چگونه به عضوی از خانواده که در معرض خودکشی است کمک کنیم؟ (بخش دوم)

چکیده: خودکشی یکی از پدیده ها و مشکلاتی است که عموماً به علت افسردگی رخ می دهد. اگر فردی از اعضای خانواده تان به هر دلیلی دچار افسردگی شد، بیش از پیش از او مراقبت کنید، خصوصاً اگر علائم هشدار دهنده خودکشی را در او مشاهده کردید. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارها برای کمک کردن به فرد در معرض خودکشی اشاره کردیم، در این بخش به برخی نکات دیگر اشاره می نماییم.
چهارشنبه، 5 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه به عضوی از خانواده که در معرض خودکشی است کمک کنیم؟ (بخش دوم)
فرد در معرض خودکشی را هرگز تنها نگذارید.
 
چکیده: خودکشی یکی از پدیده ها و مشکلاتی است که عموماً به علت افسردگی رخ می دهد. اگر فردی از اعضای خانواده تان به هر دلیلی دچار افسردگی شد، بیش از پیش از او مراقبت کنید، خصوصاً اگر علائم هشدار دهنده خودکشی را در او مشاهده کردید. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارها برای کمک کردن به فرد در معرض خودکشی اشاره کردیم، در این بخش به برخی نکات دیگر اشاره می نماییم.

تعداد کلمات 1050 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه به عضوی از خانواده که در معرض خودکشی است کمک کنیم؟ (بخش دوم)

ج. به حرفهایشان به دقت گوش دهید. شما لازم نیست با فردی که احساس می کنید قصد خودکشی دارد زیاد حرف بزنید و یا حتی اصلاً لازم نیست حرف بزنید. بلکه همینکه با او باشید، در حقیقت فرصتی پیش آورده اید که آن ها درباره احساساتشان صحبت کنند، در این مواقع بهترین کمک به آن ها این است که با دقت و توجه به حرف هایشان گوش دهید.
به نحوی برخورد کنید که او حس کند که تمام توجه و حواستان را به او معطوف کرده اید و مراقب هر آنچه که حواستان را پرت می کند، باشید. تلویزیون، رادیو و هر صدای دیگری را قطع کنید. تلفن همراه خود را نیز در حالت سکوت قرار دهید.
تلفن همراه خود را دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز داشتن به کمک بتوانید از آن استفاده کنید، اما هرگز آن را چک نکنید.
 
د. احساساتشان را درک کنید. سعی نکنید آن ها را نصیحت کرده و راهکار ارائه دهید. به جای اینکار خود را به جای او بگذارید و سعی کنید با تمام وجود موقعیت پیش آمده برای او و احساساتش را درک کنید.
با خودتان فکر کنید: "اگر من الان در موقعیت او بودم چه احساسی داشتم؟ آیا می توان به درستی احساساتش را درک کنم؟"
مثلاً می توانید به او بگویید: "می دانم نا امیدی چه حسی به آدم می دهد. من الان در موقعیت تو نیستم ولی درک می کنم که شرایط تو در حال حاضر خیلی سخت است."
 
ه. نگرانی خود را ابراز کنید. شخصی که قصد خودکشی دارد، وقتی ببیند کسی نگران و مراقب اوست و می خواهد کمکش کند، حالش بهتر خواهد شد. وقتی نگرانی خود را برای فرد ابراز می کنید در حقیقت دارید به او می گویید که جدی بودن و مهم بودن احساساتش را درک می کنید.
صادقانه و صمیمی صحبت کنید. می توانید بگویید: "من واقعاً همه مشکلات تو را نمی دانم اما می دانم که دوستت دارم و می خواهم در کنارت باشم".
همچنین می توانید از جملات اینچنینی استفاده کنید: "من واقعاً در مورد تو نگرانم و دوست دارم در این موقعیتی که برایت پیش آمده به تو کمک کنم."
 
و. در صورت لزوم درخواست کمک کنید. اگر احساس می کنید کنترل امور از دست شما خارج شده است و فرد قصد دارد همین حالا خودکشی کند، سریعاً و بدون از دست دادن زمان، درخواست کمک کنید. حتی اگر او از شما می خواهد که به او کمک نکنید، اما وظیفه ی شماست که امنیت جانی او را تأمین کرده و از خودکشی اش جلوگیری کنید.
با مراکز مرتبطی همچون اورژانس اجتماعی، آتش نشانی و یا پلیس تماس بگیرد.
اگر فرد اقدام به خودکشی کرده باشد، لازم است برای نجاتش هر چه سریعتر به مراکز درمانی منتقل گردد.
 

