رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران

زن و مرد، دو جنس مخالفی که باید با هم خانه ای را شکل بدهند که در آن عاطفه نسبت به هم موج می زند. در این نوشتار رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران بیان شده است. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 28 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران
مرد ، بدون افتخار، احساس مرد بودن نمی کند و زن بدون محبت، احساس زن بودن .
 
چکیده: زن و مرد، دو جنس مخالفی که باید با هم خانه ای را شکل بدهند که در آن عاطفه نسبت به هم موج می زند. در این نوشتار رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران بیان شده است. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1091 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران

رهنمودهایی درباره حمایت های عاطفی همسران

 الف) حمایت عاطفی مرد از همسرش

  1. زیباترین واژه ها را برای صدا زدن همسرتان انتخاب نموده و او را همواره با واژه «شما» که نشانه احترام است، خطاب کنید تا عزت نفس را در او تقویت نمایید.
  2. به زبان بیاورید که دوستش دارید؛ حتی دلایل دوست داشتن تان را نیز بیان کنید.
  3. بدون تظاهر و صادقانه به تحسین و تمجید از همسرتان پرداخته و در برابر او بی تفاوت نباشید.
  4. هنگامی که عازم محل کار خود هستید، با حرارت و گرمی از همسرتان خداحافظی کنید یا دست کم با علاقه برایش دست تکان دهید و هنگام ورود به منزل او را با چهره باز بپذیرید.
  5. اگرچه احتمالا در محیط کار، سرتان شلوغ است، اما از محل کارتان با او تماس بگیرید و حالش را جویا شوید.
  6. هنگام رفتن به مسافرت حتما با او خداحافظی کنید. طی سفر با او ارتباط داشته باشید و به او ابراز عشق و علاقه کرده، از دوری اش ابراز تأسف کنید و در بازگشت هدیه ای، هرچند کوچک برایش تهیه کنید.
  7. به داشته های همسرتان توجه داشته باشید و از آنها تعریف کنید. اگر مردی به همسرش بگوید: «تو در این لباس، واقعا زیبا شده ای»، همسرش لباس معمولی، اما دلخواه شوهرش را با آخرین مد لباس معاوضه نخواهد کرد.
  8. سالروز تولد همسرتان و سالگرد ازدواجتان را به یاد بسپارید و دست کم شاخ های گل به او تقدیم کنید.
  9. به جای دادن هدیه های گران قیمت به همسرتان، بکوشید زمان بیشتری را با او سپری کنید.
  10. از توهین و تحقیر کردن، دشنام و ناسزا گفتن، مسخره کردن و دست انداختن، هرچند در قالب شوخی، جدا بپرهیزید؛ علاوه بر آن، هیچگاه کلامش را قطع نکنید و بر سرش داد نزنید.
  11. در مجالس عمومی و نزد دیگران به وی احترام بگذارید و هرگز فرد دیگری را با همسرتان مقایسه نکنید.
  12. از مهارت های همسرتان در خانه داری، آشپزی، فرزندپروری و تعریف کنید تا با تمام وجود در خدمت شما باشد.
  13. شوخ طبع باشید و برخی مسائل را با شوخ طبعی حل کنید؛ چرا که آدم بدعنق و غرغرو را هیچ کس دوست ندارد.
  14. عشق، به تنهایی برای یک رابطه عاطفی پایدار کافی نیست. شما برای تداوم آن، نیاز به مهارتهای ارتباطی»، از جمله هنر صحبت کردن، هنر گوش دادن، ابراز وجود، هنر نه گفتن و غلبه بر کمرویی دارید؛ پس آنها را فرا گرفته و در خود تقویت کنید.
  15. مهارت های دهگانه زندگی (خودآگاهی، همدلی، مهارت های بین فردی، مهارت های حل مسئله، مهارت های مقابله با استرس، مهارت های تفکر انتقادی، مهارت های تصمیم گیری، مهارت های ارتباطی، مهارت های مقابله با هیجانات و مهارت های تفکر خلاق) در پذیرش نقش ها به شما کمک شایانی خواهد کرد. آنها را بیاموزید و در زندگی خود به کار برید.
  16. نقش الگو را بازی کرده و با همسرتان طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کند.
  17. گل، زبان عشق است و زنان عاشق هدیه گرفتن گل. منتظر نمانید همسرتان در بیمارستان بستری شود تا برایش گل ببرید! چرا همین امشب که به خانه می روید، یک شاخه گل به او هدیه نمی دهید؟!


