درمان خانگی مشکلات قاعدگی

در دوره سه الی ده روزه قاعدگی بدن زن به دلیل تغیر مزاج از نظر جسمی و روحی بسیار ضعیف می شود و ممکن است در این دوره برای بعضی از افراد مشکلات خاص یا در های شدیدی پیش بیاید که درمان مراحل اول آن در منزل نیز امکان پذیر می شود . توصیه های داروهای  گیاهی را در اینجا آورده ایم که در شرایط خاص برای شما خانم های عزیز قابل دسترس و استفاده باشد .
جمعه، 30 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان خانگی مشکلات قاعدگی
درد های قاعدگی بعضی اوقات فقط به همان درد بسنده نیست و علائمی همچون تهوع و اسهال و استفراغ را به همراه دارد که بسیار برای خانم ها آزار دهنده و غیر قابل تحمل می شود.
 
چکیدهدر دوره سه الی ده روزه قاعدگی بدن زن به دلیل تغیر مزاج از نظر جسمی و روحی بسیار ضعیف می شود و ممکن است در این دوره برای بعضی از افراد مشکلات خاص یا در های شدیدی پیش بیاید که درمان مراحل اول آن در منزل نیز امکان پذیر می شود . توصیه های داروهای  گیاهی را در اینجا آورده ایم که در شرایط خاص برای شما خانم های عزیز قابل دسترس و استفاده باشد .
 
 تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

درمان خانگی مشکلات قاعدگی

فاطمه زهرا شادمان


مقدمه:

یکی ازعمده ترین شکایت خانم ها در دوران قاعدگی ، از درد و حالت های خاص جسمی و روانی است که در این دوره کوتاه در دوران یک ماه برای زنان پیش می آید .
این نوع درد و شدت آن برای هر فرد به اقتضای طبع و نوع شرایط جسم فرد با هم متفاوت است و درمان و تسکین آن با راهکار های خانگی امکان پذیر است .
و در مقابل باید توصیه کوتاهی به خانواده داشت که در تین دوره کوتاه حتما باید مراعات زن و دختران خانه را بکنند و کار های سنگین و حتی کار های معمولی را به اجبار از آنها نخواهند.
در روایات نیز آمده است: اگر فرزندی در این ایام نطفه اش منعقد شود، به لحاظ جسمی و روحی مشکلاتی خوهد داشت.[1]

 

درد های قاعدگی :

درد های قاعدگی بعضی اوقات فقط به همان درد بسنده نیست و علائمی همچون تهوع و اسهال و استفراغ را به همراه دارد که بسیار برای خانم ها آزار دهنده و غیر قابل تحمل می شود ؛اما در دوره درد اولیه علائمی مانند سردرد ،خستگی و کسالت و درد در زیر شکم و پاها را به همراه دارد که نسبت به علائم قبلی قابل تحمل تر و پیش آمد تر است و ممکن است برای اکثر خانم ها پیش آید .

در قرآن کریم در این باره آمده است :
 وَ یسْئَلُونَک عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذی فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحِیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّی یطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیثُ أَمَرَکمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ [2]
 
ترجمه :
و از تو درباره حیض (ایام عادت ماهانه زنان) سؤال می کنند، بگو: آن مایه ی رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگی از (آمیزش با) زنان کناره گیری کنید، و با آنها نزدیکی ننمایید تا پاک شوند. پس هنگامی که پاک شدند (یا با غسل کردن طاهر شدند)، آنگونه که خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش کنید. همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد.
 

