راهکارهایی برای زندگی با یک همسر کمال‌گرا

در زندگی با یک همسر کمال­ گرا، فردی قاطع، قابل اطمینان و ثابت قدم باشید؛ از تغییرات رفتاری هرچند کوچک او قدردانی کنید و از سوی دیگر از هرگونه مقابله با تلاش مستقیم برای تغییر وی، بپرهیزید؛ چرا که به یقین به شکست می‌انجامد.
دوشنبه، 12 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای زندگی با یک همسر کمال‌گرا
سبک‌رفتاری قاطع در برخورد با یک همسر کمال­ گرا بسیار موثر است.
 
چکیده : در زندگی با یک همسر کمال­ گرا، فردی قاطع، قابل اطمینان و ثابت قدم باشید؛ از تغییرات رفتاری هرچند کوچک او قدردانی کنید و از سوی دیگر از هرگونه مقابله با تلاش مستقیم برای تغییر وی، بپرهیزید؛ چرا که به یقین به شکست می‌انجامد.

تعداد کلمات 1218 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

راهکارهایی برای زندگی با یک همسر کمال‌گرا

زندگی با یک کمال‌گرا

زندگی با یک انسان کمال‌گرا می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، البته سطح این چالش تا حد زیادی بسته به درجه کمال‌گرایی این اشخاص و شخصیت شما دارد؛ اما شکی نیست که ایفای نقش به عنوان مخاطب وسواس‌های این افراد و رفتار سخت گیرانه و طلب کارانه آن‌ها می‌تواند بسیار دردناک بوده و طیف گسترده‌ای از مشکلات میان فردی را به همراه داشته باشد. حتی ممکن است در آخر کار تصمیم به خاتمه دادن به این رابطه بگیرید؛ اما راهکارهایی نیز وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان تغییرات مثبتی را به بار آورد. بیشتر پیشنهادها و توصیه‌های ذکرشده در ادامه مطلب الگوهای کمال‌گرایان را هدف قرار داده است بنابراین زمانی که شما در خانه یا در اطرافیان خود یک فرد کمال‌گرا داشته باشید، این توصیه‌ها حتماً مفید واقع می‌شوند.

 - برده کمال‌گرایان نشوید. به عنوان مثال اگر این اشخاص در مورد تمیزی و نظم وسواس دارند درست نیست تمام وقت خود را صرف تلاش برای راضی نگه‌داشتن آن‌ها کنید تا آرامش برقرار باشد. می‌توانید به آن‌ها کمک کنید اما نگذارید کار به جایی برسد که تمام‌کارها به عهده شما باشد که فقط رضایت آن‌ها مبنی بر انجام گرفتن کاری به نحوی خاص کسب شود.

- مسئله را شخصی نکنید. اگر فرد کمال‌گرا به صورت خستگی‌ناپذیری از شما انتقاد می‌کند به یاد داشته باشید که حس آن‌ها به گونه ایست که حتی از بهترین و قدیس‌ترین افراد نیز ایراد می‌گیرند. اگر همیشه نظرات و ایده‌های شما را نادیده انگاشته و به آن‌ها توجه نمی‌کنند به یاد داشته باشید که آن‌ها واقعاً در درون وجودشان می‌ترسند که از دیگران تأثیر گرفته یا تحت کنترل آن‌ها درآیند؛ اما باید بدانید که آن‌ها خودشان نیز از رفتارشان اذیت می‌شوند. آوردن بهانه‌های بی‌پایان برای رفتارهای ناشایست کمال‌گرایان نیست، اما به یاد داشتن این‌که شما مقصر نیستید تا حد زیادی ناراحتی ناشی از رفتارهای کمال‌گرایان بر شما را کاهش می‌دهد.

- نظرات شما معتبر و صحیح هستند. اگر با یک کمال‌گرا زندگی می‌کنید ارزش‌ها، اعتقادات، علایق و موارد مورد علاقه‌تان را نادیده نیانگارید. افراد وسواسی زندگی خود را صرف بررسی منطقی‌ترین و مؤثرترین روش‌ها می‌کنند و از اطرافیانشان انتظار دارند با روش‌های مورد قبول آن‌ها زندگی کنند. شما نیز مستحق داشتن عقاید و نظرات خود نسبت به هر چیز مهم، پیش‌پاافتاده، صحیح یا غلط می‌باشید. قبل از قبول انجام کاری که با آن مخالفید راجع به آن فکر کنید و بر رویش زمان بگذارید. البته ممکن است برایتان مهم بوده و تصمیم به قبول آن بگیرید اما تنها به منظور حفظ آرامش، خود را متعهد و ملزم به نادیده گرفتن تمایلات و نظرات خود نکنید. پذیرش نظرات دیگران و گذشتن از خواست خود، شاید در کوتاه مدت سبب برقراری آرامش شود اما پس از مدتی خواهید دید که احساس خوبی ندارید، غمگین یا افسرده‌اید یا پرخاشگر شده‌اید؛ بنابراین می‌توانید روش کار آمدتری را جهت حفظ آرامش در روابط تان جستجو کنید.
یکی از روش‌هایی که می‌تواند تا حد چشمگیری مؤثر واقع شود این است که خود را فردی معتمد، قابل اطمینان و ثابت قدم نشان دهید. ازآنجاکه کمال‌گرایان مشتاق قطعیت و پیش‌بینی پذیری هستند، اهمیت بسیار زیادی به صداقت و بی‌پرده سخن گفتن می‌دهند اگر شما انسانی هستید که می‌خواهید در همه حال رضایت افراد را کسب کنید و بیان آنچه می‌خواهید و نیاز دارید برایتان سخت است، ممکن است کمال‌گرایان این عدم قطعیت را ضعف بینگارند. سبک‌رفتاری قاطع در اینجا نیز به کمک شما می‌آید.
درک این‌که چه زمانی کمال‌گرایی به صورت ناخوشایندی درخواهد آمد، خود نکته‌ای بسیار مهم است. نمی‌توانیم بگوییم تمام کمال‌گرایان سبب آزار اطرافیانشان خواهند شد، اما کمال‌گرایی مرحله‌ای از ناخشنودسازی و رنجاندن دیگران را نیز به دنبال دارد. اگر حس می‌کنید مجبورید در مقابل خواسته‌های شریکتان سر تعظیم فرود بیاورید، در این صورت شما در شرایط خوبی قرار ندارید. از یک متخصص کمک بگیرید و بیاموزید چگونه می‌توانید به روابط تان سروسامانی دهید.

