بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش دوم)

وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر است که با نوعى احساس اجبار و ناچارى ذهنى و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه بیگانه بودن حادثه نسبت ‌به شخصیت‌ خود بوده از غیرعادى و نابهنجار بودن رفتار خود آگاه است. ​​​​​​​
جمعه، 23 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش دوم)
هنگامی که در حال تجربه افکار و خواستارهای وسواسی هستید، سعی کنید توجه خود را به چیز دیگری متوجه سازید.
 
چکیده : وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر است که با نوعى احساس اجبار و ناچارى ذهنى و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه بیگانه بودن حادثه نسبت ‌به شخصیت‌ خود بوده از غیرعادى و نابهنجار بودن رفتار خود آگاه است

تعداد کلمات 1220 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش دوم) 

علائم اختلال وسواس و OCD در کودکان

در حالی که شروع اختلال وسواسی-اجباری معمولا در دوران نوجوانی یا بزرگ سالی اتفاق می افتد، بچه های جوان تر نیز گاهی اوقات علائمی را دارند که شبیه OCD است. با این حال، نشانه های اختلالات دیگر مانند ADHF، اوتیسم و ​ سندروم ​توریت نیز می تواند مانند اختلال وسواسی-اجباری باشد، بنابراین قبل از هر تشخیص، آزمایش کامل پزشکی و روانشناسی ضروری است.
 

درمان و رهایی از وسواس و اختلال او سی دی

توصیه 1
خود کمکی در OCD: یاد بگیرید، که چگونه در برابر OCD مقاومت کنید مهم نیست که چقدر عجیب و شدید نشانه های OCD ظاهر می شوند راه های بسیاری وجود دارند که می توانید به خودتان کمک کنید. یکی از قوی ترین استراتژی ها، حذف رفتارهای اجباری و آیین هایی است، که باعث حفظ وسواس های شما می شود.

از ترس های خود نترسید

به نظر، رفتارهای هوشمندانه ای برای جلوگیری این وسواس ها و اجبارها وجود دارند، و هرچه بیشتر به اجتناب از آن بپردازد، افکار وسواسی اش شدید تر و حساس تر می شود در عوض، هر چه خود را بیشتر به عوامل OCD نزدیک کنید، سپس سعی کنید در برابر قدرت حس شدیدی که بعد از انجام کار به دست می آورید، مقاومت کنید یا انجام کار را به تأخیر بیاندازید. اگر مقاومت کردن سخت شد، سعی کنید زمان مصرفی برای انجام آن کارها، را کاهش دهید. هر بار که خودتان را در معرض این اتفاق قرار می دهید، اضطراب شما باید کاهش یابد باور کنید که الان کنترل بیشتری دارید و در مقابل چیزی که شما فکر می کنید، کمتر می ترسید.
 

پیش بینی ضرورت های وسواس و OCD

با پیش بینی درخواست های اجباری، خود را قبل از اینکه آنها اتفاق بیفتد، آماده کنید برای مثال، اگر رفتار اجباری شما شامل چک کردن این است که درها قفل هستند یا نه، پنجره ها بسته شده اند یا دستگاه های خاموش شده اند، سعی در قفل کردن در داشته باشید یا دستگاهی را با توجهاتی خاص اول خاموش کنید ؛ یک تصویر ذهنی جامع درست کنید و پس از آن یک یادداشت ذهنی بردارید. به خودتان بگویید، پنجره در حال حاضر بسته اند، یا می توانم ببینم که اجاق گاز خاموش است. هنگامی که نیاز به بررسی بعد از هنگامی که ضرورت چک کردن آن کارها فرا برسد، برای تان آسان تر می شود که به آن فکرها و رفتارها برچسبی با این موضوع بزنید آنها فقط افکاری وسواسی هستند.
 

هواس خود را دوباره جمع کنید

هنگامی که در حال تجربه افکار و خواستارهای OCD هستید، سعی کنید توجه خود را به چیز دیگری متوجه سازید شما می توانید ورزش کنید، بدوید، پیاده روی کنید، موسیقی گوش دهید، مطالعه کنید، به گشت و گذار در اینترنت بروید، بازی ویدئویی انجام دهید، تلفنی با بقیه صحبت کنید یا کینکت بازی کنید .مهم این است که 15 دقیقه کاری را که از آن لذت می برید، انجام دهید، تا بتوانید پاسخ تان را به افکار وسواسی یا کارهای اجبار کننده تان ، متوقف کنید.
 

