چگونه روابط میان فرزندانمان را بهبود بخشیم (بخش دوم)

یکی از دغدغه های این روزهای پدرها و مادرها نحوه ارتباط و میزان صمیمیت میان فرزندان است. ارتباط میان فرزندان مانند هر نوع ارتباطی باید ساخته شود. از آنجا که فرزندان خودشان در بیشتر موارد توانایی ساختن چنین ارتباطی را ندارند، لازم است والدین با مداخلات و راهنمایی های خود سطح صمیمیت میان فرزندان را بهبود بخشند.
دوشنبه، 16 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه روابط میان فرزندانمان را بهبود بخشیم (بخش دوم)
کودکان برای صمیمی تر شدن به کمک والدین نیاز دارند.
 
چکیده: یکی از دغدغه های این روزهای پدرها و مادرها نحوه ارتباط و میزان صمیمیت میان فرزندان است. ارتباط میان فرزندان مانند هر نوع ارتباطی باید ساخته شود. از آنجا که فرزندان خودشان در بیشتر موارد توانایی ساختن چنین ارتباطی را ندارند، لازم است والدین با مداخلات و راهنمایی های خود سطح صمیمیت میان فرزندان را بهبود بخشند.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه روابط میان فرزندانمان را بهبود بخشیم (بخش دوم)

مقدمه

یکی از مشکلات رایج در خانواده هایی که بیش از یک فرزند دارند، ناسازگاری و یا نداشتن روابط صمیمانه فرزندان با یکدیگر است. به همین دلیل والدین همیشه به دنبال یافتن راه هایی برای افزایش صمیمیت میان فرزندان هستند. در بخش اول این مطلب به یکی از اصول رفتاری والدین در جهت افزایش صمیمت فرزندان اشاره کردیم. در مطلب قبل بیان شد که برقراری عدالت میان فرزندان کمک شایانی به صمیمیت میان آن ها خواهد نمود و بالعکس بی عدالتی و تبعیض موجب افزایش خشم می گردد. در ادامه به یکی دیگر از این اصول اشاره خواهیم کرد.  

اصل دوم: به افزایش و بهبود روابط میان فرزندانتان کمک کنید.

1. مراسمات خانوادگی را در کنار فرزندانتان برگزار کنید. یکی از بهترین راه های تقویت روابط میان فرزندان تشویق آن ها به شرکت در بیرون رفتن های آخر هفته و سالگردهای مختلف (ازدواج، تولد و ...) است. مثلاً در روزهای برفی به بیرون رفته و از کودکانتان بخواهید با کمک یکدیگر آدم برفی بسازند. این کارها موجب می شود کودکان زمان ها و فرصت های بیشتری را برای در کنار هم بودن در اختیار داشته باشند.

2. فرصت هایی را فراهم کنید تا کودکانتان در اوقاتی را در کنار یکدیگر بگذرانند. اگر چنین فرصت هایی را در اختیار فرزندانتان قرار ندهید، نباید انتظار تقویت روابطشان را نیز داشته باشید. مثلاً بچه های خود را بیرون ببرید و اجازه دهید با هم فوتبال بازی کنند و یا اینکه در خانه آن ها را تشویق کنید تا با هم بازی مورد علاقه شان را انجام دهند. این تجربیات مشترک بنیان روابط میان فرزندانتان را استحکام می بخشد:

  • توجه داشته باشید بچه ها در حین بازی ممکن است با یکدیگر درگیر شوند. اگر درگیری های آن ها خیلی زیاد نیست لازم نیست آن ها را از بازی کردن با یکدیگر منع کنید چرا که همین درگیری ها و دعواها برایشان مفید خواهد بود.

  • اگر می دانید فرزندانتان در برخی از اوقات بدخُلق می شوند و احتمال درگیری میانشان افزایش می یابد (مثلاً آخر شب)، سعی کنید در آن زمان ها اجازه ندهید با هم بازی کنند.

 
3. فرصت هایی را برای فرزندانتان فراهم کنید تا از یکدیگر دور باشند. بچه ها که بزرگتر می شوند، مخصوصاً اگر خانه شما کوچک باشد، احساس می کنند بیش از حد در معرض حضور خواهر برادرها هستند. اینکه احساس کنند همیشه خواهر برادرها دور و برشان هستند، احساس زندانی شدن به آن ها دست داده و در نتیجه روابطشان با آن ها وخیم خواهد شد. پس برای در امان ماندن از این آفت لازم است فرصت های تنهایی و دور بودن از دیگر خواهر برادرها را برایشان فراهم کنید، برای رسیدن به این هدف به نکات زیر توجه نمایید.
 

