آسیب های اینترنت و ماهواره بر نوجوان «دختران» (بخش اول)

تکنولوژی مرزهای فرهنگی و اجتماعی و حتی جغرافیایی را دستخوش تغییرات می کند،به نحوی که از تکنولوژی ، در برخی کشورها به عنوان انفجار اطلاعاتی یا بحران اطلاعات یاد می شود . حال همین ابزار تاثیر و آسیب هایی به همراه خود دارد که باید به آن توجه کرد . با ما همراه باشید .
چهارشنبه، 9 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب های اینترنت و ماهواره بر نوجوان «دختران» (بخش اول)
معمولاً کودکان و نوجوانان برای پرسه زدن در فضای اینترنت، گاهی مجبور به نوعی پنهان کاری از والدین می شوند.
 
چکیده : تکنولوژی مرزهای فرهنگی و اجتماعی و حتی جغرافیایی را دستخوش تغییرات می کند ، به نحوی که از تکنولوژی ، در برخی کشورها به عنوان انفجار اطلاعاتی یا بحران اطلاعات یاد می شود. حال همین ابزار تاثیر و آسیب هایی به همراه خود دارد که باید به آن توجه کرد . با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1407 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

آسیب های اینترنت و ماهواره بر نوجوان «دختران» (بخش اول)
اینترنت و نوجوان (دختران)

پیشرفت خیره کننده فن آوری، تأثیرات محسوس و نامحسوس زیادی را بر زندگی دختران گذاشته است. دسترسی آنها به انواع گوناگون رسانه ها به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست. بنا بر تحقیقی در غرب، نوجوانان تقریباً سی و هشت ساعت در هفته، غرق در رسانه ها هستند؛ به رادیو گوش می دهند، تلویزیون تماشا می کنند، از سی دی استفاده می کنند، به بازی های ویدیویی مشغول می شوند یا پای رایانه می نشینند.
در این میان، اینترنت با تمام آثار مثبتی که روی دختران می تواند داشته باشد، دنیایی خطرناک از ناشناخته ها و گاه تبهکاران را به حریم خانه می آورد. اینترنت طی سال های اخیر رشدی تصاعدی داشته است و به نظر کارشناسان، شناخت تأثیرات بلندمدت آن بر دختران به این زودی میسر نیست. ورود به اینترنت امکان سر زدن رفتارهایی را به دختران می دهد که ضرورتاً در دنیای واقعی آنها جایی ندارد. بعضی از این رفتارها، واقعاً منفی هستند. مانند چت هایی که ماهیتی جنس دارند. اینترنت جایی است که دختران می توانند هرچه می خواهند باشند و شخصیتی را به نمایش بگذرانند که نیستند.

روش استفاده از این فن آوری، به بافت خانوادگی کاربر بستگی دارد. نوجوانانی که با والدین یا بزرگ سالان نزدیک، ارتباطی مستمر و بازدارند و این افراد نحوه استفاده مثبت از اینترنت را به آنها آموزش می دهند، استفاده مفیدتری از آن می کنند. برعکس، دخترانی که از شبکه اینترنت استفاده منفی می کنند، افرادی هستند که خانواده بر کارشان نظارتی ندارد و آنها ساعت های متمادی به شبکه وصل می شوند.
اینترنت همانند دیگر وسایل ارتباطی می تواند نعمت یا نقمت باشد. نوع استفاده از این امکان گسترده و شگفت، سودمندی یا زیان مندی آن را رقم می زند. امروزه نوجوانان زیادی به اینترنت دسترسی دارند یا حداقل روش های استفاده از آن را به خوبی می دانند.تصور کنید نوجوانی با یک دنیا کنجکاوی بر سفره سرشار از تنوع و اطلاعات حاضر شود. در این شرایط طبیعی است که عطش کنجکاوی، وی را به هر سویی خواهد کشاند و تنها وجود پاره ای از قوانین و شرایط محیطی و فردی است که می تواند او را از آسیب ها و جنبه های منفی اینترنت محفوظ دارد.

برخی کارشناسان معتقدند، 80 درصد پرسه زدن اینترنتی نوجوانان در دنیا و از جمله در ایران، در سایت های ضد اخلاقی و گاه جنسی است. دوست یابی های اینترنتی از طریق چت، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترنتی، افزایش فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی و مجازی، پرسه زدن در سایت های به شدت غیر اخلاقی و ضد ارزشی و دینی، مقوله ای است که هویت یابی و هویت جویی نسل جوان و نوجوان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی را تحت تأثیر قرار می دهد.
معمولاً کودکان و نوجوانان برای از دست ندادن امکانات استفاده از اینترنت و پرسه زدن در فضای اینترنت، گاهی مجبور به نوعی پنهان کاری از والدین می شوند. از این رو باید ضمن اینکه خلوت کودکان و نوجوانان را به رسمیت می شناسیم، به جای رفتارهای خشن و قهرآمیز، بیاموزیم چه طور اعتماد فرزندان را جلب کنیم و جریان مسائل خصوصی آنها قرار گیریم.
والدین تا زمانی که فرزندان شان از عهده رانندگی بر نمی آیند. اتومبیل در اختیارشان قرار نمی دهند؛ زیرا از بروز حوادث خطرناک می ترسند، به همین نسبت والدین نباید با تأمین امکانات اینترنت، موبایل و کامپیوتر، فرزندان را به حال خود رها کنند و آنها را با دنیایی از تصاویر و اطلاعات درست و نادرست تنها بگذارند.
محل استقرار کامپیوتر در منازل، یکی از مشکلات اصلی در زمینه اعتیادهای اینترنتی و آسیب های اجتماعی است. چنانکه بررسی ها نشان می دهد، متأسفانه 30 درصد کامپیوترهای خانگی در اتاق خواب فرزندان قرار دارد و آنها به راحتی می توانند ساعت های متناوبی را با کامپیوتر کار کنند و در سایت های نامناسب پرسه بزنند. حتی تلویزیون که ابزار نسبتاً قدیمی است، می تواند فرد را معتاد کند و تا ساعت ها در شبکه های تلویزیونی پرسه بزند و به صرف روشن بودن تلویزیون و گذراندن وقت، معتاد شود.
حضور نوجوانان در فضای وب، از نشانی دادن و پیام گذاری توی چت و گشت و گذار در سایت ها شروع می شود تا پاسخ به کنجکاوی های دوران نوجوانی و تجربه های دوستی جنس مخالف و روابط نامشروع و، عضویت در سایت ها و باندهایی که کارشان انتشار عکس ها و فیلم های مبتذل و مستهجن، انتشار داستان های غیر اخلاقی، گرایش به هم جنس بازی، حضور در مجالس شبانه، فیلم برداری از زنان و دختران عفیف و نجیب برای اخاذی و سوء استفاده های جنسی، توهین به مقدسات، انتشار مطالب ضد دینی و ضد انقلابی و... است.

