چگونه بعد از یک روز طولانی استراحت کنیم؟ (بخش اول)

یک روز کاری، پر از فعالیت های بدنی و روانی و استرسی که در مدت کار بوده، همه یک چیز نیاز دارد و آن یک استراحت کامل است. شاید بپرسید یک استراحت کامل چگونه هست؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 3 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه بعد از یک روز طولانی استراحت کنیم؟ (بخش اول)
بدن انسان پس ازیک روز کاری، نیاز به یک استراحت کامل دارد.
 
چکیده: یک روز کاری، پر از فعالیت های بدنی و روانی و استرسی که در مدت کار بوده، همه یک چیز نیاز دارد و آن یک استراحت کامل است. شاید بپرسید یک استراحت کامل چگونه هست؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید. 
 
 تعداد کلمات 1668 / تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه

چگونه بعد از یک روز طولانی استراحت کنیم؟
احساس خستگی و ضعف در بدن

احساس ضعف و فرسودگی برای بسیاری از مردم که وقت زیادی را صرف استراحت خود نمی کنند، رایج و متداول است. اگر برای خودتان زمانی را اختصاص ندهید، سطح استرس بدن تان به مرور افزایش می یابد. به جای آنکه خسته و آشفته بشوید، کمی استراحت کنید و به دنبال یک فعالیت انرژی زای صحیح بگردید.
 

بخش اول: به بدن خود استراحت دهید

 1. یک دوش آب گرم بگیرید. آب گرم کمک می کند تا عضلات تان منسبط شود و گردش خون در بدن را افزایش دهد. دوش آب گرم، همان احساس خوبی را دارد که یک ماساژ یا ورزش به شما می دهد، با این تفاوت که ارزان تر است و سوخت و ساز بدن تان را چندان بالا نمی برد. چند عدد شمع روشن کنید، یک موسیقی آرامش بخش پخش کنید و درون وان حمام تان به مدت 10 دقیقه دراز بکشید.
حمام کردن، زمان مناسبی است برای تمرکز کردن و یا انجام برخی از حرکات مدیتیشن.
حواستان باشد کاری نکنید که خواب تان ببرد. اگر مطمئن هستید که هوشیار و بیدار خواهید ماند، مدیتیشن انجام دهید.

2. راحت ترین لباس و پیژامه ی خود را بپوشید. لباس کار و مدرسه را از تن خارج کنید و یک لباس نرم و راحت کتانی یا پنبه ای بپوشید. خیلی زود احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.
 
3. حرکات ورزشی سبک انجام دهید. ممکن است خلاف تصور باشد، اما ورزش کردن به شما کمک می کند تا ذهن تان را از تمام اتفاقاتی که در طول روز در محل کار یا مدرسه اتفاق افتاده است، خالی کنید. داشتن تمرینات منظم هم به بدن تان کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و استرس و اضطراب دور بماند، همچنین انرژی بیشتری برای مقابله با روز بعد خواهد داشت. سعی کنید برای پیاده روی به بیرون از منزل بروید، یوگا انجام دهید و یا به مدت 20 دقیقه حرکات کششی داشته باشید.
تا زمانی که هوا روشن است، اطراف پارک محله ی خود پیاده روی کنید (ترجیحا در شب، به تنهایی پیاده روی نکنید). به جای آنکه حواس تان به این باشد که چه مقدار مسیری را پیموده اید و یا سرعت تان چقدر است، از هوای تازه و صدای طبیعت لذت ببرید.
برخی از حرکات یوگا را انجام دهید. به خصوص پوزیشن کودک، یکی از بهترین حالت های استراحت بدن، بعد از یک روز کاری طولانی خواهد بود.
حرکات کششی انجام دهید. اگر بدن تان واقعا خسته است، فقط 20 دقیقه وقت بگذارید و برخی از حرکات کششی را به طور عمیق انجام دهید تا ضعف و خستگی روز را از تن خود خارج کنید.

