روش های مقابله با اسهال مسافرتی (بخش اول)

با تغییر آب و هوا و مسافرت رفتن به مکان های دورتر اثرات خاصی همچون اسهال را می توان در بدن حس کرد. که دلیل آنرا وجود باکتری های نا آشنا برای دستگاه گوارش و آب و غذا ها دانست. اما برای داشتن مسافرتی خوب و شیرین باید اسهال مسافرتی را از درمان کرد. راه های درمان خانگی را در این مطلب آورده ایم.
شنبه، 22 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
روش های مقابله با اسهال مسافرتی (بخش اول)
در دوره اسهال دستگاه گوارش شما بسیار حساس بوده و مصرف شیر یا هر نوع لبنیات دیگر مانند محرکی برای این بیماری مضر بوده.
 
چکیده : با تغییر آب و هوا و مسافرت رفتن به مکان های دورتر اثرات خاصی همچون اسهال را می توان در بدن حس کرد. که دلیل آن را وجود باکتری های نا آشنا برای دستگاه گوارش و آب و غذا ها دانست. اما برای داشتن مسافرتی خوب و شیرین باید اسهال مسافرتی را از درمان کرد. راه های درمان خانگی را در این مطلب آورده ایم.

تعداد کلمات 1448 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

روش های مقابله با اسهال مسافرتی (بخش اول)

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

اسهال مسافرتی شاید برای خیلی ها بیماری آشنایی باشد که در طی مسافرت و حتی تا چند روز بعد از آن با آنها همراه است. ولی باید گفت این بیماری در صورت رهایت توصیه ها تا پنجاه درصد قابل درمان است. این بیماری بیشتر در فصول بهار و تابستان پیش می آید که دلیل آن هم فعالیت بیشتر این نوع باکتری در آب و غذاهایی است که فرد، در مسافرت از آن استفاده می‌کند و نوع باکتری موجود در آن برای روده و معده آن نا آشناست و همین سبب تولید نوعی سم شده که مانع جذب آب موجود در غذا ها به بدن شده و بدن آنها را با اسید معده خارج می کند .
بهتر است با چند روش درمانی و بهداشتی این بیمای آشنا شویم تا در صورت مبتلا شدن به آن ، با درمان اسهال ، مسافرتی بهتر و شیرین‌تری برای خود و خانواده خود رقم بزنید . 
 

افرادی که خطر ابتلا در آنها بیشتر است 

افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند . مانند مبتلایان به HIV و بیمارانی که طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند.
کودکان زیر پانزده سال و افراد بالای شصت سال . 
افرادی که به دلیل بیماری داروهای دیورتیک، دیگوکسین ، لیتیوم و انسولین مصرف می کنند .
افرادی که خود به بیماری های نارسایی شدید قلبی و کلیوی دچاراند ، خطر ابتلا شدن شان به این بیماری  بسیار بیشتر بوده.  
بیمارانی که به عفونت های انگلی و التهاب روده دچاراند . 
بدکاری لوزالمعده و بیماری های تیروئیدی افراد را نسبت به این بیماری حساس می کنند و در این افراد نام برده باید پیش گیری های آن بیشتر باشد تا به اسهال مسافرتی دچار نشوند که راه درمان آنها نیز سخت تر بوده و سفر را به کامشان تلخ می‌کند .

راه های درمانی برای اسهال مسافرتی

آب را فراموش نکنید

در نوشیدن آب در این دوره بسیار تاکید می‌شود. چرا که در دفع بدن ، آب بیشترین حجم را دارد و این نشانگر از بین رفتن آب نوشیده شده‌ توسط شماست. که از طرفی نیاز بدن به آب نیز بر طرف نمی شود و این کم آبی بدن بسیار خطر ناک و حتی کشنده نیز است. منطقی است که برای نجات خود آب بسیاری بنوشید و آب را در اولویت راه های درمان خود قرار دهید . 
شاید باورش سخت باشد اما باید دانست که همین اسهال به ظاهر ساده ، سالانه جان هزاران کودک را به دلیل کم آبی بدن شان می‌گیرد. اما اگر در این مواقع والدین آگاه به اهمیت مصرف آب باشند هرگز چنین فاجعه ای برای شان به بار نمی آید. شاید فکر کنید که این آبی که می نوشید از طرفی بدون جذب شدن خارج می‌شود، بله درست است، اما اگر همین مایع به بدن نرسد تا خارج شود، آب موجود در بدن شما خارج می‌شود و این بسیار خطر ناک است . اما همان آبی که می نوشید به مرور تعادل را در بدن بر قرار می کند و باعث بهبودی شما می شود. بهتر است که آب جوشیده و با تصفیه شده را مصرف کنید، اما در نبود آنها می توان از آب معمولی نیز استفاده کرد . 
 

از لبنیات بپرهیزید

در شروع این بیماری که هضم غذا ها بسیار کار سختی برای دستگاه گوارش است بهتر است که در نوع غذاها دقت شود.
مصرف لبنیات را به حداقل برسانید ، و از خوردن لبنیات غیر پاستوریزه به شکل جدی خود داری کنید. در دوره اسهال دستگاه گوارش شما بسیار حساس بوده و مصرف شیر یا هر نوع لبنیات دیگر مانند محرکی برای این بیماری مضر بوده و باکتری های موجود در روده را تحریک کرده و بیماری را تشدید می کند. 
 

دفعات دفع ادرار 

باید توجه داشته باشید که دفعات دفع ادرار و رنگ آن چگونه است . هرچه رنگ ادرار شما رو به تیره‌تری برود خطرناک تر است و بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد و باید مصرف مایعات شما آنقدر زیاد شود تا ادرار شما به رنگ روشن تبدیل شود . اما دفعات دفع ادرار شما هر چه بیشتر شود بهتر است . در صورت کم بودن ادرار ، مانند قبل باید مصرف مایعات را بیافزایید و بدن خود را در برابر کن آبی حفظ کنید .
 

اثر دارو را دوبرابر کنید

اگر آنتی بیوتیک همراه با دارو های ضد اسهال مصرف شود اثری دو چندان خواهد داشت و اسهال به سرعت متوقف می شود .
البته باید دانست که آنتی بیوتیک ها دارو های قوی بوده و در صورت داشتن بیماری خاص با پزشک مشورت کنید .[1]
 

ذغال اخته 

ذغال اخته یکی از موثرترین میوه های درمان اسهال است که اثر آنرا به وضوح می توان دید که افرادی که در خوردن آن افراط می کنند دچار یبوست شده و تا چند روز در دفع مدفوع به مشکل بر می خورند .
اما خیلی خوب است که در هنگام سفر کمی ذغال اخته خشک به همراه داشته باشید و در شروع این بیماری چند دانه از آنرا بخورید و فقط چند عدد کافیست و اثر آنرا خواهید دید که چگونه این درد را درمان می‌کند .
 

پودر دارچین

به دو تا چهار گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بیست دقیقه به حال خود می گذاریم . بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه ای روی آن قرار دهیم . سپس صاف کرده و صاف شده را میل می‌کنیم .[2]
 

ریشه شاه توت 

یک روش درمانی خاص دیگر جوشاندن ریشه شاه توت است . ابتدا ریشه ها را کامل بشویید و به اندازه بیست دقیقه در آب جوش بیاندازید و اجازه دهید کامل بجوشد و می توان آنرا به شکل چای نوشید و یا حتی به همراه چای و عسل بنوشید . اما اگر آب جوش در دسترس ندارید ، ریشه های شاه توت را در آب سرد بگذارید و بعد از دو الی سه ساعت آنرا صافی بکشید و آن را بنوشید .
 

میوه و پوست درخت بلوط 

پوست درخت بلوط را می توان برای رفع این بیماری استفاده کرد. به طوری که وقتی آب کامل جوشید، پوست هارا در آن قرار دهید و روی یک گرمای ملایم قرار دهید تا دم بکشد و بعد آنرا صافی کشیده و بنوشید.
میوه بلوط را می توان کاملا آسیاب کرد و پودر به دست آمده را در یک کاسه ماست بریزید و آنرا بخورید و اثر این مورد بسیار زیاد است.
 

کته برنج 

برنج در رفع این بیماری اثر بسیار زیادی دارد ، کته برنج به همراه عسل معجزه‌‌ی درمانی در رفع اسهال دارد .
روایتی از امام صادق(علیه‌السلام)  حکایت از سودمندی خوراک برنج در درمان شکمروش شدید مزمن همراه با دل پیچه و لاغری و سستیِ ناشی از آن حکایت می‌کند. دستور تهیه خوراک درمانی مجرّبی از برنج بدین منظور چنین است : برنج را بشویند، در سایه بخشکانند، اندکی بریان کنند و نرم بکوبند و آنگاه با آن نوعی سوپ غلیظ بسازند؛ اگر خوردن چربی برای بیمار نزار شده مانعی نداشته باشد، آرد برنج مذکور را با پیه قُلوه (قلوه‌های بُز) بپزند. [3]
در روایتی دیگر امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید : «أطعِموا الَمْبطونَ خُبْزَ الارز فَما دَخلَ جَوفه شی ٌ أنفعُ منه؛ أما، إنّه یدبغ المعده و یَسُلُّالداءَ سَلاًّ» «به بیمار مبتلا به شکم روش و اسهال نان برنج بخورانید زیرا چیزی سودمند تر از آن به اندرون وی وارد نمی‌شود؛ آری، برنج معده را دبّاغی و (شکمْ) درد را بِنرمی دفع می‌کند» [4]
 

هر گونه مایعات مفید است 

نوشابه های گازدار ، آب میوه های رقیق ، دمنوش ریحان ، دمنوش نعنا ، دمنوش زنجبیل و آب هویج و ... برای بدن بسیار مفید بوده و آب از دست رفته از بدن را به شما باز می‌گرداند . 

ادامه دارد...

پاورقی
[1] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386، صفحه 49
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 6
[3] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد ۵۹،، شماره ۱۵، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳،  صفحه ۱۷۲۱۷۴
[4] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، جلد ۶، چاپ علی اکبر غفّاری، بیروت ۱۴۰۱،  صفحه ۳۰۵

منبع 
محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد ۵۹،، شماره ۱۵، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، جلد ۶، چاپ علی اکبر غفّاری، بیروت ۱۴۰۱

بیشتر بخوانید :
ابتلا به اسهال مسافرتی
اسهال مسافرتی +پیشگیری و درمان
اسهال علائم، علل و درمان​​​​​​​
انواع اسهال و درمان آنها​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.