درخواست تان را دوباره ارزیابی کنید

در بسیاری از موارد، خواستار ها دیگر به همان اندازه شدید نخواهند بود سعی کنید آنها را برای یک دوره طولانی تر به تأخیر بیندازید هر چه زمان بیشتری آنها را به تاخیر بیندازید، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها تغییر کنند.

توصیه 2

افکار وسواسی خود را به چالش بکشید 

هر شخصی افکار یا نگرانی هایی را در طول زمان دارند اما اختلال وسواسی-اجباری سبب می شود، که مغز بر روی یک فکری خاص تحریک کننده خاصی غلبه کند، و مدام آن را تکرار کند. استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند تا این موضوع از بین برود.
 

افکار و نگرانی های وسواسی خود را بنویسید

یک دفتر و مداد همراه خود داشته باشید یا در لپ تاپ خود تایپ کنید، یا در گوشی هوشمند یا رایانه یا در تبلت تان ، هنگامی که وسواس تان شروع می شود، آن زمان تمام افکار و یا اجبارهای خود را بنویسید. نوشتن تان را همچنان ادامه دهید، OCD، قصد دارد دقیقا همان چیزی را که فکر می کنید تایید کند، حتی اگر تکرار عبارات مشابه یا همین الزامات باشد. نوشتن همه ی اینها به شما کمک می کند، تا ببینید که چقدر وسواس های شما تکرار می شوند ، نوشتن عبارت مورد نظر برای صدها بار، کمک خواهد کرد که قدرت خود را از دست بدهند. نوشتن افکارتان کار بسیار سخت تری به نسبت فقط فکر کردن به آنهاست، بعد از اینکارها افکار وسواسی شما احتمالا به زودی ناپدید می شوند.
 

به جای تلاش برای سرکوب وسواس یا اجبار، یک دوره نگرانی OCD درست کنید

به جای تلاش برای سرکوب کردنشان که باعث پیشرفت آنها می شود ، یک یا دو دوره 10 دقیقه ای به عنوان "دوره نگرانی" برای خود کنار بگذارید و در آن می توانید وسواس را به اختصاص دهید. یک زمان و مکان مشخص را برایش انتخاب کنید (به عنوان مثال در اتاق نشیمن از ساعت 8:00 تا 8:10 و از ساعت 5:00 تا 5:10 بعد از ظهر) که قبل از زمان خواب تان باشد و باعث بی خوابی نشود در طول دوره نگرانی تان، تنها به افکار یا خواست های منفی تمرکز کنید.
 

سعی نکنید آنها را اصلاح کنید

و در پایان دوره نگرانی، چند نفس آرام بخش و عمیق بکشید، بگذارید افکار وسواسی یا کارهای واجب تان بروند، و به فعالیت های عادی خود برگردید با این کار، بقیه روزتان باید عاری از وسواس ها و اجبارها شود. هنگامی که در طول روز، افکار و یا اصرار به سراغ تان می آید، آنها را یادداشت کنید و آنها را به دوره نگرانی خود به تعویق بیاندازید رسیدگی به آنها را، برای زمانی دیگر، نگه دارید. در طول دوره نگرانی خودد به لیست نگرانی های تان بروید و بر روی افکار و یا اصرارهایی که در طول روز نوشتید تمرکز کنید. اگر افکارتان هنوز شما را ناراحت می کنند، اجازه دهید وسواستان روی آنها را انجام دهید، اما فقط برای مقدار زمانی که برای مدت نگرانی خود اختصاص داده اید.
 

یک نوار از OCD خود تهیه کنید

وسواس فکری خود را در مورد نگرانی خاص یا وسواس تان را در دستگاه ضبط کننده، لپ تاپ یا گوشی هوشمند ضبط کنید افکار خود را دقیقا به همان تعداد و میزانی که به ذهن تان می رسد، بیان کنید صدا و نوار را برای خود پخش کنید، به مدت 45 دقیقه در هر روز، تا زمانی که گوش دادن به وسواس ها افکارتان حال تان را بد کند. به طور مداوم، با نگرانی و وسواس شما مواجه شدن، به تدریج باعث می شود کمتر مضطرب شوید پس از آن، می توانید تمرین را برای یک نوع وسواس دیگرتان تکرار کنید.

ادامه دارد ...

منبع
سایت نمناک 

بیشتر بخوانید :
بیماری وسواس فکری و راه های درمان آن (بخش اول)
اختلال وسواس اجباری
شناخت صحیح و درمان بیماری وسواس
وسواس و روش های درمان آن
چگونه از شر وسواس خلاص شویم؟
چگونه وسواس را درمان کنم؟
راهبردهای ناکارآمد مقابله با وسواس کدام اند؟​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما