راهکارهایی برای رسیدن به آرامش (بخش دوم)

یکی از مهم­ترین راهکارها برای دستیابی به آرامش، آرام کردن ذهن خود است. برای این کار مثبت­ اندیشی را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید، کاراهای روزانه­ تان را اولویت ­بندی کنید، به فعالیت ­ها و سرگرمی­­ های مورد علاقه ­تان بپردازید و همیشه لبخند بزنید؛ چرا که خنده بر هر درد بی ­درمان دواست.
جمعه، 2 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای رسیدن به آرامش (بخش دوم)
مثبت اندیشی،  به معنای دوری از افکار و تمایلات منفی در زندگی است.
 
چکیده : یکی از مهم­ترین راهکارها برای دستیابی به آرامش، آرام کردن ذهن خود است. برای این کار مثبت­ اندیشی را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید، کاراهای روزانه­ تان را اولویت ­بندی کنید، به فعالیت ­ها و سرگرمی­­ های مورد علاقه ­تان بپردازید و همیشه لبخند بزنید؛ چرا که خنده بر هر درد بی ­درمان دواست.

تعداد کلمات 1234 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

راهکارهایی برای رسیدن به آرامش
بخش سوم: ذهن خود را آرام کنید

1. مثبت اندیشی را تمرین کنید. مثبت اندیشی به معنای بلند پروازی و رویا پردازی نیست؛ مثبت اندیشی یعنی در بیشتر شرایط زندگی، از تمایلات و افکار منفی خودداری کنید.
از تکنیک های تصویرسازی ذهنی استفاده کنید. زمانی که احساس آرامش و راحتی ندارید، تصویر آرام بخشی را در ذهن خود تصور کنید. به طور مثال، دراز کشیدن در یک ساحل آرام، قدم زدن در طبیعت و ... را متصور شوید. این کار به آرامش شما کمک خواهد کرد.
از تلقین کردن استفاده کنید تا نگرش خود را نسبت به زندگی تغییر دهید و خودتان را از فکر کردن مداوم به نتایج منفی بازدارید. تلقین­های کوتاه، با یک بیان قوی که به شما انرژی دهد و اعتماد به نفس­تان را بالا ببرد، به شما کمک می­کند تا نگرش خود را به مسائل مثبت کنید. مراقب کلماتی که انتخاب می کنید باشید – چیزهایی که بارها و بارها به خودتان می گویید، اعتقاد شما را به خودتان بیشتر می کند. پس، از عبارات مثبت، باور پذیر و دلنشین استفاده کنید.
به خودتان بیاموزید زمانی که در مقابل مسائلی قرار می­گیرید که ظاهرا به خوبی پیش نمی­روند، یک قدم دورتر بایستید و مسئله را از موضع بالا نگاه کنید. بدانید که مشکلات موقتی هستند و شکست­های کوچک برای رسیدن به موفقیت های بزرگ هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر مثبت اندیشی در رسیدن به آرامش


2. منطقی فکر کنید و احساسات خود را کنترل کنید. اگر یاد بگیرید که بیشتر به عواقب و نتایج کارها فکر کنید و زمانی که مضطرب می شوید، منطقی رفتار کنید، ممکن است راه حل ها را آشکارتر ببینید.
نسبت به عوامل استرس­زا تیزبین باشید. نگاه واقع گرایانه­ای به آنچه شما را آزار می­دهد بیاندازید، سپس تصور کنید اگر دوست شما در شرایط مشابه شما بود، چه توصیه ای به او می کردید. سپس، به توصیه ی خودتان عمل کنید.
راه های خود را تغییر دهید. اگر مشکل، رویه ای است که پیش گرفته اید، پس آن را تغییر دهید. صبر کنید، و به اطرافیان تان که متوجه خطاها و اشتباهات شما شده اند گوش دهید، ممکن است در فهم چیزی دچار سوء تفاهم شده باشید.

3. زمانی که احساس ناراحتی دارید، مکان آرام و ساکتی را پیدا کنید تا کمی استراحت کنید. یک حمام آب گرم بروید. چند شمع اطراف وان حمام روش کنید، چراغ ها را کم کنید، و اگر مایل هستید، کف و حباب درست کنید.
روی تخت و یا کاناپه دراز بکشید. موسیقی ملایم و یا صداهای طبیعت را پخش کنید. به صدای امواج دریا، آبشار ها و یا پرندگان گوش دهید و آرامش بگیرید.
یک کتاب خوب مطالعه کنید. روی تخت دراز بکشید، یک ملحفه روی خود بیاندازید و یک فنجان چای بابونه بنوشید.
یک بهشت شخصی را تصور کنید. چشمان خود را ببندید و یک فضای متفاوت را متصور شوید. چه چیزی اطراف خود می بینید؟ آیا نسیم می وزد؟ چه چیزی می شنوید؟ صدای پرنده یا صدای آب؟ صدای آرام امواج دریا که به ساحل رسیده اند را تصور کنید. لحظاتی را در این فضا سپری کنید.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش استرس در زندگی


4. دیگر احساس گناه نکنید. گناه، منبع قوی از استرس است. با اصلاح رفتارهای تان، از شر منبع استرس و اضطراب خلاص شوید. از رفتارهایی که باعث می شود احساس گناه کنید، پرهیز کنید. در صورت لزوم، از یک متخصص کمک بگیرید؛ اما نگذارید رفتارهای مخرب، زندگی و سلامت تان را تحت الشعاع قرار دهند.