4. سعی کنید آرامش عضلانی تدریجی داشته باشید. این تمرین به شما کمک خواهد کرد که هم بدن و هم ذهن تان را آرام کنید. اگر به طور منظم این تمرین را انجام دهید، متوجه خواهید شد که چه زمانی ضعف و خستگی به عضلات تان می نشیند تا بتوانید سریعا آن را برطرف کنید.
در یک اتاق ساکت، روی زمین دراز بکشید.
یک عضله، مثلا دست چپ تان، را انتخاب کنید و تا آن جایی که ممکن است برای مدت 5 ثانیه آن را فشار دهید. باید به اندازه ای فشار دهید که احساس ناراحتی کنید. مراقب باشید که فشار زیاد، باعث ایجاد جراحت جدی در شما نشود.
وقتی عضله تان را ها می کنید، همزمان و سریع بازدم داشته باشید. توجه کنید که چه تفاوتی میان عضله ی فشرده شده و عضله ی رها شده احساس می کنید. برای مدت 15 ثانیه به عضله ی خود استراحت دهید.
سپس سراغ گروه عضلانی بعدی بروید و تکرار کنید. این عمل را روی همه ی عضلات بدن تان انجام دهید.
 

بخش دوم: یک سرگرمی جالب داشته باشید

 1. به یک موسیقی آرامش بخش و یا به صدای طبیعت گوش کنید. یک سی دی موسیقی بی کلام، تهیه و یا دانلود کنید، مثلا موسیقی کلاسیک. یا سعی کنید صدای طبیعت را ضبط کنید. آواز پزنده ها، شُرشُر آب، امواجی که به صخره ها برخورد می کنند و ... . گزینه های زیادی وجود دارد.
هر سبک موسیقی که از آن لذت می برید، تا آنجایی که به شما احساس شادی و آرامش می دهد، خوب است.

2. فیلم یا برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه تان را تماشا کنید. اما زیاده روی نکنید ! یک فیلم کمدی انتخاب کنید که شما را بخنداند، تا خیلی زود حس آرامش را به بدن تان منتقل کند.
زمان تماشای برنامه های تلویزیونی را در شب محدود کنید. 2 تا 3 ساعت قبل از خواب، چیزی تماشا نکنید. زیرا تصاویر دیده شده، به جای آن که به ذهن شما استراحت دهد، می تواند باعث فعال شدن آن بشود.
تماشای تلویزیون را به دید یک راه درمانی نگاه کنید. هرچه دیر به دیر تلویزیون ببینید، برای شما جذابیت بیشتری خواهد داشت. به طور مثال، 30 دقیقه تا 1 ساعت را هر شب به تماشای برنامه ی مورد علاقه تان اختصاص دهید، یا زمان را ذخیره کنید و هر پنجشنبه شب، فیلم سینمایی مورد علاقه تان را ببینید.

3. یک کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان تهیه کنید. کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان، یک اتفاق تازه است و شما می توانید از کتاب فروشی ها و فروشگاه های معتبر آن ها را تهیه کنید، و یا حتی به صورت آنلاین. این کتاب ها با آنچه که شما در کودکی تان داشته اید تفاوت دارد و از کیفیت چاپ و برگه ی بالا برخوردار است. به عنوان یک راه درمانی، چند عدد از این کتاب ها را برای خود تهیه کنید.

4. یک کتاب یا مجله بخوانید. مطالعه کردن، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از فکر کردن به اتفاقات و وقایعی است که در طول روز برای تان افتاده. همچنین یک راه بسیار عالی برای آماده شدن قبل از خواب می باشد، چرا که کتاب، مثل تصاویر تلویزیون نیست. یک رمان انتخاب کنید و 30 دقیقه قبل از خواب، یک فصل از آن را مطالعه کنید، یا زمانی را که برای مطالعه ی مجله اختصاص داده اید را، صرف خواندن رمان کنید.
اگر دوست دارید، به یک کتاب صوتی گوش دهید. همانطور که راحت دراز کشیده اید، اتفاقات و وقایع داستان را در ذهن خود تصور کنید.
اگر می خواهید از کتاب های اینترنتی استفاده کنید و روی گوشی یا تبلت مطالعه کنید، اگر امکان دارد سعی کنید پس زمینه ی متن، روشن نباشد. نور ساده و کم صفحه، می تواند شبیه به کاغذ باشد، و ممکن است داخل تنظیمات گوشی یا تبلت، امکان کم و زیاد کردن نور وجود داشته باشد تا شبیه ترین حالت به کاغذ، ایجاد شود.
رمان های ترسناک و یا مرموز نمی توانند گزینه های خوبی برای مطالعه ی قبل از خواب باشند. خودتان قضاوت کنید: اگر قرار است فکر کردن به داستان ترسناک، شما را تا صبح بیدار نگه دارد، بهتر است آن را یک روز تعطیل مطالعه کنید؛ در عوض یک رمان شاد مطالعه کنید.
  
5. اگر می توانید، کمی از منزل خارج شوید. به خصوص اگر تمام روز را در فضای بسته کار کرده اید. سپری کردن زمان در طبیعت، کمک می کند تا ذهن تان دوباره انرژی بگیرد؛ در نتیجه برای روز بعد آماده و پُربار خواهد شد.
احساس ضعف و فرسودگی برای بسیاری از مردم که وقت زیادی را صرف استراحت خود نمی کنند، رایج و متداول است.
اگر برای خودتان زمانی را اختصاص ندهید، سطح استرس بدن تان به مرور افزایش می یابد. به جای آنکه خسته و آشفته بشوید، کمی استراحت کنید و به دنبال یک فعالیت انرژی زای صحیح بگردید.


چه بهتر اگر بتوانید کمی هم ورزش کنید. اگر امکانش نیست، حتی اگر در حیاط، ایوان و یا تراس خود روی صندلی بنشینید، برای آرامش ذهن تان بسیار مفید خواهد بود. یک فنجان چای برای خود بیاورید و یک چهارپایه ی کوچک زیر پای تان بگذارید و استراحت کنید.

اگر امکان دارد، برای تراس یا حیاط خود، یک صندلی راحتی تهیه کنید. اگر شب گرمی هست، پنکه را رو به خود روشن کنید.
اگر در تابستان هستید، یک عود و یا شمع سیترونلا روشن کنید تا از شر حشرات در امان بمانید. همچنین روشن کردن پنکه به سمت خودتان، باعث می شود تا پشه ها از اطراف شما دور شوند.

6. سرگرمی مورد علاقه تان را داشته باشید. هر کاری که دوست دارید انجام دهید. خودتان را مکلف کنید که بعد از یک روز کاری طولانی، یک سرگرمی جالب داشته باشید. اگر در طول روز فعالیت جسمی زیادی داشته اید، یک سرگرمی ذهنی انتخاب کنید، و برعکس.
در یک کلاس ورزشی جدید ثبت نام کنید. هنر های رزمی، هم سرگرم کننده هستند و هم باعث تقویت ذهن شما می شوند. اگر به تکواندو علاقه مندید، نزدیک ترین باشگاه ورزشی را پیدا کنید و چند روز هفته در کلاس های آن شرکت کنید.
اگر بیشتر طول روز را به فعالیت پرداخته اید، خودتان را به کار هایی نظیر نقاشی یا چوبکاری مشغول کنید. یک کشتی بسازید، خیاطی و گلدوزی یاد بگیرید، یا یک صحنه ی انتزاعی را با ترکیب رنگ ها نقاشی کنید.

7. با حیوان خانگی تان وقت بگذرانید. سر و کله زدن با حیوانات می تواند باعث شادی و آرامش شود. شک نکنید که در نبود شما، دلشان برای شما تنگ شده است. پس کمی از وقت خود را برای بازی کردن با خرگوش خانگی خود بگذارید.
در این فرصت، کاری کنید که هم شما و هم حیوان خانگی تان لذت ببرید. لازم نیست فعلا ناخن های او را بگیرید. قرار است فعالیت سرگرم کننده ای داشته باشید !
با خرگوش تان به حیاط خانه بروید. هم خودتان ورزش خواهید کرد و هم او به گشت و گذار خود مشغول می شود.

8. با دوستان و عزیزان تان وقت بگذرانید و یا با آن ها تماس بگیرید. اگر با خانواده تان زندگی می کنید، یک فعالیت خاصی را با هم انجام دهید، به خصوص اگر مدت زمان محدودی را کنار هم هستید. اگر تنها زندگی می کنید، زمانی را مشخص کنید که مادر یا بهترین دوستتان نزد شما بیاید و اوقات خوشی را با هم سپری کنید.
اینکه با اعضای خانواده تان زیر یک سقف هستید، به این معنی نیست که وقت تان را با آن ها سپری می کنید. به آن ها توجه کنید و مدام سرتان داخل گوشی یا تلویزیون نباشد.
 
ادامه دارد...

مترجم: داوود سرافراز
منبع: https://www.wikihow.com/Relax-After-a-Long-Day
 

:بیشتر بخوانید 
چگونه بعد از یک روز طولانی استراحت کنیم؟ (بخش دوم)
انواع مختلف استراحت و تفریح
باید بدانید که چرا استراحت و تفریح، در واقع بسیار مهم هستند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.