سارقین زمان خود را شناسایی کنید

در صورتی که مراحل مدیریت زمان را انجام داده اید، اما کارها مطابق انتظار شما و برنامه ریزی تان پیش نمی رود و در عمل با ایجاد وقفه های متعدد، برنامه ها منقطع و نیمه تمام می ماند، می بایست با مطالعه عادت های کلی خود به عواملی که موجب اختلال در کارهای تان می شود پی ببرید. کارشناسان مدیریت زمان این مرحله را شناسایی سارقین زمان می نامند. با ما همراه باشید .
سه‌شنبه، 8 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سارقین زمان خود را شناسایی کنید
عدم آمادگی روحی برای انجام وظایف معمولا بیشترین زمان ما را به هدر می دهند.
 
چکیده : در صورتی که مراحل مدیریت زمان را انجام داده اید، اما کارها مطابق انتظار شما و برنامه ریزی تان پیش نمی رود و در عمل با ایجاد وقفه های متعدد، برنامه ها منقطع و نیمه تمام می ماند، می بایست با مطالعه عادت های کلی خود به عواملی که موجب اختلال در کارهای تان می شود پی ببرید. کارشناسان مدیریت زمان این مرحله را شناسایی سارقین زمان می نامند. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 954 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 سارقین زمان خود را شناسایی کنید
مقدمه

فراموش نکنید که هر کسی موظف است با بررسی دقیق عادت های رفتاری خود به شناخت درستی از نقاط ضعف و سارقین زمان خود برسد تا به کمک این شناخت راه درمان هر عامل را بیابد.
 

موانع روحی

عدم آمادگی روحی برای انجام وظایف معمولا بیشترین زمان ما را به هدر می دهند. این موانع متعددند اما می توان به برخی از موارد فراگیر آن از قبیل حواس پرتی، عدم تمرکز، بی ارادگی، نداشتن انگیزه ، عدم اعتماد به نفس و ... اشاره کرد. برای مثال دانش آموزی که بدون تمرکز مطالعه می کند، مجبور خواهد شد برای یادگیری صحیح، آن مطالب را مجددا مطالعه کند و بدین ترتیب زمان زیادی را از دست خواهد داد. برخی از روش های مقابله با این نوع مزاحمت های روحی در بخش های دیگر بیان شده است.
 

عدم آمادگی جسمی

 یکی دیگر از زمینه های به هدر رفتن زمان و اخلال در برنامه ها، عدم آمادگی جسمی برای برنامه تعیین شده است. عمده ریشه های این مورد مربوط به عدم رعایت اصول تغذیه، خواب و ورزش در زندگی است؛ چرا که افراط و تفریط در این امور نقش تعیین کننده ای در کاهش آمادگی جسمی دارد.
برای مثال پرخوری به میزان قابل توجهی توان انسان را برای کار و به خصوص مطالعه و کار فکری کاهش می دهد و موجب خواب آلودگی نیز می گردد. خواب بی موقع و بیش از حد آن هم با شکم پر هم از عوامل مهم تحلیل انرژی است و نتایج نامطلوب دیگری را هم در پی دارد.
همچنین عدم پای بندی به یک برنامه منظم و منطقی ورزشی می تواند در دراز مدت توان جسمی انسان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و پایین آمدن توان جسمی خود موجب خستگی زودرس، حواس پرتی، احساس ضعف و... در هنگام کار می شود.
از آن جا که کیفیت حالات جسمی نقش موثری نیز بر کیفیت حالات روحی و روانی دارند، لازم است برنامه ای برای بالا بردن ظرفیت های جسمی خود، همزمان با ظرفیت های روحی داشته باشیم.
 

 روش های نادرست

 برخی از عوامل از بین رفتن زمان مربوط به نحوه عمل شما می شود؛ مانند وسوسه کمال گرایی در کار، طول دادن بی جهت کار، شروع نامناسب کاره قرار گرفتن در وضعیت نامناسب، عدم رعایت اولویت بندی ها و .... برای مثال با این که بهترین شرایط برای مطالعه حضور در کتاب خانه و استفاده از فضای آن جا است، اما برخی اصرار به مطالعه در محیط هایی دارند که زمینه اختلال در مطالعه در آن ها زیاد است. 
 

 تلویزیون ، تلفن و کامپیوتر

 اگر چه می توان از شبکه های متعدد تلویزیونی و ماهواره ای و همچنین فن آوری های جدید مانند کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه در جهت مناسب برنامه های خود بهره گرفت، اما از یک طرف بی ارادگی و عدم پایبندی به برنامه ها و از سوی دیگر نوعی احساس نیاز بی رویه و اعتیادآور به این وسایل می تواند خطری جدی برای برنامه های تان محسوب شود. مطمئنا حذف کامل این وسایل نه امکان پذیر است و نه مناسب، بلکه باید با زیرکی بر نحوه استفاده از آن ها مدیریت کرد. برای نمونه می توانید تلفن همراه خود را در ساعت های خاصی از روز خاموش کنید و یا تنها یک برنامه یا سریال خاص تلویزیون را انتخاب و آن را برای زمان استراحت خود برنامه ریزی کنید.
 

 گرد کردن زمان

برخی از افراد با گرد کردن زمان سعی در موجه نشان دادن اتلاف وقت خود دارند. برای نمونه اگر قرار است از ساعت پنج و نیم مطالعه خود را شروع کنند در صورت بروز وقفه کوتاه ده دقیقه ای در این ساعت که ممکن است امری عادی باشد، با چشم پوشی از بیست دقیقه زمان و با گرد کردن آن، شروع مطالعة خود را به ساعت شش موکول می کنند!
 

فکر و خیال

 ذهن انسان یک جریان سیال افکار است و هرگز امکان ندارد کسی بخواهد راه ورود افکار مختلف به ذهن را مسدود کند؛ به گونه ای که متخصصان معتقدند در هر دقیقه بیش از چند صد ایده و فکر به ذهن هر کسی می رسد، اگرچه به علت عدم توجه با همان سرعتی که آمده اند از ذهن می روند. اما مشکل عده ای این است که به جای مدیریت ذهن و فکر، تسلیم آن شده و به خصوص با پر و بال دادن به افکار منفی و مخرب، مدت های زیادی در رویا و خیال سیر می کنند. درمان این معضل بسیار ضروری است و اگر راه کارهای ارائه شده در این اینجا جوابگوی نیاز شما نیست، باید حتما به مشاوره مراجعه کنید.
 

 موارد دیگر

 موارد متعدد دیگری از سارقین زمان را نیز می توان نام برد که لازم است به درستی بررسی و شناسایی کردند؛ مانند: بی انضباطی، برنامه ریزی خشک و خسته کننده، تنبلی، استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی، افراط و تفریط در کارها، تعصبات بی جای، رفتارهای ناهنجار، دوستی های نادرست، روابط و حساب و کتاب با دوستان و آشنایان، انجام کارهای غیرضروری، تردید در کارها، نیمه تمام گذاشتن کارها، خستگی، افسردگی، عصبانیت، کینه و ...
 
منبع: کتاب «جوان و مدیریت زندگی»
نویسنده: محمد ربانی خواه

بیشتر بخوانید :
دزد زمان خود را بیشتر بشناسید
سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان
برنامه ریزی برای مدیریت زمان​​​​​​​
5 گام مهم در مدیریت زمان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.