گیاهان مفید برای تسکین درد قاعدگی:

فلفل قرمز ، زردچوبه، نعناع ، گل گاوزبان ، دارچین ، گل قاصدک .[3]
 

چگونه با گیاهان این نوع درد ها را تسکین دهیم؟

از ده روز قبل شروع دوره قاعدگی شروع کنید به خوردن یک استکان عرق رازیانه و یک استکان عرق بابونه و حتی می توانید این روند را تا سه روز اول دوره قاعدگی ادامه دهید ، چرا که این عرقیات باعث کاهش درد و آرامش ذهنی می شود.
راهکار بعدی را می توان با زنجبیل درست کرد که از یک قاشق زنجبیلی را که صد دقیقه به آن اجازه دم کردن را دهید و بعد صافی کردن می توانید آنرا بنوشید .
سنبل الطیب برای آرام کردن درد ها بسیار مفید است و مصرف یک لیوان دمنوش آن در قبل از وعده های غذایی بسیار مفید واقع می شود.
از خوردن غذاها و خوراکی هایی که طبع سرد دارند خود داری کنید و خوردن ترشی ها ، سرکه ها، سالاد ، سبزیجات و خیار و گوجه و ... را به حد اقل برسانید ‌و بهتر است در این دوره از غذاهایی با طبع گرم مانند خرما و مغز ها استفاده کنید .
 خوردن غذا هایی که خونساز هستند در این دوره توصیه میشود . زرده تخم مرغ عسلی ، حلوا ، آب سیب و... مفید است. [4]
 

خونریزی های شدید دوره قاعدگی به چه علت است؟

بعضی از خانم ها در دوره ای از زندگی که با یک شک شدید روانی و عاطفی روبرو می شوند و از نظر روحی ضربه می‌بینند ، ممکن است در خونریزی قاعدگی آنها مشکلاتی پیش بیاید و بیش از حد خون از دست دهند ؛ یا در بعضی موارد مانند اختلالات بعد از بارداری و یا نزدیک شدن به دوره یائسگی باعث می شود خونریزی آنها در این دوره زیاد از حد باشد.
در بعضی از مواقع هم مشکلات موجود در کارکرد رحم خود باعث این مشکل است.
 

گیاهان مفید :

رب انار ، رب به ، دم کرده زالزالک، سیر و روغن زیتون ، نشاسته، خربزه شیرین ، عدس ، پودر سنجد ، آب هویچ ،آب انگور، مریم گلی ، آب شنبلیله [5]
در سه روز اول دوران قاعدگی ، مقداری برگ تازه جعفری را با آب بجوشانید  و بعد از هر وعده غذایی آنرا میل کنید و راهکار بعدی این است که یک قاشق کوچک‌ پودر دارچین را با آب سرد مخلوط کنید و سه بار در روز آنرا بنوشید که باعث کاهش خونریزی می شود.
دو قاشق آب جوش را در ظرفی بریزید و دو قاشق کوچک پودر کنجد را در آن مخلوط کنید و بخورید چرا که هم درد را کاهش می دهد و هم خونریزی را کمتر می‌کند .
میوه و سبزیجاتی که در آن آهن و کلسیم وجود دارد را حتما در وعده های غذایی خود میل کنید .
اگر درد واقعا شدید باشد و بیمار نتواند راست راه برود یا نتواند بخوابد حتما باید به بیمارستان یا پزشک معالجش مراجعه کند. [6]
 
پاورقی:
[1] وسائل الشیعة ، ج 2، ص 568. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 178.
[2] قرآن کریم . سوره بقرة، آیه 222
[3][4][5] مصطفی خدادادی ، طب سنتی، قم ، نشر سپهر اندیشه، جلد یک، صفحه 63
[6]مجله سیب سبز - ستاره محمد
 
منابع:
قرآن کریم سوره بقره 
وسائل الشیعة، ج 2 _ تفسیر نورالثقلین، ج 1
مصطفی خدادادی ، طب سنتی، قم ، نشر سپهر اندیشه، جلد یک
 

بیشتر بخوانید :
مشکلات و اختلالات ناشی از قاعدگی
درمان و بهبود اختلالات قبل از قاعدگی
دانستنی های قاعدگی​​​​​​​
قاعدگی های بی قاعده​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.