همه چیز در مورد میگرن (بخش اول)

یکی از بیماری های شایع که هر روزه پای بسیاری از افراد را به مطب های پزشک باز می کند میگرن است. میگرن یک بیماری ناتوان کننده است که علاوه بر درد، زندگی روزمره فرد را نیز مختل می کند. خوشبختانه درمان های دارویی و غیر دارویی فراوانی برای درمان میگرن در دسترس است که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
دوشنبه، 15 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
همه چیز در مورد میگرن (بخش اول)
سردرد میگرنی با سردرد غیر میگرنی متفاوت است. 
 
چکیده: یکی از بیماری های شایع که هر روزه پای بسیاری از افراد را به مطب های پزشک باز می کند میگرن است. میگرن یک بیماری ناتوان کننده است که علاوه بر درد، زندگی روزمره فرد را نیز مختل می کند. خوشبختانه درمان های دارویی و غیر دارویی فراوانی برای درمان میگرن در دسترس است که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز در مورد میگرن (بخش اول)
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد از سردردهای میگرنی رنج می برید حتماً می دانید که این نوع سردردها بسیار دردناک بوده و ساعت ها و یا حتی روزها فرد را آزار داده و زندگی را به کام انسان تلخ می کنند. در بیماری میگرن علائمی همچون احساس ضربان در یک قسمت سر، حالت تهوع، تاری دید و حساسیت به نور و صدا، مشاهده می شود. خوشبختانه میگرن هم درمان غیر دارویی دارد و هم درمان دارویی. همچنین عواملی وجود دارند که سردردهای میگرنی را ایجاد می کنند، با دانستن این محرک ها و دوری از آن ها می توانید تا حد زیادی سردرد خود را کنترل نمایید.
 

1. مطمئن شوید که میگرن دارید

الف. علائم میگرن را از علائم انواع دیگر سردرد تشخیص دهید. قبل از اینکه به درمان میگرن خود بپردازید باید اطمینان یابید که سردردهای شما به خاطر ابتلا به میگرن است و نه ناشی از انواع دیگر سردرد. میگرن غالباً به صورت ضربان در یک ناحیه سر، همراه با حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا، خود را نشان می دهد. با این حال توجه نمایید ممکن است شخصی مبتلا به میگرن باشد اما هیچ نوع سردردی را تجربه نکند. ممکن است برخی علائمِ پیش بین را یک یا دو ساعت قبل از حمله میگرنی تجربه کنید، علائمی همچون: مشکلاتی در بینایی شبیه فلش زدن، ضعف و یا حتی دشواری در تکلم. علائم میگرن معمولاً بین 4 تا 72 ساعت طول می کشند و اگر فعالیتی داشته باشید، تشدید خواهند شد. در ادامه به برخی سردردهای غیر میگرنی اشاره می کنیم:
سردردهای عصبی: در این نوع سردردها فرد احساس می کند سرش را با یک پارچه محکم بسته اند و یا احساس سنگینی در سر می کند، این سردردها غالباً با تنش در گردن و یا شانه ها و یا هر دو همراه خواهد بود. در این سردردها ضربان در سر، حالت تهوع و مشکلات بینایی، مشاهده نمی شود. این سردردها از شایع ترین انواع سردرد هستند و دردهایی خفیف تا متوسط را موجب می شوند.
سردردهای خوشه ای: این نوع سردردها که خیلی شدید هستند معمولاً در بالای یکی از چشم ها، شقیقه و یا پیشانی خود را نشان می دهند؛ سردردهای خوشه ای معمولاً بین 5 تا 60 دقیقه به طول می انجامند و سپس قبل از شروع دوباره سردرد بعدی، از بین خواهد رفت.
گاهی اوقات ممکن است آب از چشم و یا بینی همان سمتی از سر که درد می کند، جاری شود. البته این نوع سردردها شیوع بسیار کمتری دارند.

ب. به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. اگر شما نیز همیشه سردرد دارید و یا سردردهای شدیدی را در حال حاضر تجربه می کنید، لازم است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینه بدنی، صحبت درباره علائم و پرس و جو از سابقه خانوادگی شما، می تواند در مورد نوع سردرد شما اظهار نظر نماید. معمولاً برای تشخصی نوع سردرد همین کارها کفایت می کنند. اما اگر سردرد شما خیلی شدید و یا غیرطبیعی باشد، ممکن است در موارد نادر پزشک انجام تست های زیر را توصیه کند:
ام آر آی و یا سی تی اسکن برای تشخیص تومورهای مغزی، خونریزی و دیگر مشکلاتی که ممکن است درون مغز وجود داشته باشد.
آزمایش خون برای تشخیص سموم و یا عفونت در بدن.
پونکسیون کمری (گرفتن نمونه از مایع نخاعی) برای چک کردن فشار جمجمه و دیگر مشکلات مرتبط.
 
ج. علائم هشدار دهنده را بشناسید. حتی اگر میگرن یک تجربه مکرر برای شما محسوب می شود، علائم هشدار دهنده برای یک مشکل جدی تر را نادیده نگیرید. ممکن است برخی سردردها نشان دهنده برخی بیماری های خطرناک باشند. اگر هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده نمودید، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
سردردی شدید که خیلی ناگهانی ایجاد شده و احساس می کنید بدترین سردردی است که تا کنون تجربه کرده اید.
سردردهایی که همراه با گرفتگی گردن، تب، گیجی، تشنج، ضعف و یا مشکل تکلم همراه باشند.
سردرد پس از ضربه به سر، خصوصاً که اگر با گذشت زمان بدتر شود.
سردردی که اصلاً بهتر نمی شود و با انجام حرکات سریع و یا سرفه بدتر می شود.
اگر با وجودی که معمولاً سردرد نداشته اید، پس از سن 50 سالگی دچار سردرد شوید.
 

2. درمان دارویی میگرن

الف. به محض شروع حملات میگرنی داروی خود را مصرف کنید. همینکه احساس کردید سردرد شما در حال شروع شدن است، داروی تجویز شده را بخورید. پس از مصرف دارو در یک اتاق تاریک دراز کشیده تا علائم میگرن بهبود یابند.
 
ب. مسکن هایی را که نیاز به تجویز پزشک ندارند امتحان کنید.اگر میگرن شما شدید نیست می توانید مسکن های معمولی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا استامینوفن را امتحان کنید. همچنین داروهای بدون نسخه ای که برای تسکین دردهای میگرنی خفیف تولید می شوند را امتحان کنید، برخی از این داروها عبارتند از: میگرن اکسدرین که حاوی استامینوفن، آسپیرین و مقدار اندکی کافئین است (این دارو در ایران با نام اکسار،ASA و یا قرص مسکن دو رنگ نیز شناخته می شود).
البته لازم است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف طولانی مدت مسکن ها می تواند مشکلاتی همچون خونریزی معده، زخم معده و برخی مشکلات دیگر را بوجود آورد.
همیشه به دوز مجاز مصرفی توجه نموده و از مصرف بیشتر دارو اجتناب کنید.
 
ج. داروی ایندومتاسین را امتحان کنید. ایندومتاسین یک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شبیه آسپیرین و ایبوپروفن است؛با این حال این دارو علاوه بر اشکال خوراکی، به صورت شیاف نیز در دسترس است. این دارو برای تسکین حالت تهوع ناشی از حملات میگرنی نیز ممکن است مفید باشد. می توانید در هنگام مراجعه به پزشک از او بخواهید در صورت صلاحدید، این دارو را برای شما تجویز کند.

ادامه دارد....
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
درمان میگرن
سردرد میگرنی
با غذا به جنگ میگرن بروید!​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.