3. میزان احتمال خودکشی را تشخیص دهید.

الف. برای کسی که احتمال می دهید قصد خودکشی دارد وقت گذاشته و در کنارش باشید. آسانترین راه برای درک خطر ارتکاب خودکشی و مشاهده علائم هشدار دهنده در یکی از اعضای خانواده این است که اوقات بیشتری را در کنارش سپری کنید. اگر بتوانید دور و برش باشید، فرصت هایی را خواهید یافت تا به گفتار و رفتار او توجه بیشتری کنید. همچنین این با هم بودن ها فرصت هایی را فراهم می کند تا با او به گفتگویی مفید و سازنده بپردازید.
اگر به هر دلیل به عضو خانواده خود دسترسی ندارید، می توانید با او تماس صوتی و یا تصویری برقرار کنید.
همچنین اگر وقت کافی ندارید که همیشه در کنارش باشید، از ملاقات های کوتاه دریغ نکیند.
در این ملاقات ها از اوضاع زندگی اش بپرسید. مثلاً می توانید بگویید: "اوضاع چگونه است؟ آیا این روزها اتفاق مهمی در زندگی ات افتاده است؟"

ب. در جستجوی عوامل خطر باشید. در زندگی هر فردی ممکن است برخی حوادث و پیشامدها حاصل شود که احتمال خودکشی را افزایش دهد. شما می توانید برای یافتن و درک این عومل و اتفاقات، از دیگر اعضای خانواده پرس و جو کنید.
مثلاً دقت کنید آیا در روزهای اخیر فرد مورد علاقه خود را از دست داده است؟ مرگ شخص محبوب، خصوصاً اگر علت مرگش خودکشی بوده باشد، می تواند یکی از عوامل خطر ارتکاب خودکشی محسوب شود.  
در صورتیکه متوجه چنین اتفاقی در زندگی فرد شدید، می توانید به صورت غیر مستقیم درباره این حادثه پرس و جو کنید: "اوضاع چطور است؟ حال دوستان و اعضای خانواده چگونه است؟"
همچنین برای درک میزان احتمال خودکشی به دنبال فقدان های احتمالی در زندگی فرد بگردید، مانند از دست دادن شغل و یا یک موقعیت اجتماعی.  
مثلاً می توانید بپرسید: "اوضاع کار و دانشگاه (مدرسه) چطوره؟ هنوز در تیم بسکتبال بازی می کنی؟"

ج. عوامل خطر مربوط به گذشته را بررسی کنید. برخی از اتفاقات و پیشامدهایی که در گذشته زندگی فرد روی داده اند، ممکن است احتمال خودکشی او را افزایش دهند. شناسایی و درک این اتفاقات می تواند به شما کمک کند تا از ارتکاب خودکشی توسط فرد، پیشگیری کنید.
یکی از عوامل خطر جدی برای ارتکاب خودکشی، اقدام به خودکشی فرد در گذشته و به عبارتی داشتن سابقه خودکشی است.
از دیگر عوامل مهمی که می تواند فرد را به سمت خودکشی سوق دهد، مورد آزاد و اذیت و تجاوز واقع شدن است.  
اگر عضوی از خانواده شما از دردی مزمن و یا یک بیماری روانی رنج می برد، ممکن است به خودکشی به عنوان راهی برای خلاصی از مشکلش، بیاندیشد.
همچنین اگر سابقه مرگ بر اثر خودکشی را در خانواده خود دارید، احتمال خودکشی در آن خانواداه افزایش خواهد یافت. پس برای بررسی احتمال خودکشی، بررسی سابقه خودکشی در خانواده بسیار کمک کننده خواهد بود.
برای پی بریدن به این مطلب می توانید اینگونه بپرسید: "آیا کسی از اعضای خانواده شما اقدام به خودکشی نموده و یا جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده است؟"
همچنین مصرف داروهای ضد افسردگی از نوع بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) می تواند خطر ارتکاب خودکشی را افزایش دهد، زیرا مطالعات نشان داده اند، مصرف این داروها، افکار خودکشی را در برهی افراد افزایش می دهند.



 
منبع: سابت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
 

بیشتر بخوانید:
چگونه به عضوی از خانواده که در معرض خودکشی است کمک کنیم؟ (بخش اول)
موانع کشف و پیشگیری از خودکشی
چرا مهم است که درباره ی خودکشی بدانیم؟
بررسی مفهوم خودکشی و انواع آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.