دردسرهای مالی رایج در بین همسران

شاید از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه از بی پولی شکایت دارید. چنین واقعیتی نشان می دهد که جای برنامه ریزی مالی در زندگی تان خالیست و در نتیجه درآمدتان به نیازهای بزرگ و کوچک شما پاسخ نمی دهد. با ما همراه باشید تا با دردسرهای مالی رایج در بین همسران آشنا شوید.
جمعه، 1 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
دردسرهای مالی رایج در بین همسران
مدیریت مالی درست خانواده، زمینه ساز امادگی برای رویارویی با بحران های مالی زندگی است.
 
چکیده: شاید از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه از بی پولی شکایت دارید. چنین واقعیتی نشان می دهد که جای برنامه ریزی مالی در زندگی تان خالیست و در نتیجه درآمدتان به نیازهای بزرگ و کوچک شما پاسخ نمی دهد با ما همراه باشید تا با دردسرهای مالی رایج در بین همسران آشنا شوید.

تعداد کلمات 1133 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

 دردسرهای مالی رایج در بین همسران

دردسرهای مالی رایج در بین همسران

اجازه دهید نگاه مختصری به مشکلات رایج در زندگی زناشویی بیاندازیم.
 

ولخرجی در برابر صرفه جویی

پول خرج کردن و یا پس انداز کردن دو ویژگی شخصیتی هستند که در رابطه با پول مطرح می گردند. دو تا از بزرگ ترین مشکلات مالی برای اکثریت زوج های متاهل در ارزیابی مالی، با نحوه پول خرج کردن و پس انداز کردن در ارتباط بود. جای تعجب نیست که مشکلات پس انداز یا خرج کردن پول تا این حد رایج است، زیرا هر کس روش خاصی را برای پول خرج کردن یا پس انداز کردن دارد.
اکثر زوج ها قبل از اینکه با یکدیگر ازدواج کرده و زندگی مشترکشان آغاز نشود، متوجه این تفاوت در شیوه برخورد با پول بین خودشان نمی شوند. هر چه این تفاوت در شیوه خرج کردن بیشتر و بزرگتر باشد، احتمال بروز تضاد بر سر مسائل مالی نیز بیشتر می گردد.
برای درک بهتر تفاوت این شیوه ها، تصور کنید که در مورد نحوه پول خرج کردن تفاوت های زیادی در افراد دیده می شود. بعضی افراد دائما در حال خرج کردن هستند و برخی دیگر دائما پول شان را پس انداز می کنند. آن دسته از افرادی که بنظر می رسد پولشان را دور می ریزند، عاشق پول خرج کردن برای خود یا دیگران هستند. شخصیت آنها جزو گروه ولخرج ها است. آنها خودسر، برونگرا، و سازمان نایافته و نامنظم هستند. از سوی دیگر افرادی وجود دارند که از روی اضطرار، پس انداز می کنند. این افراد نسبت به پول خرج کردن نگران هستند و شاید احساس نگرانی می کنند که به اندازه کافی پول ندارند. این گونه افراد بطور سنتی افرادی محافظه کار و سازمان یافته یا منظم هستند. بسیاری از مردم در جایی بین این دو دسته قرار گرفته اند و به راحتی می توانند اشتیاق خود برای پول خرج کردن کنترل نمایند و بر اساس ضرورت پس انداز کنند. افراد دیگری وجود دارند که بیشتر بطرف یکی از این دو شخصیت تمایل دارند. همین تفاوت در تمایلات است که می تواند باعث بروز مشکلات و منجر به عدم توافق با یکدیگر شود.

هیتر، به شوخی می گوید «دو عقل معاش خوبی دارد». پول از این دست می آید و از آن دست می رود. همسرش می گوید که «هیتر» بیشتر از آنکه پس انداز کننده باشد، فردی ولخرج است و خود «هیتر» هم این مسئله را قبول دارد. او می گوید: گرچه هیچکدام از ما افراطی نیستیم، ولی من مطمئن هستم که به طرف دیگر این محور (صرفه جو) بیشتر تمایل دارم. ما تازه ازدواج کرده بودیم و داشتیم برای اولین کریسمس بعنوان یک زوج آماده می شدیم که این تفاوت ها خود را به خوبی نشان داد. موقع خرید، «هیتر» با چند تا جوراب شلواری بلند و دستباف مخصوص کریسمس روبرو شد و بلافاصله تمایل خود را برای خرید آنها ابراز کرد، علیرغم اینکه قیمت آنها ۷۵ دلار بود. بنظر من اینهمه پول خرج کردن برای تزئینات در شرایط زندگی مان معقول بود. من هنوز دانشجو بودم و هیتر در یک مدرسه خصوصی کوچک درس می داد: این جور خرج کردنی از درآمد کوچک ما را به هدر می داد. همین مسئله اولین اختلاف جدی ما را شکل داد. در ماه های بعد متوجه شدیم که دشوارترین چیزی که در زندگی ما وجود دارد به توافق رسیدن بر سر مسائل مالی است و این مسئله اغلب منجر به اختلاف مان می شد. «هیتر» بیشتر ولخرج است و من صرفه جو می باشم.
 

