برنامه‌ریزی برای خواب فرزندان

یکی از مسائلی که ممکن است در زندگی دردسرساز شود و بین والدین و فرزندان مشکل ایجاد کند، خوابیدن و بیدار شدن فرزندان است. با ما همراه باشید تا درباره خواب فرزندان بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 31 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
برنامه‌ریزی برای خواب فرزندان
خواب کافی داشتن برای فرزندان یک مسئله مهم در جهت رشد ایشان است.
 
چکیده: یکی از مسائلی که ممکن است در زندگی دردسرساز شود و بین والدین و فرزندان مشکل ایجاد کند، خوابیدن و بیدار شدن فرزندان است. با ما همراه باشید تا درباره خواب فرزندان بیشتر بدانید.

 تعداد کلمات 829 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 
 
برنامه‌ریزی برای خواب فرزندان
چطور می‌توانم فرزندم را تشویق کنم که به‌موقع بخوابد و خودش صبح زود از خواب بیدار شود؟
والدین دوست دارند فرزند نوجوانشان مسئولیت‌پذیر باشد، شب‌ها به‌موقع بخوابد و صبح‌ها خودش از خواب بیدار شود. آن‌ها انتظار دارند که فرزندشان شب‌ها زودتر بخوابد تا بتواند صبح‌ها زودتر بیدار شود و عصرها آن‌ها بیشتر در کنار یکدیگر باشند. والدین انتظار دارند فرزندشان خودش برای رفتن به مدرسه آماده شود و از آن‌ها کمک نگیرد. ولی بسیاری از نوجوانان در انجام این کارها مشکل‌دارند. در بسیاری از خانه‌ها والدین با سروقت خوابیدن و بیدار شدن فرزندانشان مشکل‌دارند.
بسیاری از نوجوانان دوست ندارند زود بخوابند، چون در طول روز آن‌ها مشغول انجام دادن تکالیفشان هستند و نمی‌خواهند از اوقات فراغت خودشان استفاده نکنند و شب‌ها زود بخوابند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای زود خوابیدن تلویزیون تماشا کنند یا پای بازی‌های کامپیوتری بنشینند یا با دوستانشان تلفنی حرف بزنند. وقتی آن‌ها بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر با والدینشان مخالفت می‌کنند، چون آزادی و استقلال بیشتری می‌خواهند. اگر والدین نوجوانان آن‌ها را مجبور کنند که زود بخوابند، مشکلات زیادی به وجود می‌آید. بعضی از نوجوانان به خواب زیادی نیاز ندارند و والدین نباید آن‌ها را به زود خوابیدن مجبور کنند.
 

کشف علت صبح زود از خواب بیدار نشدن نوجوانان

صبح زود از خواب بیدار شدن نیز مثل زود خوابیدن برای بسیاری از والدین و فرزندانشان دردسرساز است. بعضی از نوجوانان مثل بزرگ‌ترها وقتی از خواب بیدار می‌شوند هنوز کسل هستند و خوب نمی‌توانند کارهایشان را انجام دهند. عده‌ای دیگر به خاطر این‌که خواب کافی نداشته‌اند، نمی‌توانند به‌راحتی از خواب بیدار شوند. اگر معمولاً صبح‌ها اعضای خانواده باعجله و استرس از خواب بیدار می‌شوند تا به کارهایشان برسند، ممکن است فرزند نوجوانشان برای مخالفت کردن با دیگران خودش را بی‌حال نشان دهد و در انجام کارهایش عجله نکند. گاهی اوقات نیز او به خاطر مواجه نشدن با مشکلات خانه مدرسه یا دوستانش، خودش را به خواب می‌زند. اگر شما و فرزندتان سر از خواب بیدار شدن باهم مشکل‌دارید سعی کنید در رفتارتان نسبت به او تغییر روش دهید.
اگر انعطاف‌پذیرتر باشید حتماً او نیز در رفتارش تجدیدنظر خواهد کرد؛ مثلاً به او اجازه دهید شب‌ها دیرتر بخوابد و بعد نتیجه‌ی این کار را ببیند. می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید هر وقت دلش خواست بخوابد، بسیاری از نوجوانان در این شرایط سعی می‌کنند به‌موقع بخوابند. اگر فرزندتان را آزاد بگذارید و ساعت مشخصی را معلوم نکنید تا او به‌زور بخوابد، کم‌کم حساسیت او نسبت به این مسئله کمتر می‌شود و دیگر تمایلی به دیر خوابیدن نشان نخواهد داد و وقتی خسته می‌شد به رختخوابش خواهد رفت. البته وقتی شما به فرزندتان اجازه می‌دهید که هر وقت دلش خواست به رختخوابش برود، بدین معنی نیست که اصلاً بر کارهای او نظارت و کنترل ندارید. شما باید گاهی به فرزندتان تذکر دهید که نباید تا دیروقت بیدار باشد. اگر او مدام شب‌ها تا دیروقت بیدار بماند و صبح‌ها کسل باشد نباید به او اجازه دهید به این کارش ادامه دهد. از او بخواهید ظرف چند ماه الگوی خواب خودش را تغییر داده و شب‌ها زودتر بخوابد.

وقتی فرزندتان می‌بیند که مجبور نیست ساعت خاصی بخوابد و شما این کار را به عهده‌ی خودش گذاشته‌اید، در شرایط دیگر بیشتر با شما همکاری می‌کند؛ مثلاً صبح‌ها خوش‌اخلاق‌تر است و نسبت به خواهر یا برادرش رفتار بهتری خواهد داشت. اگر فرزندتان هنوز صبح‌ها برای آماده شدن مشکل دارد با او حرف بزنید و بگویید که باید زودتر آماده شود. اگر انتظار دارید او صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود از او بخواهید که ساعت زنگ‌داری بالای سرش بگذارد. ولی درباره‌ی این مسئله با او بحث و مشاجره نکنید. شما همچنین می‌توانید خودتان او را صبح‌ها زودتر بیدار کنید تا برای آماده شدن فرصت کافی داشته باشد.
گاهی اوقات فرزندتان هرروز که از خواب بیدار می‌شود، بداخلاقی می‌کند. سعی کنید صبور باشید و به او بگویید باید رفتارش را تغییر دهد و صبح‌ها غرغر نکند. برنامه‌ی صبحگاهی خانواده‌ی خودتان را تغییر دهید؛ مثلاً خودتان برای او صبحانه درست کنید و بقیه‌ی افراد خانواده راکمی زودتر بیدار کنید تا او فرصت بیشتری برای خوابیدن داشته باشد و شما مجبور نباشید باعجله به کارهای همه رسیدگی کنید. اگر هیچ‌یک از این روش‌ها مؤثر واقع نشد سعی کنید بفهمید مشکل فرزندتان با صبح زود بیدار شدن چه چیزی می‌تواند باشد. آیا او در مدرسه با دوستان یا معلمش مشکلی ندارد؟ آیا در خانه بیش‌ازحد به او فشار وارد نمی‌شود؟ آیا او در خانه مسئولیت‌های زیادی ندارد؟ درباره‌ی این موضوعات با او حرف بزنید تا او بفهمد شما نگرانش هستید و دوست دارید به او کمک کنید و نشان می‌دهید که دوستش دارید و به او توجه دارید، در این صورت او صبح‌ها بیشتر با شما همکاری خواهد کرد و مسئولیت‌پذیرتر خواهد بود.
 
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
وقتی که ساعات خواب نوجوان بهم می ریزد
9 توصیه برای بهتر خوابیدن کودکان
با کودکان بدخواب چه کار کنیم؟
16 راه برای خواب کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.