از خواص نوشیدنی قهوه لیمو چه می دانید؟

نوشیدنی قهوه لیمو همانطور که از نامش پیداست از ترکیب قهوه و لیمو تهیه می شود. این دمنوش در سرتاسر جهان طرفدارانی دارد. طرفداران این نوشیدنی بر این باورند که قهوه لیمو علاوه بر طعم خاص و ویژه اش، خواص فراوانی برای سلامتی انسان دارد. در این مقاله سعی می کنیم برخی از این ادعاها را به همراه شما خواننده عزیز راسخون، بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از خواص نوشیدنی قهوه لیمو چه می دانید؟

مقدمه

اخیراً برخی پژوهش ها بر فواید و مزایای نوشیدن قهوه لیمو، تمرکز کرده اند.
 
طرفداران این نوشیدنیِ ترکیبی ادعا می کنند که نوشیدنی مورد علاقه شان می تواند چربی ها را آب کرده، سردردها را تسکین داده و اسهال را درمان نماید.
 
هر چند تا کنون خواص زیادی از مصرف قهوه و لیمو به صورت جداگانه، ذکر شده است، اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ترکیب این دو ممکن است چه خواص و مزایایی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.
 
در این مقاله به بررسی برخی از این ادعاها می پردازیم.
 

یک نوشیدنی مرکب از دو نوشیدنی

قهوه و لیمو دو ماده غذایی هستند که معمولاً در بیشتر آشپزخانه ها یافت می شوند.
 
قهوه که یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان است، از بو دادن دانه های قهوه، تهیه می شود.
 
در واقع 75 درصد از مردم آمریکا روزانه قهوه می نوشند. یکی از دلایل این محبوبیت این است که قهوه حاوی کافئین است و به همین دلیل سیستم اعصاب مرکزی را تحریک نموده و هوشیاری و خلق را افزایش می دهد.
 
از سویی لیمو میوه ای است متعلق به خانواده مرکبات. لیمو پس از پرتقال و نارنگی، در رتبه سوم تولید در جهان قرار دارد. لیمو منبعی غنی از ویتامین C، آنتی اکسیدان و بسیاری از ترکیبات مفید دیگر است و به همین دلیل قرن هاست ویژگی های درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است.
 
نوشیدنی قهوه لیمو در واقع از ترکیب 1 فنجان قهوه بعلاوه آب یک لیموی تازه تهیه می شود. در حالیکه ممکن است این ترکیب برای برخی عجیب و غیر معمول به نظر برسد، برخی دیگر از افراد بر این باورند که مزایا و فواید آن بر طعم عجیب و غریبش می چربد، هر چند که یافته های علمی این مزایا را تأیید نکنند.
   

قهوه و لیمو فواید زیادی برای سلامتی دارند

قهوه و لیمو، هر دو مزایا و فواید زیادی دارند و پژوهش های علمی نیز این فواید را تأیید می کنند. قهوه و لیمو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل است که این مزایا برای آن ها ذکر می شود. آنتی اکسیدان ها ملکول هایی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.
 
در ادامه برخی مزایای هر کدام از آن ها را برای شما همراه عزیز راسخون بیان می کنیم.
 
فواید قهوه (مبتنی بر شواهد علمی)
دانه های بو داده قهوه حاوی بیش از 1000 ترکیب زیستی فعال هستند، اما در میان این ترکیبات، کافئین و کلروژنیک اسید، ترکیبات کلیدی قهوه با خاصیت آنتی اکسیدانی به شمار می آیند.
 
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که این دو ترکیب زیستی فعال، می توانند رشد سلول های سرطانی را متوقف کنند. این تأثیر در مورد سرطان های کبد، پروستات، مخاط رحم، پستان، دستگاه گوارش و روده بزرگ، به اثبات رسیده است.
 
علاوه بر این، مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و ریوی، افسردگی، آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.
 
در نهایت باید یاد آور شد که کافئین موجود در قهوه انرژی را افزایش داده، عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و با افزایش سوخت و ساز بدن، وزن را کاهش می دهد.
 
فواید لیمو (مبتنی بر شواهد علمی)
لیمو منبع غنی ویتامین C و فلاونوئید بوده که هر دوی آن ها آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند.
 
پژوهش های علمی نشان داده اند که ویتامین C و فلاونوئیدها، هر دو با کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها، از جمله سرطان مری، معده، لوزالمعده و پستان، ارتباط دارند.
 
