بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش اول)

وسواس فکری، عقاید، افکار، عمل یا تصویر های ذهنی هستند که مزاحم و نامناسب می باشد که موجب اضطراب و پریشانی می شوند و راه های درمانی مختلفی دارد که برای رهایی این اختلالات به راهکارهایی که در ادامه بیام خواهیم کرد، توجه کنید .
جمعه، 23 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش اول)
سعی کنید از شرایطی که علائم وسواس فکری را به وجود می آورند، یا بدتر می کنند، فرار کنید .
 
چکیده : وسواس فکری، عقاید، افکار، عمل یا تصویر های ذهنی هستند که مزاحم و نامناسب می باشد که موجب اضطراب و پریشانی می شوند و راه های درمانی مختلفی دارد که برای رهایی این اختلالات به راهکارهایی که در ادامه بیام خواهیم کرد، توجه کنید .

تعداد کلمات 1075 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش اول)

دلیل وسواس فکری و عملی و درمان آن

در مواردی که به طور منظم به عقب بر گردیم و دوباره چک کنیم که آهن جدا شده یا ماشین شما قفل شده، نرمال و طبیعی است اما اگر از اختلال وسواسی-اجباری (OCD) رنج می برید، افکارهای وسواسی و رفتارهای اجباری به شدت در زندگی روزمره تان وارد می شود و تأثیر می گذارند مهم نیست چه کاری انجام می دهید، نمی توانید آنها را از خود دور کنید اما کمک در دسترس است. با درمان و استراتژی های موثری که در این بخش خواهیم گفت ، می توانید خود را از افکار ناخواسته و درخواست های غیر منطقی خود، رها سازید و کنترل زندگی خودتان را در دست بگیرید اما قبل از هر چیز باید در مورد اختلال او سی دی و علائم آن بیشتر بدانید.
 

اختلال وسواس فکری (OCD) ، او سی دی چیست؟

اختلال وسواسی- اجباری (OCD) ،یک اختلال اضطرابی است که با افکار غیر قابل کنترل، ناخواسته و رفتارهای متداول و رفتارهای تکراری، که احساس می کنید ، مجبورید تا آنها را انجام دهید. اگر شما OCD دارید، احتمالا متوجه شده اید که اندیشه های وسواس انگیز و رفتارهای اجباری تان غیر منطقی است، اما همچنان احساس می کنید که قادر به مقاومت در برابر آنها نیستید و نمی توانید خود را از آنها رها سازید و OCD موجب می شود که مغز شما روییک فکر و یا دلیل خاصی بماند برای مثال، ممکن است 20 بار اجاق گاز را چک کنید تا مطمئن شوید که خاموش است یا دستها را بشویید تا پوسته پوسته شوند در حالی که شما هیچ لذتی از انجام این رفتارهای تکراری نمی برید، آنها ممکن است برخی از راه های آزاد سازی از اضطراب های ناشی از افکارهای وسواسی را پیشنهاد کنند. ممکن است، سعی کنید از شرایطی که علائم را به وجود می آورند، یا بدتر می کنند، فرار کنید اما متاسفانه موفق نمی شوید.
اما در عین حال، می تواند اینگونه به نظر برسد که هیچ راهی برای فرار از وسواس و اجبارهای تان وجود ندارد، راه های بسیاری از مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به خودتان و به دست آوردن کنترل افکار و اعمال تان، اعمال کنید.
 

انواع اختلال او سی دی یا همان وسواس فکری

  • اکثر افراد مبتلا به اختلال وسواس یا او سی دی OCD ،در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:
  • شستشوگرهایی که از آلودگی می ترسند آنها معمولا مجبور به تمیز کردن یا شستن دست ها هستند.
  • چک کننده ها : بارها و بارها چیزهایی را بررسی می کنند (اجاق گاز خاموش، درب قفل شده و غیره) که آنها با آسیب یا خطر در ارتباط هستند.
  • شکاکان و گناهکاران: می ترسند که همه چیز به درستی انجام نشده باشند یا به طور کامل، و از پی آنها حوادثی رخ دهد و یا برای آن کارها، آنها را مجازات و تنبیه کنند.
  • شمارنده ها و تنظیم کننده ها : به نظم و تقارن وسواس دارند ، آنها ممکن است در مورد اعداد، رنگ ها یا ترتیبات، حساس باشند.
  • محتکران : می ترسند که اگر چیزی را دور بریزند، اتفاق بدی رخ بدهد آنها اجبارا چیزهایی را که نیازی به استفاده از آنها ندارند، ذخیره می کنند .آنها همچنین ممکن است از اختلالات دیگری مانند افسردگی، PTSD، خرید اجباری، کتلتومیا، ADHD، کندن پوست یا از اختلالات تیک رنج ببرند.