- بر ایجاد عزت نفس و استقلال فردی‌تان متمرکز شوید. اگر بتوانید ارزش شخصی خود را پرورش دهید، در این صورت دیگر نیاز به بازخورد مثبت از جانب فرد دیگری نخواهید داشت، اگر وابسته به تصدیق یا تمجید یک فرد کمال‌گرا باشید در حقیقت زندگی خود را دچار بحران احساسی کرده‌اید. گذشته از این‌ها این افراد بیشتر گرایش به بیان آنچه اشتباه است دارند تا آنچه صحیح است. آن‌ها حس می‌کند که باید احساسات شان را همیشه زیر نظر داشته باشند تا از احساس آسیب‌پذیری اجتناب کنند و بدین خاطر است که ابراز احساسات مثبت با قدردانی را بسیار دشوار می‌پندارند.
محتاج بودن یا وابستگی بیش از حد به یک فرد کمال‌گرا اصلاً ایده خوبی نیست این امر می‌تواند اضطراب و نگرانی آن‌ها را در پی داشته و باعث کناره‌گیری از شما شود. اگر به تمایلات خود اهمیت بیشتری دهید و تمام انرژی تان را صرف حفظ رابطه با آن‌ها نکنید، آرامش بیشتری خواهید یافت. اگر حس می‌کنید بیش از حد به یک فرد کمال‌گرا متکی هستید، پس گام‌هایی در جهت کشف مجدد خود بردارید و سعی کنید تا خود را بیشتر بشناسید و در جهت اعتلای سلامت روان خویش گام بردارید. ممکن است شروع چنین کاری کمی احساس عجیبی به شما بدهد اما با هرگونه احساس نگرانی و انزوا مقابله نمایید؛ شما مستحق دستیابی‌های فراوانی هستید. هرگز باعث نشوید که یک فرد کمال‌گرا این‌طور فکر کند که شادی و خرسندی شما کاملاً متکی به اطمینان خاطر او بوده و مطمئن باشید که این‌گونه هم نخواهد بود!

- کمال‌گرایان را تحت‌فشار قرار ندهید. هرگونه مقابله با تلاش مستقیم برای تغییر در فرد دیگر، به یقین به شکست می‌انجامد؛ و حتی این کار باعث می‌شود تا آن‌ها تشویق به تحکیم سلطه و غلبه خود شوند که چیزی جز جنگ قدرت را در برندارد. البته این بدان معنا نیست که شما کاملاً ساکت مانده و این شرایط را تحمل نمایید. آشکارا احساس خود را به آن‌ها گفته و دلیل تان برای درخواست تغییر را بیان نمایید. به جای بیان جملات تحکمی مثل باید تغییر کنی از جملاتی مثل به نظر می‌رسد بهتر است این کار را انجام بدی چون (دلیل خود). مقصر ساختن و انتقاد چاره‌ساز نیست؛ از اغراق نیز اجتناب کنید، عباراتی از قبیل همیشه هرگز، همه چیز یا هیچی به موقعیت حالتی اغراق‌آمیز می‌بخشد و سبب ایجاد انحراف ذهنی در خودتان و طرف مقابل می‌شود. این‌که حق با چه کسی است و چه کسی اشتباه فکر می‌کند را فراموش کنید در عوض تمرکز خود را بگذارید بر روی این موضوع که فردی معقول بوده و به دنبال راه‌حل باشید. به خاطر داشته باشید تنها می‌توانیم رفتار خودمان را کنترل کنیم اما وقتی فردی تغییر می‌کند، پویایی‌های روابط نیز تغییر کرده و این خود، فرد دیگر را نیز تشویق به تغییر می‌کند.

- قدردان تغییرات مثبت باشید و آن‌ها را تقویت نمایید. درجایی که نیاز است قدردان باشید (البته در آن افراط نکنید) و سعی کنید نگرشی شاد و زنده دل داشته باشید. حتی اگر حس خوبی نیز ندارید، عمده به خاطر تنبیه، احساسات خود را دریغ نکنید. اگر مستقیم و با درک یک انسان بالغ با آنچه ناراحت تان می‌کند برخورد کنید خیلی بهتر خواهد بود.
 
 
منبع: کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
کمال گرایان؛ تخریب گران روابط اجتماعی
کمال گرایان؛ در جستجوی شادی
کمالگرایان افراطی و تلاشگران سالم
تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.