از سویی این دو ترکیب از بیماری های قلبی پیشگیری می کنند و ویتامین C می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن گردد.
 

ادعاهای مشهوری که در مورد نوشیدنی قهوه لیمو، بیان می شود

در واقع 4 ادعا در مورد خواص این نوشیدنی بیان می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
 
1. کمک به چربی سوزی
جالب اینجاست که این حرف مبنایی علمی ندارد و نه قهوه و نه لیمو نمی توانند چربی های شما را آب کنند.
 
تنها راه آب کردن چربی های اضافی این است که یا کالری کمتری دریافت کنید و یا اینکه کالری بیشتری بسوزانید. بنابراین این ادعا کاملاً غلط است.
 
با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که قهوه می تواند تا حدودی به کاهش وزن کمک کند و برخی افراد نیز کاهش نسبی وزن را پس از نوشیدن منظم قهوه تجربه کرده اند.
 
تحقیقاتی که اخیراً انجام شده نشان می دهند که کافئین می تواند بافت چربی قهوه ای (BAT) را تحریک کند. BAT نوعی فعالیت متابولیسمی در بافت های چربی است که با افزایش سن کاهش یافته و می تواند کربوهیدرات ها و چربی ها را بسوزاند.
 
مطالعه ای دریافت که کافئین موجود در قهوه می تواند فعالیت BAT را افزایش دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک نماید.
 
گفته می شود تأثیر کاهش وزنِ نوشیدنی قهوه لیمو، به خاطر کافئین قهوه است و نه ترکیب این دو.
 
2. تسکین سردرد
سردرد و میگرن تعداد زیادی از افراد زیر 50 ساله در سرتاسر جهان را ناتوان و درمانده کرده است. بنابراین همیشه دانشمندان و مردم به دنبال درمان این درد بوده اند. در مورد تأثیر قهوه بر تسکین سردرد، نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و دیدگاهی واحد در این زمینه ارائه نشده است.
 
بر اساس یکی از فرضیات علمی، کافئین موجود در قهوه می تواند عروق را تنگ نموده و در نتیجه با کاهش سرعت جریان خون در بدن و همچنین سر، موجب تسکین سردرد شود.
 
همچنین پژوهش ها نشان می دهند که قهوه می تواند تأثیر داروهای سردرد و میگرن را افزایش دهد.
 
فرضیه ای دیگر بر این باور است که کافئین در برخی افراد موجب سردرد می شود. این فرضیه در مورد برخی غذاهای دیگر مانند لیمو نیز صادق است.
 
بنابراین، نوشیدن قهوه به همراه لیمو ممکن است موجب تسکین سردرد شده و یا سردرد را بدتر کند. اما حتی اگر با نوشیدن قهوه لیمو سر دردتان بهتر شد، باید بدانید که این تغییر به خاطر کافئین قهوه است و نه ترکیب قهوه و لیمو.
 
3. درمان اسهال
در این روش درمانی توصیه می شود به جای درست کردن نوشیدنی، دانه های کوبیده قهوه را با آب لیمو مخلوط کرده و بنوشید.
 
البته هیچ دلیل علمی­ای وجود ندارد که نشان دهد لیمو می تواند اسهال را درمان کند و از سویی قهوه موجب تحریک روده ها شده و نیاز شما به دستشویی رفتن را افزایش خواهد داد.
 
علاوه بر این، اسهال موجب از دست رفتن آب بدن شده و مصرف قهوه نیز این مشکل را تشدید خواهد کرد.
 
کمک به سلامت پوست
تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در قهوه و لیمو می توانند برای پوست بسیار مفید باشند، بنابراین می توان گفت این ادعا، مبنایی کاملاً علمی دارد.  
 
از سویی، قهوه موجب بهبود گردش خون شده و در نتیجه آب رسانی به پوست بهتر انجام خواهد شد.
 
مطالعات نشان داده اند که مصرف قهوه می تواند از پوسته پوسته شدن پوست کاسته و در نتیجه آن را نرم و لطیف کند. همچنین ویتامین C موجود در قهوه تولید کلاژن را افزایش داده و با رادیکال های آزادی که بر اثر نور خورشید ایجاد شده، مقابله می کند و در نتیجه آسیب های پوستی را کاهش خواهد داد.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.