آموزش خرج کردن پول تو جیبی به نوجوان

پول یکی از چیزهای باارزشی است که همه انسان ها آن را دوست دارند به همین دلیل والدین دوست دارند به فرزندشان طریقه درست خرج کردن و پس انداز کردن پول را بیاموزند. اگر شما هم با طریقه خرج کردن پول توسط فرزندتان مشکل دارید مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.
دوشنبه، 22 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آموزش خرج کردن پول تو جیبی به نوجوان
باید به نوجوان آموخت که باید پول خود را با هدف و برنامه خرج کند.
 
چکیده: پول یکی از چیزهای باارزشی است که همه انسان ها آن را دوست دارند به همین دلیل والدین دوست دارند به فرزندشان طریقه درست خرج کردن و پس انداز کردن پول را بیاموزند. اگر شما هم با طریقه خرج کردن پول توسط فرزندتان مشکل دارید مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.

تعداد کلمات 783 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

آموزش خرج کردن پول تو جیبی به نوجوان

آیا او می تواند هرطوری که خودش دلش می خواهد، پولش را خرج کند؟

پدر و مادرها دوست دارند بچه ها پولشان را درست خرج کنند. آنها دوست دارند فرزندشان برای خرج کردن پولش برنامه ریزی کند، پولش را درست خرج کند و برای آینده اش نیز پس انداز داشته باشد. اما بیشتر نوجوانان وقتی می خواهند چیزی بخرند خیلی به این مسایل توجه ندارند. این کار آنها باعث مشکلات زیادی برای والدین شان می شود. از طرفی والدین خوب می دانند که فرزندشان باید با آزمون و خطا تجربه های خوبی بدست آورد و از اشتباهات خودش درس بگیرد، ولی از طرفی دیگر نمی توانند به او اجازه دهند که پولش را بیهوده خرج کند این مسئله باعث می شود که عکس العمل والدین نسبت به پول خرج کردن فرزندشان متغیر باشد.
نوجوان به پدر یا مادرش می گوید که خودش پولش را پس انداز کرده و هر طوری که دوست دارد می تواند آن را خرج کند. مثلا می تواند با پولش خوراکی یا بازی های کامپیوتری بخرد، ولی والدینش می گویند که او نباید با خریدن خوراکی پولش را اسراف کند و پولش را صرف چیزهای بی ارزش کند. به طور کلی بهتر است به فرزندتان اجازه دهید هرطور که دوست دارد پولش را خرج کند. ولی اگر می بینید که او بی رویه پول خرج می کند و نمی داند باید چگونه پولش را خرج کند حد و حدودی برای او در نظر بگیرید.
 

آموزش دادن والدین به فرزند درباره چگونه خرج کردن پول

وقتی هردوی شما آرام هستید و فرصت برای حرف زدن مناسب است، با فرزندتان درباره ی این موضوع حرف بزنید. حتی اگر او معتقد است که شما درباره ی او عادلانه رفتار نمی کنید، ناراحت نشوید و به حرف هایش گوش کنید. به او بگویید که چرا باید برای پول خرج کردن و پس انداز کردن برنامه ریزی داشته باشد. به او بگویید که پول در آوردن چقدر سخت است و پول خرج کردن چه آسان. بنابراین او نباید به راحتی پولش را صرف چیزهای بی ارزش کند.
بایکدیگر حرف بزنید و برنامه ریزی کنید تا او بتواند با کمک شما پولش را خرج کند. سعی کنید با راهنمایی های خودتان به او بفهمانید که چگونه بایدپولش را خرج کند به او اجازه دهید مقداری از پولش را خرج کرده و بقیه را پس انداز کند. او می تواند پول های عیدی خودش را پس انداز کند. به او یاد بدهید که پولش را پس انداز کند.
برای این که به فرزندتان یاد بدهید که چه مقدار از پولش را می تواند پس انداز کند و چه مقدار را خرج کند، از او بپرسید که مثلا میخواهد چقدر از پولش را صرف خرید خوراکی یا چیزهای دیگر کند. به او بگویید به جای این که همه ی پولش را خرج کند. قسمتی از پول خودش را به بانک ببرد و حساب بانکی باز کند.
 

سخت گیری افراطی ممنوع

خیلی او را محدود نکنید، چون یا به شما دروغ می گوید و یا مخفیانه پولش را خرج می کند. اگر مخالف خریدن چیزی هستید آن را قاطعانه به فرزندتان بگویید و اجازه ندهید حتی با پول توجیبی خودش آن را بخرد.
گاهی فرزندتان دوست دارد چیزهای گران قیمتی بخرد. اگر خریدن این چیزها از نظر شما اشکالی ندارد به فرزندتان سخت نگیرید و بگذارید چیزی را که دوست دارد بخرد. شاید شما از تصمیمی که فرزندتان گرفته خوشتان نیاید، ولی به مرور زمان او یاد می گیرد که چه چیزی را بخرد و چه چیزی را نخرد. خرج کردن و پس انداز کردن پول مسئله ی مهمی است که باید آن را با فرزندتان مطرح کرده و درباره ی آن حرف بزنید در این مسیر ارزش گذاری کنید، الگوی خوبی برای فرزندتان باشید و به او یاد بدهید چگونه باید پولش را خرج و پس انداز کند. از طرفی شما دوست دارید فرزندتان قدر پولی را که دارد بداند و از طرفی دیگر نباید باعث شوید که این کار برای او عذاب آور باشد و هر وقت می خواهد پولش را خرج کند تحت فشار و استرس باشد. به او بگویید که پول خرج کردن بسیار لذت بخش است و همه ی ما دوست داریم گاهی زود تصمیم بگیریم و چیزی را بخریم و به خواسته ها و نیازهایمان برسیم.
 
منبع: راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی
 

بیشتر بخوانید :
مهارت استفاده از پول توجیبی
هزینه ها (مخارج) نوجوان
7 شیوه برای جلوگیری از ولخرجی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.