7 راه بدست آوردن اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس سبب می‌شود تا بهتر با دیگران ارتباط داشته باشیم و در جایگاه خودش از حق خود دفاع کنیم، برای داشتن اعتماد به نفس یک بار هم شده باید این مقاله را بخوانید، چون راهکار های فوق العاده ای برای شما قرار دادیم.
يکشنبه، 9 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
7 راه بدست آوردن اعتماد به نفس
انسان دارای گوهری ثابت و تغییر ناپذیر نیست و می‌تواند با تعلیم و تربیت، هر گونه انسانی را پدید آورد.
 
چکیده : داشتن اعتماد به نفس سبب می‌شود تا بهتر با دیگران ارتباط داشته باشیم و در جایگاه خودش از حق خود دفاع کنیم، برای داشتن اعتماد به نفس یک بار هم شده باید این مقاله را بخوانید، چون راهکار های فوق العاده ای برای شما قرار دادیم.

تعداد کلمات 1131 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

7 راه بدست آوردن اعتماد به نفس

سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

 احساسات و باورهای ما درباره ای خودمان و کارهای که می‌توانیم انجام بدهیم یا آن دسته از کارهای که نمی‌توانیم از عهده ای آن برآییم، در واقع پیامد کلی از تجربه ها و آموزش های ما در سراسر طول زندگی است که بدست آوردیم.
نکته: توانایی های شما اغلب اوقات، بسیار فراتر از باور خودتان خواهد بود، اما با تردید و وسوسه، آن توانایی ها را سرکوب می کنید.
 

رشد انسان و تفکرات او

انسان ها برای رشد کردن آفریده شدند و هر انسانی همواره در مسیر زندگی در حال تغییر کردن و دگرگون شدن است، جسم انسان رشد می‌کند بوسیله ای مواد غذایی، ذهن و روح انسان هم برای بعضی ها در حال رشد است و برای برخی ها در حال افت است.
این چگونگی تغییر و تحول ذهنی شما، بر مبنای اندیشه های تان تعیین می‌شود برای بعضی ها با اندیشیدن به چیزهای منفی و فعل نتوانستن، سبب ضعف در وجود آنها می‌شود. برای بعضی ها هم با اندیشه به چیزهای مثبت و خوب، در وجودشان اعتماد به نفس را ایجاد می‌کنند.
 

نکته در مورد تفکر

بدانید، به هر موضوعی متمرکز شوید همان موضوع برای شما به واقعیت تبدیل می‌شود یا واقعیت تلخ و منفی یا واقعیت خوب و زیبا، تصمیم با خودتان است که این روش ساده یعنی تفکر به چیزهای خوب را انتخاب کنید یا آنکه گزینه منفی را مد نظر بگیرید.
 
راه های افزایش اعتماد به نفس

1 . دنیای درون تان را متحول کنید

اگر می‌خواهید در دنیای بیرون، اعتماد به نفس خوبی داشته باشید باید در ابتدا، راستی و درستی را در دنیای درون تان تمرین کنید و شیرینی آن را در دنیای بیرون احساس کنید. به خودتان باور داشته باشید که می‌توانید.
(خودباوری هم می تواند از عوامل درونی متاثر باشد، هم از عوامل بیرونی، اما خیلی بهتر است که درونی باشد، اگر بخواهیم خودباوری را از بیرون دریافت کنیم دیگر خود واقعی مان نیستیم و افرادی که خود باوریشان بیرونی است، مانند خمیری هستند که هر شخصی می تواند آنها را هرطور که بخواهد شکل بدهد)[1]
پس ما باید از درون خودمان را متحول کنیم ضمیر بیرون به خودی خود متحول می‌شود.
 

2 . باور ها و ارزش‌ها را برای خودمان مشخص کنیم

افراد دارای اعتماد به نفس بالا برای خودشان مشخص می‌کنند که کدام باورها ارزشمند و درست است و بعدش هماهنگ با آن ارزش ها زندگی می‌کنند باید در مورد ارزش ها تفکر کنیم و وقت بگذاریم و آنها را به خوبی بشناسیم و طبق آن عمل کنیم.
 

3 . خواستن

(موثر ترین عامل در درمان «اعتماد به نفس کم» رفتار انگیزه ای خود فرد است، یعنی فرد باید بخواهد تغییراتی در زندگی خودش ایجاد کند و در این مسیر پشتکار داشته باشد) [2]
اگر در همان وضعیت که هستیم راضی باشیم، پیشرفتی نخواهیم کرد بلکه روز به روز حال مان بدتر می‌شود، پس بخواهیم  آن زندگی همراه با غم و ضعف را تغییر دهیم.
 

