چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (بخش اول)

شما به عنوان یک مدیر از چه سیاست کاری، بهره می­ گیرید؟ آیا کارمندان خود را، زیر ذره بین می­ گذارید یا اجازه خلاقیت و نوآوری در کار را به آنها می­ دهید و صرفا از راه دور بر آنها نظارت می­ کنید؟
سه‌شنبه، 13 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (بخش اول)
 یکی از چالش‌های متداول مدیران چگونگی اعمال نفوذ بر کارکنان است.
 
چکیده: شما به عنوان یک مدیر از چه سیاست کاری، بهره می­ گیرید؟ آیا کارمندان خود را، زیر ذره بین می­ گذارید یا اجازه خلاقیت و نوآوری در کار را به آنها می­ دهید و صرفا از راه دور بر آنها نظارت می­ کنید؟

تعداد کلمات 751 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

مقدمه

امروزه کمال‌گرا بودن تبدیل به مسئله ­ای جدی در مدیریت ‌شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از اشخاص و سازمان‌های مختلف برای انسان‌های کمال‌گرا عملکرد عالی به منظور دستیابی به سمت مدیریت و رهبری مسئله ای بسیار عادی است. افراد بسیار زیادی هستند که از حرفه‌ای که به مهارت‌های فنی خاصی نیاز دارد سراغ حرفه‌ای می‌روند که هدفش کسب موفقیت به‌وسیله افراد دیگر باشد. این افراد از قدرت کسانی بهره می‌برند که برای آن‌ها کار می‌کنند. اگر شما نیز برای جایگاه شغلی‌تان تلاش فراوانی کرده‌اید و با نگاهی به گذشته تاکنون با احساسات منفی روبه‌رو می‌شوید و در صدد ایجاد تغییراتی هستید، می‌توانید یک چشم‌انداز جدید ایجاد کنید. موفقیت بزرگ‌تری کسب کنید و از شغل خود لذت بیشتری ببرید.
 

مدیران؛ کنترل یا  نظارت بر کارکنان ؟

یک مسئله متداول از چالش‌های مدیران جدید اعمال نفوذ بر کارکنان است. البته اشکال‌هایی در این مورد وارد است: زمانی که درگیر این هستید که به جزئیات آنچه که افراد دیگر انجام می‌دهند پی ببرید، استرس فراوانی در محیط ایجاد می‌کنید و منجر به کاهش انگیزش در افراد می‌شوید این موضوع خلاقیت را از بین می‌برد و مانع از تمرکز دقیق بر روی هدف مشخص می‌شود.
در این صورت شما نبایستی به کارکنان به چشم انسان‌هایی نگاه کنید که نیاز به کنترل شدن دارند. مطمئن باشید آن‌ها می‌دانند که چه انتظاری از ایشان دارید و چه دستاوردی از آن‌ها می‌خواهید؟ پس بگذارید با این روش پیش روند؛ به عبارت دیگر شما صرفاً نتیجه کار را از کارکنان تان طلب کنید و روش کار را به آن‌ها تفویض نکنید، به آن‌ها آزادی عمل دهید تا امور را از روش خودشان حل نمایند و تصمیم‌گیری کنند. اگر تلاش کنید خودتان پاسخ همه سؤالات را فراهم نمایید و همه امور را خودتان پیش ببرید در حقیقت یک فرصت آموزش را از کارکنان تان می‌گیرید تا خودشان کار خود را انجام دهند. همچنین فرصت اشتراک اندیشه دیگران در کارتان را نیز از دست داده‌اید. در صورتی که سطوح استرس پایین و خلاقیت بالا باشد و شما نیز به دیگران این فرصت را بدهید تا بتوانند روش‌های جایگزین و جدیدی ارائه دهند، فضای اعتمادی خلق خواهید کرد که از عناصر لازم برای موفقیت گروهی می‌باشد.
صرفاً نتیجه کار را از کارکنان تان طلب کنید و نه روش کار را به آن‌ها، آزادی عمل دهید تا امور را از روش خودشان حل نمایند و تصمیم‌گیری کنند.
 به‌ طور منطقی ریسک روش کمی از عقب‌تر ایستادن، دادن اختیارات بیشتر به دیگران و کنترل کردن کار را برآورد کنید و ببینید که آیا احتمال این هست که با این روش نتایج فاجعه‌آمیزی رقم بخورد؟
اگر شما معلم هستید، اگر مربی مهدکودکید و در بارورسازی کودکان تلاش می‌کنید، اگر کارمندانی تحت نظر شما کار می‌کنند، اگر مادر هستید و مسولیت پرورش فرزندان تان را به عهده‌ دارید، در صورتی که پدر و همسر هستید و مسولیت سرپرستی از خانواده‌ای با شماست ، این دانش به شما کمک خواهد کرد تا اجازه دهید دیگران نیز خودشان را بروز دهند، اگر یک کمال‌گرا هستید و تصور می‌کنید روش انجام امور را بهتر از هر شخص دیگری می‌دانید مدتی حل المسایل اطرافیان تان نباشید اجازه دهید آن‌ها نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر اجازه دهید دیگران نیز اندیشه‌های خودشان را نشان دهند شما نیز بیشتر دیده خواهید شد.
در صورتی که به دیگران اجازه دیده شدن بدهید، خودتان نیز بیشتر دیده خواهید شد.
 
 


رهبر موثرتری باشید

- کارکنان تان را بشناسید:  به دیگران مسئولیت دادن به این معنی نیست که کل روز را در اتاق خود بنشینید و از آن‌ها بی‌اطلاع باشید. اتفاقاً برعکس، دیگران باید شما را در اطراف خود ببینند، روز را با شما طی کنند و لحظات خوبی را با شما سپری کنند. این که شما رئیس آن‌ها هستید به این معنی نیست که خود را از کسانی که برای تان کار می‌کنند جدا بدانید. از ارتباط خود با کارکنان تان واهمه نداشته باشید، چراکه آن‌ها به شرطی شما را دوست خواهند داشت که با آنان خوش‌رفتاری کنید و اینجاست که آن‌ها تقریباً همه کار برای تان انجام خواهند داد. در کنار این ، روز کاری آن‌ها نیز بسیار دل‌پذیرتر خواهد شد. کار باید برای آن‌ها لذت‌ بخش باشد و این در رأس همه امور است.

ادامه دارد...

منبع: کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
کمال‌گرایی در کار چیست؟
راهکارهایی برای زندگی با یک همسر کمال‌گرا
 با ارتباط با یک رئیس بد اخلاق
از شغل خود لذت ببرید (بخش اول)
از شغل خود لذت ببرید (بخش دوم) 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.