آگاهی از تفاوت های زن و مرد لازمه ازدواج موفق

ازدواج نیازها و مقدماتی را دارد که بدون انجام آن ورود به ازدواج ممکن است منجر به شکست شود. یکی از این مقدمات، آگاهی از تفاوت های زن و مردهاست. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 26 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آگاهی از تفاوت های زن و مرد لازمه ازدواج موفق
استقلال برای مردان بسیار اهمیت دارد در حالیکه زنان می خواهند حمایت شوند.
 
چکیده: ازدواج نیازها و مقدماتی را دارد که بدون انجام آن ورود به ازدواج ممکن است منجر به شکست شود. یکی از این مقدمات، آگاهی از تفاوت های زن و مردهاست. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 1137 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آگاهی از تفاوت های زن و مرد لازمه ازدواج موفق

آگاهی از تفاوت های زن و مرد 

در این بخش به مسئله شناخت ویژگی های جنس مخالف می پردازیم؛ شناختی که به منظور انتخاب فرد برای زندگی مشترک انجام می شود. با آگاهی از این ویژگی ها و تفاوت ها، فرد می تواند در رویارویی و تعامل با همسر خود رفتاری مناسب داشته باشد.
مسئله تفاوت های فردی، موضوعی است که از گذشته نیز میان عموم مردم مطرح بوده است؛ چنان که همه انتظارات یکسانی نداشته اند. به قول مولانا:
هر کسی را بهر کاری ساختند                                  میل آن را در دلش انداختند
افزون بر تفاوت های فردی انسان ها به طور کلی، بین زن و مرد نیز به طور ویژه تفاوت هایی بارز و چشمگیر از نظر جسمانی و روانی وجود دارد. همین امر این دو را به یکدیگر نیازمند ساخته و در نظام آفرینش، آن دو را مکمل یکدیگر قرار داده است.
 

تفکر زنان و مردان 

بنابر پژوهش ها، مردان و زنان به گونه ای متفاوت فکر می کنند. پس زوج ها باید تفاوت های زیستی و جنسیتی یکدیگر را بشناسند. عملکرد، نگرش و رفتار مردان و زنان گاه متفاوت است و این امر گاهی از تفاوت در مغز آنان (از نظر ساختار فیزیولوژیکی) و شیوه اندیشیدن ناشی می شود؛ بدون اینکه موجب کاستی یکی از دو طرف باشد. گاهی نیز در عوامل ژنتیکی- شخصیتی و روانی ریشه دارد. توجه به این موضوع می تواند در آغاز ازدواج بسیار کارساز باشد. دختر و پسر آماده ازدواج باید بدانند که جنس مقابل آنها از ابعاد و زوایایی چشمگیر با ایشان متفاوت است و نباید انتظار داشته باشند که مانند خودشان بیندیشد؛ هر آنچه ایشان دوست می دارند، لزوما او نیز دوست بدارد؛ موضوعات و مسائلی که برایشان مهم است، برای او نیز با اهمیت باشد؛ و رفتارهایی مشابه رفتار ایشان داشته باشد.

از دیدگاه اسلام، هریک از زن و مرد ویژگی هایی دارند که از آن خودشان است و تفاوت های جنسی میان آن دو، ناشی از اصل آفرینش است. شرط سعادت هریک از آنها این است که هرکدام بر پایه ویژگی های خود حرکت کنند. جهان برای آنها به یک گونه نیست و طبیعت نیز ایشان را یکنواخت نخواسته است. پژوهش بار طولانی مدت در ایالات متحده نشان داده که مردها همیشه از زن ها پرخاشگرترند. تنها موردی که زنان پرخاشگری بیشتری نشان داده اند، پرخاشگری کلامی است عواملی همچون تمایز اولیه مغز در جهت الگوی مذکر بودن و میزان هورمون های خون (به ویژه آندروژن ها) از علل اصلی این تمایز میان دو جنس مذکر و مؤنث اند.[1] پس اگر خانمی از این ویژگی طبیعی مردان آگاهی یابد، هنگام روبه رو شدن با بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه همسرش، عنان از کف نخواهد داد و چندان نگران نخواهد شد.

