کمال‌گرایی در کار چیست؟

جایگاه کاری مدرن و امروزی از فرد انتظار دارد بتواند با حداقل منابع و با به‌کارگیری خلاقیت و هوشمندی وظایف بیشتری را در زمان کمتری انجام دهد؛ این مسئله موجب می­ شود تا کمال­ گرایان تحت فشار و استرس زیادی قرار بگیرند.
چهارشنبه، 7 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمال‌گرایی در کار چیست؟
نیاز به کامل بودن در کار سبب ایجاد استرس، اضطراب و ناخشنودی‌های کلی و فراگیر می‌شود.
 
چکیده : جایگاه کاری مدرن و امروزی از فرد انتظار دارد بتواند با حداقل منابع و با به‌کارگیری خلاقیت و هوشمندی وظایف بیشتری را در زمان کمتری انجام دهد؛ این مسئله موجب می­ شود تا کمال­ گرایان تحت فشار و استرس زیادی قرار بگیرند.

تعداد کلمات 540 /  تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

کمال‌گرایی در کار چیست؟

مقدمه

کار به عنوان یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی و یک منبع اولیه انگیزش و تعامل اجتماعی و مجالی که به فرد احساس پیشرفت می‌بخشد باید سبب ایجاد حس اثربخشی و سودمندی گردد. همانطور که مشاهده می‌کنید نیاز به کامل بودن در کار سبب ایجاد استرس، اضطراب، ناخشنودی‌های کلی و فراگیر می‌شود.
جایگاه کاری مدرن و امروزی از فرد انتظار دارد بتواند با حداقل منابع و با به‌کارگیری خلاقیت و هوشمندی وظایف بیشتری را در زمان کمتری انجام دهد. دلایل فراوانی مشهود است که نشان می‌دهد حتی با مدیریت زمان، کمال‌گرایی در کار بسیار سخت و آزاردهنده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟


کمال‌گرایی در کار

هرسه نوع کمال‌گرایی، فرد را تحت‌فشار کاری قرار می‌دهد: کمال‌گرایی خودمحور، کمال‌گرایی دیگر محور و کمال‌گرایی جامعه محور هر یک به‌نوعی سبب می‌شوند تا فرد تحت‌فشار قرار گیرد و خود و دیگران را دچار رنج سازد. مثلاً تعیین معیارهایی: برای عملکرد شخصی که واقع‌گرایانه و قابل دست‌یابی نیستند و یا دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است، داشتن انتظارات غیرمنطقی از دیگران و نیاز به گرفتن تأیید مداوم از سوی محیط از جمله ویژگی‌های کمال‌گرایان است که دشواری در کار را برایشان به ارمغان می‌آورد. اشخاصی که در مقابل انتقاد دیگران حساس هستند، تمایل دارند بهترین کار ممکن را ارائه دهند و از دیگران نیز توقعات بالایی دارند، استرس بالایی در کار را احساس می‌کنند. این موضوع که در نقش یک خانم خانه‌دار باشند و یا یک مدیر عالی رتبه تفاوت معنی‌داری را ایجاد نمی‌کند؛ مهم رنجیست که فرد به واسطه کمال‌گرایی‌اش در انجام وظایف محوله بر پیکره خود، خانواده و یا اطرافیان وارد می‌آورد.
 

چگونه کمال‌گرایی خود را در کار نشان می‌دهد؟

شکی نیست که کمال‌گرایی می‌تواند بر روی شما تأثیر بگذارد و سبب به کمال رسیدن و رشد تلاش شما در هر مرحله از زندگی شود. کمال‌گرایی تنها در زندگی فردی شما تأثیر نمی‌گذارد. حضور یک فرد کمال‌گرا در یک سازمان نیز می‌تواند با ارزش دادن به زمان، پول و انرژی باعث اثرات موفقیت‌آمیز باشد. موفقیت، پاداش، تأیید از جانب دیگران تنها یک ­روی سکه کمال‌گراییست، روی دیگر سکه فردی را نشان می‌دهد که هرگز از تلاش‌هایش راضی نیست و باز هم برای به دست آوردن جایگاه موقعیت یا هدفی دیگر تلاش می‌کند. یک تفاوت بارز فردی کمال‌گرا با یک تلاشگر سالم در این است که فرد کمال‌گرا مسیر منتهی به هدف را با آرامش طی نخواهد کرد و مطمئنا رنجی را بر خود و یا اطرافیان وارد می‌کند، جالب است که حتی دستیابی به هدف نیز این فرد را برای مدت طولانی خوشحال نمی‌سازد او همواره به دنبال چیز دیگریست. به یاد داشته باشید که کمال‌گرایی تنها راه صحیح رسیدن به مقام عالی نیست.

بیشتر بخوانید: کمالگرایان افراطی و تلاشگران سالم

منبع: کتاب «کمال‌گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتربخوانید:
کمال‌گرایی؛ نگرانی و اضطراب (بخش اول)
کمال‌گرایی؛ نگرانی و اضطراب ( بخش دوم)
کمال گرایان؛ تخریب گران روابط اجتماعی
کمال گرایی؛ وسواس ها و اجبارها
کمال گرایی؛ تهدیدی برای سلامت روانی و جسمانی 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.