آقایان بخوانند! (بخش اول)

برخی مردان بر این باور هستند که در زندگی فقط آوردن پول مهم است و نقشی دیگر در خانواده به غیر از تامین اقتصادی ندارند. از همین روی رابطه های میان همسران به هم ریخته می شود. در این نوشتار برآنیم برخی از وظایفی که بر دوش مردان در زندگی است را بیان کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 4 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
آقایان بخوانند! (بخش اول)
احترام به شخصیت همسرتان، یکی از اموری است که تعطیلی ندارد. 
 
چکیده: برخی مردان بر این باور هستند که در زندگی فقط آوردن پول مهم است و نقشی دیگر در خانواده به غیر از تامین اقتصادی ندارند. از همین روی رابطه های میان همسران به هم ریخته می شود. در این نوشتار برآنیم برخی از وظایفی که بر دوش مردان در زندگی است را بیان کنیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 925 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
آقایان بخوانند! (بخش اول)
محمدحسین افشاری

لطفا آقایان بخوانند!!!

برای بهبود روابط با همسر خویش و داشتن یک زندگی خوب و ایده آل باید دستورالعمل هایی را به کار بگیرید. در این نوشتار اشاره ای داریم به برخی از این توصیه ها که می تواند شما را در رسیدن به هدف که همان داشتن خانه ای آرام بخش است، رهنمون سازد.

توصیه اول) حفظ شخصیت همسر

یکی از مهم ترین نیازهایی که زنان دارند، حفظ شخصیت ایشان است.[1] در این میان مردان باید متوجه این نکته باشند که برای همسر خود شخصیت واقعی قائل باشند و از افراط و تفریط بپرهیزند. در مورد شخصیت هیچ کس ما نباید جنبه افراط یا تفریط داشته باشیم. به گونه ای که گاه او را به حد اعلی ببریم و گاه او را پائین تر از حد انسانیت توصیف کنیم.

توصیه دوم) عدم تحقیر همسر

دیده شده است برخی از مردان، در میان جمع خویشاوندان، با همسر خود شوخی ای می کنند که باعث می شود، شخصیت همسر ایشان در میان جمع کوچک شمرده شود. همه انسان ها نیاز دارند که شخصیت ایشان در میان جمع مورد تکریم و احترام قرار بگیرد و شما با شوخی نابه جای خود باعث حقارت و کوچکی او می شوید. (احترام امامزاده با متولی است)[2]


توصیه سوم) ابراز علاقه به همسر

یکی از نیازهای اساسی انسان، نیاز به محبت و نیز دوست داشته شدن است که این نیاز در زنان بیشتر است. اگر این نیاز زن به طور کامل و کافی تامین شود، باعث این می شود که تمامی اعضای خانواده از حال خوب او بهره مند شوند، چه شوهر و چه فرزندان. پس سعی کنید به او ابراز علاقه و محبت داشته باشید. و این را بدانید که محبت قلبی کافی نیست. حتما این محبت را در قالب هدیه سالگرد ازدواج، هدیه تولد و ... به گونه ای در قالب زبان و عمل ابراز کنید.[3]


توصیه چهارم) معذرت خواهی از همسر

برخی از مردان این باور غلط را دارند که مرد هیچگاه به خاطر کار اشتباه خویش نباید عذرخواهی کند چرا که از ابهت و اقتدار او کاسته می شود. با یک نگاه می توان فهمید این جمله بسیار غلط است. رابطه همسران با هم، یک رابطه رئیس و مرئوس نیست؛ بلکه یک رابطه عاطفی و عاشقانه ایست که آنچه در این میان است، بذر محبت و دوستی است. پس یاد بگیرید که اگر در زندگی خطا و اشتباهی چه کوچک چه بزرگ انجام دادید، با زبانی آشکار از او عذرخواهی کنید و سعی کنید در مقام جبران آن خطا و اشتباه خویش بربیایید.


توصیه پنجم) به علاقه اش احترام بگذارید.