5. یاد بگیرید که کارهای تان را اولویت بندی کنید. فهرستی از وظایف و کارهای روزانه تان تهیه کنید. بر اساس اهمیت، آن­ها را سازماندهی کنید و قبل از آنکه مسائل به مشکلات بزرگی تبدیل شوند، آن ها را حل و فصل کنید. استفاده ی بهینه از زمان، برابر است با داشتن فراغت بیشتر برای استراحت.
کار کنید! این ممکن است در تضاد با هدف شما، یعنی رسیدن به آرامش باشد؛ اما، به تعویق انداختن کارها هیچ وقت حس بهتری نسبت به انجام ندادن آن ها ندارد. وظایف تان را به موقع انجام دهید، سپس با خیال راحت استراحت کنید.

6. تمرین مدیتیشن داشته باشید. بر روی نفس کشیدن تان تمرکز کنید تا تمامی افکار و احساسات ذهن تان را پاک کنید. مدیتیشن، در قالب استراحت، تمرکز شما را به تمامی نقاط بدن تان معطوف می کند؛ در حالیکه تکنیک های دیگر، سعی دارند بر روی یک نقطه از بدن متمرکز شوند. ممکن است کمی زمان ببرد تا در این زمینه ماهر شوید، اما در نهایت ارزشش را دارد.
با حالت نشستن شروع کنید و هر بار حداقل 15 دقیقه مدیتیشن کنید، و رفته رفته مدت آن را تا 45 الی 60 دقیقه طولانی کنید. سعی کنید به طور منظم مدیتیشن کنید.
اگر برای تان مشکل است که مدیتیشن را به طور خودآموز یاد بگیرید، یک مربی مجرب پیدا کنید.
از سرسخت بودن، وسواس به خرج دادن و ناامید شدن در انجام مدیتیشن خودداری کنید. همه­ی این احساسات، نتیجه ی مدیتیشن را از بین می برد!

7. خود-هیپنوتیزمی را امتحان کنید.  بر روی چیزی تمرکز کنید، چند نفس عمیق بکشید و به خودتان اجازه دهید که هیپنوتیزم شوید. اگردر انجام این کار مشکل دارید، به یک متخصص هیپنوتراپیست مراجعه کنید. به اشخاص تازه وارد اجازه ندهید که شما را هیپنوتیزم کنند؛ از عواقب ناخودآگاه بودن بر حذر باشید.

8. فعالیت ها و سرگرمی هایی که باعث آرامش تان می شوند را انجام دهید. ذهن تان را از مسائلی که معمولا موجب مضطرب شدن شما می شوند، خالی کنید. ممکن است هر از چند گاهی نیاز به استراحت داشته باشید.
به ماهی گیری بروید، قلاب بافی کنید، نقاشی بکشید، آواز بخوانید و یا عکاسی کنید.
یک آهنگی را بخوانید و اگر شعر آن را نمی­دانید، به جای کلمات از اعداد استفاده کنید. خوانندگی می تواند حواس شما را از استرس و اضطراب پرت کند و به شما آرامش دهد.
از موسیقی، به عنوان آرامش-درمانی استفاده کنید. صدای آن را هرچقدر می خواهید بلند و یا کم کنید، آن مقدار که بیشتر شما را آرام می کند.

9. زمانی را با حیوان خانگی تان سپری کنید. با حیوان خانگی تان بازی کنید و او را نوازش کنید. آن ها عاشق این کار و عاشق شما هستند. با حیوان خانگی خود، درمورد تمام استرس ها و اضطراب هایی که داشته اید صحبت کنید، خواهید دید که حالتان بهتر خواهد شد. درمان با حیوان خانگی، یکی از راه های رسیدن به آرامش است؛ همچنین می توانید چیزهایی زیادی را به واسطه ی نگاه کردن به رفتار حیوانات، بیاموزید. (توجه کنید، حیوانات معمولا احساس گناه نمی کنند!)

10. لبخند بزنید و بخندید. خنده، بر هر درد بی درمان دواست. یک فیلم خنده دار بخرید و یا کرایه کنید. مطمئن باشید که خندیدن به شما کمک می کند. لبخند زدن و خندیدن باعث ترشح اندورفین در بدن می شود، که استرس را از بین می برد و کمک می کند تا متوجه شوید زندگی فراتر از کار کردن است. حتی اگر ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، اما سعی کنید بیشتر اوقات لبخند بزنید.

ادامه دارد...

منبع: https://www.wikihow.com/Relax
مترجم: داوود سرافراز

بیشتر بخوانید:
راهکارهایی برای رسیدن به آرامش (بخش اول)
راهکارهایی برای رسیدن به آرامش (بخش سوم)
چگونه آرام و آسوده خاطر باشیم؟
چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟ (بخش اول)
چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟ (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.