علائم و نشانه های اختلال وسواس فکری و عملی  او سی دی OCD

فقط به این دلیل که شما افکار وسواسی یا رفتارهای اجباری دارید، به این معنا نیست که اختلال وسواس فکری دارید با داشتن OCD، این افکار و رفتارها موجب پریشانی های بزرگی در افراد می شوند، زمان زیادی را به خود اختصاص می دهند(حداقل یک ساعت در روز) و در زندگی روزمره و روابط شما دخالت می کنند اکثر افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری، دارای جفتٍ وسواس ها و اجبارها هستند، اما برخی از افراد مبتلا فقط یکی از آنها را تجربه می کنند.
افکار، تصاویر و یا تحریکات ناخواسته ای هستند که بارها و بارها در ذهن شما رخ می دهند شما نمی خواهید این افکار و نظریات را داشته باشید، اما نمی توانید آنها را متوقف کنید متاسفانه، این افکار وسواسی اغلب، مزاحم و منحرف کننده هستند. اجبار ها، رفتارهایی هستند ،که شما احساس می کنید مجبور هستید که به طور مداوم انجام دهید. معمولا، اجبار ها در تلاش هستند تا وسوسه ها را از بین ببرند برای مثال، اگر از آلودگی و ناپاکی ها میترسید، ممکن است کارهای تمیزکاری دقیق تری را انجام دهید با این حال، حس خوبش زیاد طول نمی کشد.
در حقیقت، افکار وسواسی، معمولا قوی تر می شوند و کاراهای مرتبط رفتارهای اجباری و هم خود رفتارهای اجباری اغلب در نهایت منجر به اضطراب می شوند، زیرا آنها دشوارتر و وقت گیرتر هستند. این چرخه مضر و زشتی، از OCDنشات میگیرد.


افکار عمومی وسواسی در OCD 

  • ترس از آلودگی با میکروب ها یا خاک و یا افراد آلوده و مریض
  • ترس از دست دادن کنترلشان و آسیب رساندن به خود یا دیگران
  • افکار و تصاویر مزاحم و ناخواسته جنسی یا خشونت آمیز
  • تمرکز بیش از اندازه بر عقاید مذهبی یا اخلاقی
  • ترس از دست دادن یا عدم داشتن چیزهایی که ممکن است نیاز داشته باشند.
  • نظم و تقارن ، این ایده که همه چیز باید همین الان وجود داشته باشند، خرافات، توجه بیش از حد به چیزی، به عنوان خوش شانسی یا بد شانسی تعبیر می شوند.


رفتارهای فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری و او سی دی OCD 

چک کردن بیش از حد چیزها، مانند قفل ها، وسایل و سوئیچ ها
مدام چک کردن چیزهایی که عاشقشان هستید تا مطمعن شوید که امن هستند.
شمارش، ضربه زدن، تکرار بعضی از کلمات، یا انجام سایر کارهای بی معنی برای کاهش اضطراب.
زمان زیادی را صرف شستن یا تمیز کاری کردن.
جمع کردن خرت و پرت ها مانند روزنامه های قدیمی و یا ظروف مواد غذایی خالی .

ادامه دارد ...

منبع :
سایت نمناک 

بیشتر بخوانید :
اختلال وسواس اجباری
شناخت صحیح و درمان بیماری وسواس
وسواس و روش های درمان آن
چگونه از شر وسواس خلاص شویم؟​​​​​​​
چگونه وسواس را درمان کنم؟
راهبردهای ناکارآمد مقابله با وسواس کدام اند؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.