4 .  بدانیم تغییر امکان پذیر است

(انسان دارای گوهری ثابت و تغییر ناپذیر نیست و می‌تواند با تعلیم و تربیت، هر گونه انسانی را پدید آورد
مثال؛ انسان درخت نیست که در نهالی بتوان او را تغییر حالت داد و در زمان درخت بودن چوبی سخت باشد و قابل تغییر نباشد، انسان تا هنگامی که زنده است و نفس می‌کشد، هر موقع اراده کند می‌تواند خودش را تغییر و دگرگون سازد.) [3]
بسیاری فکر می‌کنند، وقتی به سن بالا رسیدن دگر قدرت تغییر کردن ندارند بلکه می‌توانند با نگرشی زیبا زندگی خودشان را متحول کنند و روحیه ای اعتماد به نفس را در خودشان تقویت کنند و تبدیل به شخص ارزشمند شوند.
 

5 . بدانید که بیشتر مردم درباره ای شما فکر نمی‌کنند

بسیاری از افراد که اعتماد به نفس کمتری دارند، بخاطر این است که مدام با خودشان زمزمه می‌کنند که دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند، این مدل افراد برای همه زندگی می‌کنند الا برای خودشان، چون سعی دارند نظر دیگران را به خودشان جلب کنند در حالی که بسیاری از مردم، اصلا در مورد شما فکر نمی‌کنند چون خودشون آنقدر دغدغه دارند که نوبت به شما نمی‌رسد. مثلا؛ تفکرات مردم هنگامی که با آنها مواجه می‌شویم، پول برادرم رو کی باید آماده بکنم، عروسی فلانی چی بپوشم، دانشگاه رو چیکار کنم، اینها تفکرات مردم است به شما فکر نمی‌کنند سعی کنید زندگی خودتان را بکنید و با افکار مثبت به دنیا نگاه کنید و سعی کنید خودتان باشید اگر هم دارید نقش بازی می‌کند لااقل تو بهترین حالت باش و بازیگر نقش اول زندگی خودت و خانوادت باش.
 

6 . به خودتان ایمان داشته باشید، (تلقین کنید)

خیلی ها هنگامی که به مشاوره مراجعه می‌کنند جمله ای اولی که به زبان می‌آورند این است، من نمی‌توانم، من قدرت ندارم خودم متحول کنم، من خیلی بی عرضه هستم، آدم بدرد نخوری هستم،
الان که دارید به این جملات نگات می کنید و زمزمه می کنید احساس بدی به شما دست می‌دهد، بابا چرا یک نفر به خودش این همه بد ببینه و افکار منفی داره.
نکته؛ این فرد به خودش تلقین کرده و باورش شده که نمی‌تواند در قلب او نهادینه شده این نتوانستن و ضعف، و نیاز به یک تلنگر دارد تا بیدار شود آن هم اینکه خواستن توانستن است.
اگر ما افکارمان را کنترل نکنیم، مسیر زندگی مان را عوض می‌کند بیائید اندیشه های مثبت را در ذهن خودتان پرورش بدهید تا حال دل تان بهتر شود، و اعتماد به نفس هم خودش در شما بوجود خواهد آمد.
 

نکته آخر

افرادی که دارای اعتماد به نفس بالای هستند، باور دارند که این دنیا خالقی دارد که برای بندگانش بهترین نقشه ها را دارد آنها معتقد هستند که این خداباوری را هر کس در زندگی خودش پیاده کند، فرد موفقی خواهد بود و باید به هدفمان باور داشته باشیم، و به استعداد های خودمان هم ایمان داشته باشیم، فرق کسی که اعتماد به نفس دارد و کسی که ندارد در اعتقاد و ایمان به خداوند است، اعتقاد به خدا روحیه اعتماد به نفس را بالا می‌برد
(وَ عَلَى اللهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ" برخدا توکل کنید اگر ایمان دارید.) [4]

پاورقی :
[1] بیرشک، بهروز، اعتماد به نفس سالم، تهران؛ نشر قطره 1387 صفحه 44
[2] همان منبع قبلی، صفحه  64
[3] اسلامی، سید حسن، اعتماد به نفس، تهران؛ موسسه چاپ و نشر عروج 1382 صفحه 119
[4] قرآن، سوره مائده، آیه 23.

منبع :
قرآن، سوره مائده
بیرشک، بهروز، اعتماد به نفس سالم، تهران؛ نشر قطره 1387
اسلامی، سید حسن، اعتماد به نفس، تهران؛ موسسه چاپ و نشر عروج 1382

 

بیشتر بخوانید :
اعتماد به نفس را بیشتر بشناسیم 
مهارتی به نام اعتماد به نفس
گام های اولیه برای ایجاد اعتماد به نفس
تکنیک های تقویت اعتماد به نفس
خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند
5 دلیل پایین بودن اعتماد به نفس​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.