درمان دارویی شوره سر

یکی از مشکلات پوستی شایع که افراد بسیار زیادی را درگیر می نماید، شوره سر است. شوره سر علاوه بر خارش سر، موجب خجالت فرد مبتلا نیز می گردد. شوره سر در برخی موارد مزمن شده و به این سادگی ها دست از سر فرد بر نمی دارد. در این مقاله به برخی درمان های دارویی و شامپوهای مناسب برای درمان شوره سر اشاره می کنیم.
شنبه، 13 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
درمان دارویی شوره سر
با انتخاب یک شامپوی مناسب موهای خود را درمان کنید.
 
چکیده: یکی از مشکلات پوستی شایع که افراد بسیار زیادی را درگیر می نماید، شوره سر است. شوره سر علاوه بر خارش سر، موجب خجالت فرد مبتلا نیز می گردد. شوره سر در برخی موارد مزمن شده و به این سادگی ها دست از سر فرد بر نمی دارد. در این مقاله به برخی درمان های دارویی و شامپوهای مناسب برای درمان شوره سر اشاره می کنیم.

تعداد کلمات 1029 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان دارویی شوره سر
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

 درماتیت سبوره ای و یا همان شوره یکی از بیماری های شایع پوستی است که می تواند بر پوست سر، گوش ها، ابروها، کناره های بینی و ریش شما تأثیر بگذارد. شوره در هر سنی و حتی در نوزادی نیز ممکن است ایجاد شود که با نام " کرادل کپ" شناخته می شود. شوره به صورت تکه های پوست خشک و نازک بر روی سر و دیگر بخش های بدن مشاهده شده و معمولاً پوست آن ناحیه ملتهب شده و به رنگ قرمز یا صورتی در می آید. اگر شما نیز شوره دارید ممکن است پوسته پوسته هایی را روی لباس خود مشاهده کنید. شوره شدید و یا شوره مزمن می تواند بسیار آزار دهنده بوده و حتی سبب خجالت فرد گردد و در بسیاری از موارد با خارش همراه خواهد بود. شما با استفاده از محصولات حرفه ای و تخصصی و همچنین درمان های خانگی به درمان شوره سر پرداخته و با رعایت چند گام از بروز مجدد شوره و یا سرایت آن به بخش های دیگر بدن خود، ممانعت کنید. هدف از درمان کاهش التهابی است که از وجود نوعی قارچ ایجاد می شود.
 

برخی نکات در زمینه انتخاب شامپو و داروی مناسب شوره 

الف. از شامپوهای ضد شوره حاوی روی یا اسید سالیسیلیک هستند، استفاده کنید. اگر شوره شما خیلی شدید است می توانید شاپوهای ضد قارچ را امتحان کنید. توجه نمایید که تنها باید از یکی از انواع شامپوهای ضد شوره استفاده کنید، پس اول لازم است شامپوی مناسب با شرایط خود را بیابید. برای انتخاب یک شامپوی مناسب به یک داروخانه و یا فروشگاه لوازم بهداشتی معتبر رفته و شامپویی را انتخاب کنید که محتوی این مواد باشد:
پیریتیون روی[1]: این شامپو به از بین بردن قارچ مالاسزیا[2] که معمولاً علت بسیار از شوره هاست، کمک می کند.
اسید سالیسیلیک و گوگرد: این مواد به نرم شدن سلول های مرده بر روی پوست سر کمک می کنند و در نتیجه شوره ها زودتر و راحت تر از پوست سر جدا می گردند. توجه نمایید که پس از مصرف شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک، ممکن است دچار خشکی پوست سر شوید. برای حل این مشکل می توانید پس از استفاده از این نوع شامپوها، از یک نرم کننده ملایم استفاده کنید.
سلنیوم سولفات 1% تا 2.5%: این ماده تولید سلول های پوست را کند کرده و شوره ناشی از قارچ را از بین می برد. مصرف این شامپو برای افرادی که موی بور دارند توصیه نمی شود، چرا که ممکن است رنگ مو را خراب کند.
شامپو کتوکونازول 1%: این شامپو اثر ضد قارچی قدرتمندی داشته و می تواند شوره را درمان کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری نماید.
شامپو کول تار[3]: این شامپو نیز با کند کردن روند مردن سلول های پوست، شوره را کنترل می کند.
توجه: مصرف برخی از شامپوهای ضد شوره برای خانم های باردار و یا افرادی که به بچه ی خود شیر می دهند، ممنوع است. پس قبل از مصرف هر نوع شامپو به دقت برچسب و یا کاتالوگ محصول را مطالعه کرده و یا با پزشک مشورت کنید.
 