این کارهای نابهنجار برای اهلش، علاوه بر التذاد روانی به دلیل ارضا امیال درونی و جنسی، منبع درآمدی است که سود سرشار حاصل از آن خیلی از کاربران را به فعالیت در این زمینه ترغیب می کند. گاهی نوجوانان و جوانانی، خواسته یا ناخواسته، گرفتار لذت ها و جاذبه های دنیای مجازی اینترنت می شوند که حتی کوچک ترین حرکت ناشایست را در محیط خانوادگی به چشم ندیده اند.
این در حالی است که اینترنت بازاری جهانی برای خرید و فروش اطلاعات است. می توان از این بازار به نحو مطلوب استفاده شود یا به جهت عدم فرهنگ سازی و وجود محدودیت های اجتماعی و سیاسی، تأثیرات منفی جبران ناپذیری ایجاد کرد، اما در ایران به جهت وجود محدودیت ها در بخش های مختلف، اینترنت به منزله ابزاری برای آشنایی افراد مطرح است. نه اطلاع رسانی.

در تمامی دنیا از اینترنت برای گرفتن اطلاعات در زمینه پژوهش های علمی، خرید، فروش و غیره استفاده می شود، در این کشورها مطالب و اخبار به صورت درست و واقعی قبل از اینکه وارد سایت شود، در اختیار خبرگزاری ها قرار می گیرد و دیگر نیازی نیست مردم دنبال کسب این گونه مسائل از اینترنت باشند و مطالب را برعکس دریافت کنند. جایگاه اینترنت در همه جای دنیا و حتی در ایران مشخص است، اما مشکل این است که از لحاظ فرهنگ استفاده از اینترنت هنوز خیلی عقب هستیم.
 

راهکارها

در این میان، نقش خانواده در هدایت استفاده از اینترنت به سزاست. آشنایی فرزندان با خطرات جسمانی، رفتاری و اخلاقی و سوء استفاده های نامناسب غیر ضروری و زاید فن آوری های جدید مانند ماهواره، اینترنت و موبایل، تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی فرزندان و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی  و خویشتن داری در آنها برای استفاده بهینه از فن آوری های جدید، بسیار پر اهمیت است.
نتایج تحقیقات و همچنین از نظر متخصصان، مؤید این نکته است که بهترین کاری که می توان در این خصوص انجام داد. این است که قبل از فراهم آوری امکان استفاده از اینترنت یک خط مشی کامل، شفاف و دقیق درباره نحوه استفاده از اینترنت ترسیم شود. والدین می توانند ضمن آنکه رایانه را در مکان عمومی منزل بگذارند. زمانی را به استفاده نوجوان از اینترنت اختصاص دهند و خود نیز وی را در این زمینه همراهی کنند.

می توان به نوجوان قوانین کشور درباره استفاده و نحوه پیگیری حقوقی برای کاربران خاص را یادآور شد و با اطلاع یافتن از سایت های مفید علمی و نیز ارائه پیشنهادهای پژوهشی امکان استفاده از اینترنت را در زمانی مشخص در منزل فراهم کرد. ممنوعیت استفاده از فیلتر شکن، ممنوعیت ورود در بازی های اینترنتی و دانلود فیلم و دیگر قوانین پیشگیرانه می تواند کمک زیادی به خود کنترلی نوجوان داشته باشد. همچنین آموزش قوانین دینی و نگاه و مشاهده، از دیگر زمینه های یاری رساندن به نوجوان است.
در مراکز مشاوره با نوجوانانی روبرو می شویم که تمام شب و حتی ساعاتی از روز را پای اینترنت و اتاق های گفت و گو سپری می کنند و با کپسولی از فشار روانی و نشانگان وسواس یا افسردگی دست به گریبان می شوند. اقتدار والدین و وضع قوانین صحیح و منصفانه به همراه فراهم آوردن زمینه های سالم برای بهره وری از دوره نوجوانی، مانند زمینه های ورزشی، هنری، مذهبی و علمی می تواند در رهایی نوجوان از اعتیاد به اینترنت و نیز مصون ماندن از این عارضه روانی، سهم زیادی داشته باشد.
 
ادامه دارد...

منبع:  کلیدهای شناخت و رفتار با دخترها، ابراهیم اخوی، صص 48-49.

بیشتر بخوانید :
بررسی تأثیر ماهواره بر پوشش دختران دبیرستانی
رسانه ها چگونه بر کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارند؟
برخی از آسیب های خاص شبکه های ماهواره ای
نوجوان و تاثیر برنامه های ماهواره ای بر آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.