راهکارهایی برای کمک به رشد سریع تر مو

مو، یکی از عوامل مهم زیبایی فردی محسوب می شود. بیشتر افراد و خصوصاً خانم ها دوست دارند موهای بلندی داشته باشند تا با حالت دادن آن ها زیبا تر به نظر برسند. در عین حال سرعت موی برخی افراد مقداری کند است و همین کندی در مواقعی آزار دهنده خواهد بود. در این مقاله تلاش نموده ایم تا با ارائه راهکارهایی ساده اما در عین حال کاربردی، به شما کمک کنیم تا رشد موهای خود را چند برابر نمایید.
پنجشنبه، 15 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کمک به رشد سریع تر مو

مقدمه

سرعت رشد موی برخی افراد به قدری کند است که ممکن است برایشان آزار دهنده شود. اگر برای حل این مشکل در اینترنت جستجو کنید با مطالب زیادی برخورد خواهید کرد اما ما فکر می کنیم که آسانترین و مؤثرترین راه برای افزایش سرعت رشد موها، تغییر در رژیم غذایی است. پس از اینکه اوضاع تغذیه خود را به دست گرفتید، تغییر سبک زندگی و نحوه مراقبت از موها را نیز در برنامه خود قرار دهید. در ادامه توصیه هایی در ارتباط با این 3 مورد بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 

ا. مراقب موهای خود باشید.

الف. هر روز شامپو نزنید. اگر موهایتان خیلی چرب نیست، استفاده از شامپو به صورت روزانه می تواند به موهایتان آسیب جدی وارد کند. اگر یک روز درمیان موهای خود را بشویید، بدن فرصت پیدا می کند تا با ترشح روغن های طبیعی، موهایتان را نرم کند.

ب. از نرم کننده استفاده کنید. پس از شامپو حتماً از نرم کننده های مخصوص مو استفاده کنید. نرم کننده کمک می کند تا مشکل خشکی ناشی از مصرف شامپو تا حدودی حل شود. قبل از استفاده نمودن از نرم کننده، شامپو را به طور کامل از موهای خود بشویید.  

ج. موهای خود را با آب خنک آبکشی کنید. پس از شامپو زدن و استفاده از نرم کننده، موهای خود را با آب خنک آبکشی کنید. شستن موها با آب داغ ممکن است به فولیکول موها آسیب وارد کند. شستشوی موها با آب سرد موجب می شود در حمام موهای کمتری از شما بریزد.

د. از سشوار استفاده نکنید و کمتر موهای خود را رنگ نمایید. استفاده از سشوار و رنگ کردن موها، به مرور زمان به موهایتان آسیب خواهد رساند. سعی کنید تا می توانید برای خشک کردن و حالت دادن به موهایتان از سشوار استفاده نکنید و پس از استحمام، آب موهایتان را با حوله گرفته و اجازه دهید خودشان خشک شوند.
سعی کنید فاصله بین رنگ کردن موهای خود را افزایش داده و پس از رنگ کردن موها از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید تا موهایتان کمترین آسیب را ببینند.
 
ه. موهای خود را با دقت شانه کنید. سعی کنید از شانه هایی با دندانه های تیز استفاده نکنید. شانه زدن مو از سمت ریشه مو به بالا، می تواند باعث تخریب فولیکول های مو شده و در نتیجه باعث از هم گسیختگی آن ها و آسیب رساندن به ریشه مو گردد. در عوض توصیه می شود که برای شانه زدن مو ابتدا از چند سانتیمتری ریشه موها شروع کرده و آرام آرام به سمت بالا شانه بزنید.
 
و. پوست سر خود را ماساژ دهید. اگر روزانه پوست سرتان را به آرامی ماساژ دهید، رگ های خونی فولیکول مو تحریک شده، جریان خون افزایش یافته و در نتیجه رشد موها سریع تر خواهد شد.
 

2. سبک زندگی خود را اصلاح کنید

الف. موهای خود را کوتاه کنید. شمایی که به دنبال بلند کردن سریع موهای خود هستید، شاید از شنیدن این راهکار تعجب کنید، اما خوب است بدانید کوتاه کردن موها به رشد سریع تر آن ها کمک خواهد کرد. اگر موهای خود را کوتاه نکنید، دچار موخوره خواهید شد. موخوره یکی از عوامل کاهش رشد مو محسوب می شود. کوتاه کردن پایین موها، موخوره را به حداقل رسانده و در نتیجه شاهد رشد بیشتر موهایتان خواهید بود.