 ب) حمایت های عاطفی زن از همسرش

  1. آنچه قلب مرد را تسخیر می کند، مهربانی و محبت شما است، نه فقط روی زیبایتان. همیشه و همه جا با همسرتان نرم خو و مهربان باشید.
  2. با اعتماد به شوهرتان او را قوی و قدرتمند کنید. شما باید بزرگترین حامی و هواخواه او باشید.
  3. همیشه او را با واژه «شما» مخاطب قرار دهید و در جمع، او را به بهترین نامی که به آن افتخار می کند، صدا بزنید.
  4. نزد وی و در غیابش، پیش دوستان و آشنایان از او تجلیل و تعریف کنید. اگر کسی خواست پشت سر همسرتان بدگویی کند، از او پشتیبانی کنید.
  5. به فرزندان تان بیاموزید که به پدرشان احترام بگذارند و او را به نام کوچک صدا نزنند. اگر بی احترامی کردند، با آنها برخورد کنید.
  6. پیش مهمان ها به او احترام بگذارید و به اندازه مهمان ها، بلکه بیش از آنها، او به وجود آورد. را پذیرایی کنید تا مبادا توجه شما به مهمان ها، احساس نادیده گرفته شدن را در او به وجود آورد.
  7. غر زدن و خرده گرفتن به همسرتان را کنار بگذارید. با او مؤدب سخن بگویید و هنگام صحبت کلامش را قطع نکنید.
  8. همیشه مشکلات تان را دور از بچه ها و در حالی که خودتان آرامید، با همسرتان در میان بگذارید.
  9. توجه داشته باشید که مرد بدون افتخار و شهامت، احساس مرد بودن نمی کند و زن بدون محبت، احساس زن بودن نمی کند.
  10. «مهارت های ارتباطی» همچون ارتباط کلامی و غیر کلامی مؤثر، غلبه بر کمرویی و هنر صحبت کردن و گوش دادن را برای تقویت روابط عاطفی فراگیرید.
  11. داد نزنید و به نرمی صحبت کنید. بیشتر مردان ترجیح می دهند که زنان آرام و نرم سخن بگویند. اگر جیغ یا داد بکشید، آنها در لاک دفاعی خود فرو می روند و به خواسته شما توجهی نخواهند کرد.
  12. مقایسه کردن چیزی جز نا امید کردن نیست، شوهرتان را با مردان دیگر مقایسه نکنید. وقتی یک فکر منفی به مغزتان وارد شده به سرعت تمرکز خود را به سوی نکات مثبتی که شوهرتان دارد تغییر دهید.
  13. سعی کنید زیاد به محل کار او زنگ نزنید. اگر شوهرتان در هنگام کار سرش شلوغ باشد مکالمه را زود تمام می کند و این ممکن است شما را ناراحت کند؛ پس اینکه موضوع خیلی مهمی پیش آید. صبر کنید تا خودش تماس بگیرد یا وقتی که به خانه می آید با او حرف بزنید، مگر اینکه موضوع خیلی مهمی پیش آید.
  14. امر و نهی کردن مداوم، نه تنها موجب آزردگی مردها می شود، بلکه به ندرت بر آنها تأثیر می گذارد. برای انجام هر کاری که می خواهید انجام شود یکبار با خوشرویی از او تقاضا کنید و دیگر تکرار نکنید؛ هر چند وقت یک بار این عمل را تکرار کنید؛ هرچند وقت یک بار این عمل را تکرار کنید، مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت.
 
 منبع: کتاب «این نقش ها واقعی است (نقش های زناشویی)»
نویسنده: سید مهدی خطیب

بیشتر بخوانید :
نقش همسران در حمایت از زنان
کلید های طلایی همسران
کارکردهای حمایتی خانواده
تفاوت های دلبستگی و وابستگی در روابط همسران



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.