مراحل انتخاب همسر

شناخت کافی داشتن نسبت به همسر آینده از مواردی است که برای هر دختر و پسری واجب و ضروری است که این شناخت با چند کار ساده به دست می‌آید. بامطالعه مطلب زیر می‌توانید راه‌هایی که در شناخت همسر به شما کمک می‌کند را بیابید.
سه‌شنبه، 30 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مراحل انتخاب همسر
عجله در انتخاب همسر، می‌تواند یک‌عمر پشیمانی را به همراه داشته باشد.
 
چکیده: شناخت کافی داشتن نسبت به همسر آینده از مواردی است که برای هر دختر و پسری واجب و ضروری است که این شناخت با چند کار ساده به دست می‌آید. بامطالعه مطلب زیر می‌توانید راه‌هایی که در شناخت همسر به شما کمک می‌کند را بیابید.

تعداد کلمات 533 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

مراحل انتخاب همسر

راه‌هایی برای انتخاب همسر خوب

با فرض اینکه فرد مقابل به‌ظاهر ملاک‌های لازم را به‌عنوان یک همسر خوب داراست، بهتر است از مسیرهایی این ملاک‌ها را به‌صورت دقیق بررسی نماییم تا شناخت کافی در مورد او و مطالبی که بیان کرده‌ است به دست بیاید.
این مسیرها عبارت است از:
1-مشاوره: مشاوره قبل از ازدواج کمک فراوانی در شناخت معیارهای طرفین می‌کند. وظیفه مشاور این است که با تسهیل شناخت بین طرفین و ایجاد رابطه بیشتر کمک می‌کند تا ظرفیت‌ها و کفویت‌های طرفین در زمینه‌های مختلف بارز شود. ضمن اینکه در صورت نیاز از تست‌های روان‌شناختی نیز بهره می‌گیرد.
همچنین مشورت با افرادی که دارای خصوصیاتی چون تدیّن، عقل و فهم بالا، آگاه به مسائل ازدواج، شجاع و بدون ملاحظه، مصلحت‌اندیش، دلسوز و خیرخواه و امین و رازدار باشند.

2-تحقیق: گفتیم که چون ازدواج امر بسیار مهمی است و شرکای زندگی لازم است یک‌عمر در کنار هم در شادی‌ها و غم‌های هم باشند دقت در شریک زندگی بسیار مهم است. به همین جهت تحقیق اگرچه طولانی شود ولی دقت در آن لازم و ضروری است تحقیق در کنار گفتگوهای افراد خانواده و دختر و پسر (عروس و داماد) به‌منظور شناسایی ملاک‌های موردنظر و کشف تناسب است. میزان تحقیق، بستگی به فرد موردنظر ازلحاظ دوری و نزدیکی نسبت به تحقیق‌کننده دارد. یعنی هرقدر آشناتر باشد تحقیق کمتر و هرقدر ناآشنا‌تر باشد تحقیق بیشتری می‌طلبد. در مسئله تحقیق باید راه‌های گوناگونی را پیمود و جزئیات مسئله را بررسی نمود و معلومات مختلفی را به دست آورد و پیرامون آن تفکر و مشورت کرد و همه جوانب امر را سنجید تا کم‌کم نتیجه به دست آید. راه‌های تحقیق عبارت‌اند از:
1. بررسی اصول و صفات خویشان و نزدیکان.
2. تحقیق از طریق خویشان او.
3. تحقیق از طریق دوستان نزدیک او.
4. تحقیق از طریق معلمان و مربیان او.
5. تحقیق از طریق دشمنان او.[1]

3- گفتگوی مستقیم: آخرین مرحله شناخت قبل از ازدواج و مهم‌ترین و مؤثرترین مرحله شناخت همین دیدار و گفتگوی مستقیم دختر و پسر هست. تعداد جلسات گفتگو هر چه بیشتر باشد شناخت بیشتری حاصل می‌شود. دستور کار جلسه گفتگو به‌این‌ترتیب هست: 1. بیان خط‌مشی کلی زندگی آینده 2. گفتگو درباره اهداف آینده 3. بیان صادقانه صفات، اخلاق و خصوصیات خود 4. بیان خواسته‌ها و انتظارات طرفین از یکدیگر 5. بیان نظرات خود درباره چگونگی برخورد، رفتار و رابطه با خانواده، بستگان و خویشان یکدیگر 6. طرح نظرات خود درباره شیوه تربیتی فرزندان 7. بیان عیب، نواقص و بیماری‌های خود، 8. دیدن زیبایی‌های ظاهری همدیگر بدون سوءنیت.[2]
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
ده اصل مهم در انتخاب همسر
انتخاب همسر، چگونگی یا چرایی؟
چگونگی انتخاب همسر شایسته
انتخاب همسر با کدام « متر»؟

:پی نوشت 
[1]
امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، تهران: امیرکبیر، چاپ هشتم، 1382 ش، ص 155.
[2] رفیعی، مهدی، طلوع آشنایی، بوستان کتاب، قم، چاپ دوم، 1380، ص 62.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.