آشنایی با فواید بی نظیر مرکبات (بخش دوم)

نارنج یکی از دوست داشتنی ترین مرکبات که گوشت، پوست، آب و حتی گل آن مورد مصرف دارد. نارنج در ایران بسیار پرطرفدار است و در فصول سرد در بازار یافت می شود و جایگزین مناسب و شایسته ای برای لیموترش است که در این زمان از سال کمیاب و گران است. در ادامه با خواص بی نظیر مرکبات بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید بی نظیر مرکبات (بخش دوم)
لیموترش علاوه بر خواص غذایی فراوان برای رفع بوی بد دهان، از بین بردن بوی سیر و بوی زهم ماهی و انواع گوشت استفاده می شود.
 

آشنایی با فواید بی نظیر مرکبات

لیموشیرین برای پوست وقلب
تنها عضو کاملا شیرین خانواده مرکبات که مصرف آن در فصل سرما به شدت توصیه می شود. این میوه بومی کشور هند است و در مقایسه با سایر مرکبات عطر ملایم تری دارد. لیموشیرین علاوه بر اینکه یکی از بهترین منابع ویتامین C و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است، یک تب بر طبیعی محسوب می شود. این میوه سرشار از املاح معدنی مانند منیزیم و فسفر است و به بهبود عملکرد قلب کمک می کند. مصرف لیموشیرین روی پوست تاثیر بسیار مثبتی دارد و از ترک خوردگی آن خصوصا پوسته پوسته شدن لب ها در هوای سرد و خشک جلوگیری می کند. لیموشیرین مصرف خاص غذایی ندارد، اما اضافه کردن آب آن به چای طعم و عطر خاصی به آن می دهد. توجه داشته باشید لیموشیرین پس از برش خوردن باید به سرعت مصرف شود، چون در مجاورت هوا تلخ و بدمزه می شود. 

 
نشاط و جوانی با لیموترش
اکسیر جوانی، شاداب کننده روح و جسم و سلطان بلامنازع طعم دهنده های غذایی. کافی است همیشه یک لیموترش کوچک همراه خود داشته باشید و گاهی پوستش را خراش دهید و آن را ببویید تا استرس از شما دور شود و بانشاط شوید. لیمو مانند سیر خواص بی شماری دارد و تقریبا در هر زمینه ای کاربرد دارد. لیموترش علاوه بر خواص غذایی فراوان برای رفع بوی بد دهان، از بین بردن بوی سیر و بوی زهم ماهی و انواع گوشت استفاده می شود. پرورش لیموترش به دلیل آب آن است، اما پوست آن هم علاوه بر مصارف غذایی در تهیه انواع اسانس برای مصرف در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

به یاد داشته باشید اگر می خواهید از رنده پوست لیمو در غذا استفاده کنید، آن را خوب بشویید، چون معمولا لیموها را برای ماندگاری بیشتر با نوعی واکس چرب می کنند که پاک نکردن آن باعث تلخ شدن غذا می شود. لیموترش انواع بسیاری دارد، اما در ایران ۲ نوع آن بیشتر دیده می شود؛ لیموترش شیرازی که کوچک، معطر و پوست نازک است و لیموترش معروف به لیمو سنگی که بزرگ و پرگوشت است، ترشی آن زیاد و کم عطرتر است. یکی از بهترین و مرغوب ترین محصول لیموترش ایران در شهرستان میناب در استان هرمزگان تولید می شود.
 
نارنج از شکوفه تا پوست
یکی از دوست داشتنی ترین مرکبات که گوشت، پوست، آب و حتی گل آن مورد مصرف دارد. نارنج در زبان انگلیسی Bitter Orange یا پرتقال تلخ نامیده می شود و در برخی نقاط تنها به عنوان گیاهی تزیینی استفاده می شود. نارنج در ایران بسیار پرطرفدار است و در فصول سرد در بازار یافت می شود و جایگزین مناسب و شایسته ای برای لیموترش است که در این زمان از سال کمیاب و گران است. مصرف نارنج در غذاها مانند انواع خورش قرمز نه تنها طعم ترش و ملایمی به غذا می دهد، بلکه از تیره شدن خورش جلوگیری می کند و باعث خوشرنگ شدن آن می شود. نارنج تمام خواص مشترک در مرکبات را دارد، اما ویژگی منحصر به فردش این است که شکوفه تازه آن برای تهیه مربا و خشک آن در انواع دمنوش و چای کاربرد دارد. 
 
بالنگ
یکی از عجیب ترین گونه های مرکبات که پوست آن بیش از گوشت درونی آن کاربرد دارد. میوه ای بزرگ با ظاهری عجیب و پوستی بادکرده که وزن آن گاهی تا بیش از یک کیلوگرم می رسد. بیشترین مصرف بالنگ مربوط به پوست آن است و در تهیه مربایی خوشمزه کاربرد دارد که کم کم به دست فراموشی سپرده می شود. جالب است بدانید یکی از تقلبات رایج در تهیه این مربا استفاده از پوست هندوانه خوابانده شده در آب آهک به جای بالنگ است که برای بسیاری تشخیص آن غیرممکن است. گوشت میوه بالنگ زیاد طرفدار ندارد، اما گفته می شود خشک شده آن به جای نفتالین و برای جلوگیری از بیدزدگی بسیار مفید است.

منبع: سایت دکتر سلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.