دنیای زن و مرد با هم تفاوت های بسیاری دارد که باید این تفاوت ها را شناخت و در وادی رفتار بدان پایبند بود. زن و مردی که به عنوان همسر در کنار هم قرار گرفته اند باید با علاقه های هم آشنا بشوند و در راه تامین آن علاقه گام بردارند.
سعی کنید به دلبستگی های زنانه او، علاقه نشان دهید و بی تفاوت نباشید. جدای از آن لازم است که در زندگی خود شور و نشاط کافی را داشته باشید و بدان به عنوان یک چیز پیش پا افتاده نگاه نکنید.


توصیه ششم) مهارت گوش دادن فعال را در برابر او به کار گیرید.

یکی از شکایات رایج زنان در این است که مرد خانه او به حرفهایش گوش نمی دهد. «مهارت گوش دادن فعال» یکی از مسائلی است که باید آن را آموخت و در زندگی به کار گرفت. جامعه مردان ما بر اساس فرهنگ آموخته شده غلطی که سالیان زیادی بر افکار ایشان حاکم بوده است این اندیشه را دارند که باید زنان ابراز محبت کنند، زن باید به حرفهای مرد گوش دهد و مرد در صورت سخن گفتن زن، اگر خواست توجه می کند واگر نخواست می تواند به صحبت های او توجهی نداشته باشد.
این فرهنگ و این اندیشه کاملا اشتباه و نادرست است. هر کس که سخن می گوید، دوست دارد و نیز لازم می داند مخاطبش به سخنان او گوش دهد و همسر شما به عنوان زن خانه تان از این امر مستثنی نیست. پس به صحبت های او گوش دهید و به گونه ای این گوش دادن فعال را انعکاس بدهید؛ صحبتش را تکرار کنید، تائید کنید، نقد کنید و ...


توصیه هفتم) مدیریت اوقات فراغت

خانه محلی نیست که شما فیلم دیدن و تماشای فوتبال را باید به آن بیاورید. اینها شاید وقت کمی از استراحت شما در خانه باشد. اوقت فراغت خود را در خانه به تلویزیون و روزنامه و تلفن و تلفن همراه نگذرانید بلکه در خدمت خانه و خانواده باشید. به درس های بچه ها رسیدگی کنید. با بچه ها بازی کنید. با خانم خود فیلم و سریالی ببینید. در مورد مشکلات زندگی، پیشرفت های زندگی و خلاصه در مورد زندگی با او صحبت کنید. وقت فراغت در خانه را به درستی باید پر کرد و اجازه نداد رسانه ها این وقت بسیار سودمند را از شما بگیرند.
سعی کنید پدر و شوهری باشید که بودنش در خانه احساس می شود نه پدری باشید که اگر بخواهند شما را پیدا کنند تنها  جایی که شما حضور دارید، آن هم جلوی تلویزیونی است که به خاطر شنیدن برنامه های آن، اجازه گفتگو به هیچ کس دیگری را نمی دهید.[4]



پی نوشت:

[1] . مسعود نورعلیزاده، سلامت و اختلال جنسی همسران، قم: انتشارات موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1397، اول، ص 94.
[2] . محمد امین صادقی ارزگانی، زن در آئینه عرفان، قم: بوستان کتاب، 1389، سوم، ص 224.
[3] . جان گاتمن و نان سیلور، هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج، مترجم: مهدی قراچه داغی، 1396، ششم، ص 73.
[4] . استیو بیدالف، هفت گام تا مردانگی، مترجم: علی فتحعلی آشتیانی،  تهران: معیار علم، 1393، دوم، ص 106.


 
ادامه دارد...


 

بیشتر بخوانید:
خانم ها بخوانند! (بخش اول)
ارتباط زن و شوهر
دو نیاز اساسی همسران
پنج ساعت شگفت انگیز برای همسران
راهکارهایی برای افزایش مهر و محبت همسران
اقتدار عاقلانه، زندگی عاشقانه
توجه به نیازهای اصلی و فرعی همسران



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.