استفاده بیش از حد از اعتبار یا کارت های اعتباری

 خرج کردن بیش از اندازه یکی دیگر از مشکلات رایج در زمینه پول و مسائل مالی است، که اغلب به خاطر خرید از طریق کارت اعتباری پیش می آید. گرچه خرید از طریق اعتبار بسیار راحت است اما به همین اندازه این کارت های اعتباری به راحتی ما را وادار به خرید بیشتر و در نتیجه بدهکاری می کنند. آنوقت است که رهایی یافتن از زیر بار این بدهکاری ها چندان آسان نیست. در امریکا کارت های اعتباری اغلب دو برابر یا بیشتر از بهره های بانکی، سود می گیرند و این مسئله بسیاری از مردم را برای بازپرداخت بدهی ها با مشکل روبرو کرده است. مردم غالبا فقط می توانند سود پول قرض گرفته شده را بدهند و برای بازپرداخت اصل پول مشکل دارند.
در هنگام خرید وقتی پیش پرداخت کمی را می پردازید، ممکن است خیلی راحت و قابل پرداخت به نظر برسد، اما سرانجام قیمت تمام شده کالا برای شما بالاتر در می آید، چرا که سود پول روی آن انباشته می شود.
به طور متوسط یک آمریکایی ۹ کارت اعتباری دارد و برای این کارتها ۲۷۰۰۰ دلار بدهی دارد. شما باید آگاه  باشید که مقروض بودن در تراز نامه کارت اعتباری تان منجر می شود که هر کالا را دو، سه، چهار، یا حتی پنج برابر قیمت عادی آن خریداری کنید. پس اجازه ندهید که خرید از طریق کارت اعتباری زندگی مالی شما را ساقط کند.
 

عدم پس انداز یا عدم داشتن برنامه ای برای پس انداز

برای اینکه بدانید شما از حیث پس انداز کردن چگونه عمل می کنید، میانگین درآمد سالانه تان را در نظربگیرید و آن را ضربدر تعداد سال های کارتان کنید. اگر خیلی هم اعداد را خوب به خاطر نمی آورید نگران نباشید، میانگین درآمد شما در طول زندگی تان نیز کفایت می کند.
حالا به تراز حساب پس انداز خود نگاه کنید. اگر شما هم مثل خیلی از آدم های دیگر باشید، پس انداز شما درصد کوچکی از پولی را که به دست آورده اید تشکیل می دهد. اغلب خانواده ها پس از پرداخت مخارج و قبوض مربوط به خانه پول چندانی برای پس انداز کردن یا سرمایه گذاری ندارند.
برخی مردم هم از مزایای پس انداز کردن کاملا ناآگاه هستند. برخی دیگر هم تصور اشتباهی از پس انداز کردن دارند و حتی خود را برای پس انداز کردن بیش از حد به دردسر و زحمت می اندازند. پس انداز برای ایجاد امنیت مالی بسیار مهم است و باید برای زمان های بحرانی نظیر: بیماری ها، بیکاری، بارداری یا تصادفات، آمادگی مالی داشت.
 
منبع: کتاب «بازبینی روابط همسران»
نویسنده: دیوید اچ اولسون، امی اولسون- سیگ، پیتر جی لارسن
ترجمه: شکونه نوابی نژاد و مهرنوش دارینی
 

بیشتر بخوانید :
گام های طلایی برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده
رازهای مدیریت در اداره اقتصاد خانواده
راه کارهایی برای افزایش قدرت خرید خانواده
ده مهارت اقتصادی در زندگی مشترک
مهارت‌های زندگی ؛ مهارت اقتصادی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.