نوع دوستی، صمیمیت، توجه به دیگران و رفتارهای حمایتی، در زنان بیش از مردان است. پژوهشهای آلپورت (یکی از روان شناسان معروف) نشان داده که علایق زیبایی شناختی، اجتماعی و دینی در زنان بیش از مردهاست. موضوع ها و مسائل سیاسی و نظری بیشتر کانون توجه و علاقه مردان است. در برابر، زنان بیشتر آداب و رسوم و مسائل اخلاقی را دوست دارند.[2]
از جمله تفاوت های عمده میان زن و مرد، عاطفی تر بودن زنان است، که ناآگاهی از آن و نداشتن مدیریت درست برای این ویژگی، می تواند دردسرساز باشد. برای مثال، زنی که همواره تاریخ دقیق خواستگاری، عقد و ازدواج، تولد همسر و... را به یاد دارد و چه بسا به مناسبت آنها برای همسر خود هدایایی تهیه می کند، وقتی با شوهری روبه رو می شود که به این مسائل اعتنایی ندارد یا فراموش کار است، نخستین احساسش آن است که همسرش به او علاقه ندارد. باید دانست ادامه این ذهنیت های منفی و برخوردهای احساسی، کم کم موجب بروز سوء تفاهم و دلسردی از زندگی مشترک می شود.


دیدگاه زنان و مردان به مسائل جنسی 

دیدگاه زنان و مردان به ارتباط و مسائل جنسی نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارد. این رابطه در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده است؛ در حالی که ارتباط جنسی در مردان بیشتر جنبه های فیزیولوژیک دارد و برای ارضای غریزه است.
استقلال برای مردان بسیار اهمیت دارد؛ در حالی که زنان می خواهند حمایت شوند و به این حمایت اهمیت می دهند. صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است و وسیله ای برای رهایی از استرس ها و ناراحتی به شمار می آید؛ در حالی که مردان بیشتر سکوت را ترجیح می دهند. از این رو، بسیاری از زنان از کم حرفی یا کم توجهی همسرشان به حرف هایشان گله مندند. نگاه مردان به مسائل کلی تر است. آنان معمولا وارد جزئیات و نکته های ظریف نمی شوند؛ در حالی که زنان به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات و دیگر موارد، بسیار توجه دارند. معمولا این ویژگی زن و مرد موجب می شود زن بپندارد مرد به بسیاری از مسائل بیدقت و بی توجه است. مرد نیز همسرش را فردی حساس و ریزبین بداند که همیشه ذهن خود را با مسائل پیش پاافتاده و کم اهمیت درگیر می سازد. جذابیت های جسمی و آراستگی برای مردان بسیار اهمیت دارد. آنان بیش از زنان به جذابیت های جسمی و آراستگی همسرشان اهمیت می دهند، که این نیز یکی دیگر از تفاوت های مهم آنهاست.[3]

البته تفاوت های بین دو جنس مرد و زن به موارد یادشده محدود نمی شود، اما آنچه دانستنش برای جوان آماده ازدواج ضروری است، آگاهی (هرچند نسبی و ابتدایی از این تفاوت ها و پیش گرفتن رفتار متناسب با روحیه و طبیعت فرد مقابل است. از سوی دیگر، اصلاح برخی تصورهای نادرست از جنس مخالف) پیش از ازدواج بسیار ضروری است. برخی مردان نگاهی بدبینانه و غیرواقعی به زنان دارند. آنها زنان را از نظر شناختی ضعیف، پرحرف و غرغرو، پیوسته در پی زر و زیور و لباس و... می پندارند. از این رو، در رویارویی با ایشان رفتارهایی ویژه را پیش می گیرند. حتی گاه به سبب این عملکرد خود به دیگران مباهات می کنند که ما در برابر همسر خود فلان سیاست را پیش گرفتیم. اگر جوانی با این ذهنیت به ازدواج اقدام کند، در واقع این احساس را ندارد که همسرش مکمل شخصیت اوست و میتواند در زندگی مشترک همراه با مهر و صمیمیت مسیر کمال و رشد را برای او هموار سازد؛ در نتیجه، ممکن است بسیاری رفتارهای غیرصادقانه را در قبال همسرش پیش گیرد. بدین ترتیب، یک رنگی رفته رفته از زندگی آنان رنگ می بازد و زن و شوهر به یکدیگر بی اعتماد خواهند شد.
 
منبع: کتاب «از من تا ما (آمادگی ازدواج)»
نویسنده: نوید جانباز

بیشتر بخوانید :
تفاوت درک شخصیت زن و مرد
شناخت تفاوت های زنان و مردان
من و همسرم متفاوتیم
شناخت تفاوت های زنان و مردان
تفاوت رفتاری میان زنان و مردان

پی نوشت :
[1]. ر.ک: ناصر بی ریا و دیگران، روان شناسی رشد 2.
[2] . همان.
[3] . ر.ک: زهره رئیسی، مقدمه ای بر روان شناختی ازدواج.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.