ب. از رو بالشی ابریشمی استفاده کنید. اگر رو بالشی تان از جنس کتان باشد، ممکن است موها در اثر اصطکاک با آن، دچار آسیب شوند، اما استفاده از رو بالشی ابریشمی این اصطکاک را تا حد زیادی کاهش داده و بنابراین آسیب کمتری به موهایتان خواهد رسید.
اگر رو بالشی ابریشمی در دسترستان نیست، می توانید به جای آن در موقع خواب از یک روسری ابریشمی استفاده کنید.
 

3. رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

الف. مصرف پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید. موها و ناخن های ما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. رشد مو 3 مرحله دارد: آناژن (زمانی که مو در حال رشد کردن است)، کاتاژن (زمانی که رشد مو شروع به توقف می کند) و تلوژن ( زمانی که رشد مو کاملاً متوقف شده و یا مو ریزش می کند). مویی که فاقد پروتئین کافی است، زودتر وارد مرحله توقف و ریزش مو می شود.
مرغ، انواع تخم مرغ و ماست منابع عالی پروتئین محسوب می شوند.
میزان پروتئین مورد نیاز شما به وزن و سبک زندگی شما بستگی دارد. نیاز روزانه بیشتر افراد به پروتئین در حدود 45 تا 55 گرم است.
 
ب. مصرف آهن و روی خود را افزایش دهید. مواد معدنی مانند آهن و روی برای تولید پروتئین ضروری اند. از سویی یکی از عوامل شناخته شده ریزش مو، کمبود آهن است.
آهن و روی در غذاهایی مانند اسفناج، انواع لوبیا و غذاهای دریایی به وفور یافت می شود.
میزان روی و آهن مورد نیاز، به سن، جنسیت و سبک زندگی افراد بستگی دارد. قبل از مصرف هر نوع مکمل با پزشک خود مشورت کنید.
 
ج. غذاهای سرشار از ویتامین مصرف کنید. یکی از ویتامین های ضروری برای رشد مو ویتامین D است. همچنین ویتامین C برای جذب آهن ضروری است. ویتامین C در مرکباتی همچون پرتقال، گریپ فروت و انواع لیمو وجود دارد. از سویی ویتامین D مورد نیاز خود را می توانید از آفتاب و منابعی مانند شیرها و آب میوه های غنی شده با ویتامین D دریافت کنید.
 
د.مصرف انواع ویتامین B را در برنامه خود قرار دهید. بیوتین (ویتامین ب 7( و انواع دیگر ویتامین B می توانند به سلامت موها کمک کنند، بنابراین مصرف این نوع از ویتامین ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مولتی ویتامین های موجود در داروخانه ها یکی از منابع خوبِ ویتامین B محسوب می شوند. همچنین با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B می توانید نیاز بدن خود به این ویتامین را تأمین کنید.
انواع تخم مرغ، پنیر، بادام و گل کلم، منابع غنی ویتامین ب7 محسوب می شوند.
ویتامین های گروه B در غذاهایی مانند ماهی، گوشت، انواع تخم مرغ، لبنیات، نخود و لوبیا، یافت می شوند.
 
ه. بر چربی های مفید تمرکز کنید. اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد مو ضروری هستند. همچنین مصرف این نوع چربی ها موجب می شود موهایتان سالم تر مانده و درخشان تر به نظر برسند. بدن شما به صورت طبیعی این نوع از چربی ها را تولید نمی کند.
شما می توانید اسیدهای چرب امگا 3 را از طریق ماهی جذب کنید. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می دهد که هر فرد بالغ در هر هفته دو بار ماهی مصرف کند تا اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدنش تأمین گردند.
اگر به هر دلیلی رژیم گیاهخواری در پیش گرفته اید، سعی کنید با مصرف مکمل، این چربی حیاتی را برای بدن خود تأمین کنید.
همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در روغن کتان یافت می شود. مصرف روزانه یک قاشق چایخوری روغن کتان، می تواند نیاز یک فرد بالغ به اسیدهای چرب امگا 3 را تأمین نماید.

مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید:
چگونه می‌توان مو را یک شبه رشد داد
روش های جلوگیری از ریزش مو
کمبود پتاسیم و ریزش مو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما