کتاب رنگ آمیزی و خلاقیت کودک

برخی از والدین به خاطر دغدغه هایی که در رشد کودک خود دارند، برای او کتاب رنگ آمیزی تهیه می کنند. آیا این کار فایده ای دارد یا ممکن است از بین برنده خلاقیت کودک باش؟ با ما همراه باشید.
دوشنبه، 8 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کتاب رنگ آمیزی و خلاقیت کودک
کتاب های رنگ آمیزی در سنین ابتدایی کودک، می تواند از بین برنده خلاقیت او باشد.
 
چکیده: برخی از والدین به خاطر دغدغه هایی که در رشد کودک خود دارند، برای او کتاب رنگ آمیزی تهیه می کنند. آیا این کار فایده ای دارد یا ممکن است از بین برنده خلاقیت کودک باش؟ با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 539 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

کتاب رنگ آمیزی و خلاقیت کودک

آیا کتاب های رنگ آمیزی کودکان مانع از رشد خلاقیت آنها نمی شود؟

کتاب های رنگ آمیزی مختلفی برای کودکان در مغازه ها وجود دارد و در همه ی این کتاب ها یک نوع فعالیت آن هم رنگ آمیزی دیده می شود. اگر چه این کار از نظر والدین بچه ها جالب است ولی رنگ آمیزی این کتاب ها بعد از مدتی برای بچه ها تکرای می شود و بچه ها نمی توانند نقاشی بکشند و از نقاشی های خودشان لذت ببرند.
 

هدف از خرید این کتاب ها

هدف والدین از خریدن این کتاب ها این است که مهارت رنگ آمیزی و هماهنگی بین حرکت چشم و دست در کودکشان تقویت شود. ولی کودک با انجام کارهای مختلفی می تواند این مهارت را تقویت کند. وقتی کودک پازل بازی می کند، اشیا را می چیند و زیپی را می بندد این مهارت تقویت می شود. لازم نیست که کودک برای تقویت این مهارت فقط کتابی را رنگ آمیزی کند.
بعضی از والدین معتقدند که اگر کودک کتاب های رنگ آمیزی اش را به خوبی رنگ کند، می تواند کارهای مختلفی که به او داده می شود را نیز کامل انجام دهد. ولی بیشتر اوقات کودک در رنگ آمیزی هایش از خط بیرون می زنند و این کار باعث ناامیدی والدین می شود. کودک سه تا پنج ساله وقتی می بیند که چقدر نقاشی اش را بد رنگ کرده، ناراحت می شود. وقتی کودک احساس می کند مجبور است از خط بیرون نزند و کتاب رنگ آمیزی اش را رنگ کند ناراحت می شود. کودک دوست دارد که آزاد باشد و به اختیار خودش نقاشی بکشد. با این کار کم کم علاقه ی کودک به رنگ آمیزی کم می شود و تمایلی به این کار نشان نمی دهد.

معمولا در مهد کودک ها نقاشی های سفید آماده به بچه داده می شود تا تکمیل کنند و یا آن را رنگ آمیزی کنند، بنابراین وقتی آنها به خانه می آیند نیز نباید مجبور باشند که بیشتر وقت خودشان را صرف رنگ آمیزی کتاب هایشان کنند. والدین نباید بیش از حد به کودکانشان کتاب های رنگ آمیزی بدهند. اما وقتی بچه ها به سن پنج تا شش سالگی برسند بهتر می توانند کتاب هایشان را رنگ آمیزی کنند و از کارشان لذت ببرند. بهتر این است که کودک با استفاده از کاغذ و قلم، خودش نقاشی بکشد. وقتی کودک این فرصت را پیدا می کند که خودش چیزی را بکشد، نقاشی او برایش یک اثر هنری محسوب می شود. البته استعدادهای بچه ها نیز با هم تفاوت دارد. بعضی از آنها در کشیدن نقاشی و کارهای هنری مهارت خاصی دارند، ولی اگر بچه ها در کارهای هنری طعم موفقیت را بچشند، از انجام آن لذت خواهند برد. وسایل لازم برای کارهای هنری را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا او بتواند هروقت دلش خواست نقاشی بکشد.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»
نوشته: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
رشد خلاقیت در کودکان
نقاشی انگشتی
خلاقیت کودکان در خانه؛ چرا و چگونه
ویژه کودکان پیش دبستانی(6-3ساله)
نکته های آموزشی درباره تقویت خلاقیت کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.