  • به جای اینکه هر جا می روید همه فرزندانتان را با خود ببرید، و یا اینکه به آن ها اصرار کنید تا با هم  بازی کنند، می توانید گاهی اوقات آن ها را جدا جدا بیرون برده و یا اجازه دهید اوقاتی را به بازی های فردی بپردازند.

  • مثلاً می توانید یک هفته یکی از فرزندانتان را به باغ وحش برده و هفته بعد دیگری را به تماشای یک مسابقه ورزشی ببرید. در این شرایط می توانید به اندازه کافی به هر کدام از فرزندانتان رسیده و از سویی فرصت دور بودن از یکدیگر را برایشان فراهم کنید. یعنی با یک تیر دو نشان را خواهید زد. اول فراهم آوردن فرصت تنهایی برای احترام به حفظ استقلال یک فرزند و دوم رسیدگی به فرزند دیگر و برآوردن نیازهای او.

  • وقتی یکی از فرزندانتان را تنها بیرون می برید، می توانید به دیگری اجازه دهید در کنار دوستش به تفریح مورد علاقه اش بپردازد. با این کار به تقویت روابط اجتماعی فرزندتان کمک خواهید کرد.

4. به فرزندانتان کمک کنید تا با تفاوت هایشان کنار بیایند. اگر فرزندانتان تفاوتی چشمگیر دارند، آن ها از این تفاوت آگاه کرده و کمک کنید تا با آن سازگار شوند. مثلاً اگر یکی از فرزندانتان 5 ساله و دیگری 15 ساله است، ممکن است یافتن راهی برای تقویت ارتباط میان آن ها دشوار به نظر برسد. در این مواقع باید فعالیت هایی را که برای هر دوی آن ها جذاب است، شناسایی کرده و فرصت هایی را برایشان فراهم کنید تا در کنار یکدیگر از انجام آن فعالیت لذت ببرند:

  • مثلاً اگر هر دو فرزند شما به فوتبال علاقه دارند، اجازه دهید فرزند بزرگتر، فرزند کوچکتر را برای تماشای مسابقه ی فوتبال، با خود ببرد. یا در کنار هم، پای تلویزیون بازی تیم مورد علاقه شان را تماشا کنند.

  • بدون اینکه از وظایف خود نسبت به فرزندتان چشم پوشی کنید، از فرزند بزرگتر بخواهید در موقعیت هایی خاص هوای فرزند کوچکتر را داشته باشد. مثلاً، اگر هر دوی آن ها با یک اتوبوس به مدرسه می روند، از فرزند بزرگتر بخواهید در طول مسیر مراقب فرزند کوچک تر باشد. همین حس مراقبت موجب افزایش صمیمیت میان آن ها می گردد.

5. آن ها را تشویق کنید تا به یکدیگر کمک کنند. اگر فرزندانتان یکدیگر را رقیب ببینند، نباید انتظار داشت تا نسبت به یکدیگر رفتارهای حمایتی داشته باشند. برای تقویت ارتباط آن ها با یکدیگر، آن ها را تشویق کنید که در موقعیت های مختلف به یکدیگر کمک کنند.

  • مثلاً، ممکن است شما از یکی از فرزندانتان بخواهید نسبت به خواهر یا برادری که در موقعیتی استرس زا مانند شرکت در یک مسابقه مهم ورزشی و یا یک امتحان مهم، قرار دارد، رفتارهای حمایتی از خود نشان دهد.

  • سعی کنید در این موقعیت از چنین جملاتی استفاده کنید: "یادت نره برای خواهرت آرزوی موفقیت کنی! امروز امتحان سختی داره، واقعاً نگرانه و نیاز داره بهش روحیه بدی" یا اینکه بگویید: "بچه ها وقتی دانیال میاد تو زمین همه تشویقش کنیم، اگه ببینه داریم حمایتش می کنیم خیلی خوشحال می شه و روحیه می گیره.

در بخش سوم این مطلب به یکی دیگر از اصول رفتاری در جهت افزایش صمیمیت میان فرزندان می پردازیم. 

ادامه دارد...
 

منبع: سایت «ویکی هاو»


مترجم: سیدمصطفی سیدآقامیری

 

بیشتر بخوانید
چگونه روابط میان فرزندانمان را بهبود بخشیم (بخش اول)
حسادت کودک به نوزاد جدید
پاداش و تشویق مناسب برای کودکان
چرا کودکان حسادت می کنند؟
شیوه های برخورد با فرزندان  



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.