ب. بر اساس دستورالعمل روی شامپو، عمل کنید. وقتی تصمیم گرفتید از یک شامپوی ضد شوره استفاده کنید، برای دستیابی به بهترین نتیجه، لازم است مطابق دستورالعمل هر شامپو عمل کنید. تقریباً می توانید همه شامپوهای ضد شوره را به صورت روزانه مصرف کنید به غیر از شامپوی کتوکونازول که مصرف بیش از 2 بار در هفته ی آن توصیه نمی شود.
تنها یک نوع شامپوی ضد شوره را انتخاب کنید و پس از چند هفته ببینید آیا موجب بهبود وضعیت شما می شود یا خیر. هیچ گاه به صورت همزمان از چند نوع شامپوی ضد شوره استفاده نکنید.
پس از خیس کردن موها، مقداری از شامپو را روی سر خود ریخته و تمام پوست خود را ماساژ دهید، سپس برای اینکه شامپو اثر خود را بگذارد، اجازه دهید شامپو 5 دقیقه روی سرتان بماند. و سپس سر خود را به خوبی آبکشی کنید.
اگر احساس کردید که شامپو باعث کاهش و یا از بین رفتن شوره های شما شده، می توانید مصرف آن را به هفته ای 2 تا 3 بار کاهش دهید.
 اگر پس از چند هفته مصرف، متوجه هیچ تغییری نشدید و وضعیت شوره سرتان کماکان شدید بود، حتماً موضوع را با یک متخصص پوست و مو درمیان بگذارید.

ج. از کرم های مخصوص درمان شوره استفاده کنید. علاوه بر شامپوهای ضد شوره، ممکن است بخواهید مصرف کرم های دارویی که برای درمان شوره سر تولید می شوند را نیز امتحان کنید. برای درمان شوره سر دو نوع کرم تولید می شود:
کرم های کورتیکواستروئید[4]: این کرم ها می توانند هر نوع التهاب پوستی را کاهش دهند و در دو نوع 0.5% و 1% موجودند. شما می توانید پس از مصرف یک شامپوی ضد شوره و وقتی که هنوز موهایتان مرطوب است، از این کرم نیز استفاده کنید.
کرم های ضد قارچ: این نوع کرم ها به دلیل اینکه رشد و تکثیر موجودات زنده روی پوست را کاهش می دهند، برای درمان شوره سر مؤثر هستند. از جمله این کرم ها می توان به کلوتریمازول[5] 1% و میکونازول[6] 2% اشاره کرد. شما می توانید کرم های ضد قارچ را روزی یک و یا دو بار استفاده کنید.

د. قبل از استفاده از شامپوهای ضد شوره از روغن های معدنی استفاده کنید. اگر شوره شدیدی دارید می توانید قبل از خواب از روغن های معدنی گرم استفاده کنید تا از میزان شوره های شما کاسته شود.
برای این منظور، شب ها قبل از خواب سر خود را با روغن خوب چرب کنید و سپس با پارچه ای مانند حوله حمام، سر خود را بپوشانید تا بالشتان چرب نشود. سپس صبح بعد از بیدار شدن از خواب به حمام رفته و سر خود را با شامپوی ضد شوره بشویید.
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
راه خلاص شدن از شوره و چربی پوست سر
شوره سر
درمان شوره سر


[1] Zinc pyrithione
[2] malassezia fungi
[3] Coal tar
[4] Corticosteroid creams
[5] clotrimazole
[6] miconazole


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.