توالت و حمام رفتن کودک شش ساله

رفتار کودک بعد از 6 سالگی به صورت چشمگیری تغییر می کند و احساس استقلال بیشتری می کند. این استقلال در توالت و حمام رفتن خود را بیشتر نشان می دهد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
شنبه، 27 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توالت و حمام رفتن کودک شش ساله
کودک شش ساله، عمل دفع را در روز یک بار و بعد از نهار انجام می دهد. 
 
چکیده: رفتار کودک بعد از 6 سالگی به صورت چشمگیری تغییر می کند و احساس استقلال بیشتری می کند. این استقلال در توالت و حمام رفتن خود را بیشتر نشان می دهد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید. 

تعداد کلمات 1033 /زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
توالت و حمام رفتن کودک شش ساله

توالت رفتن کودک شش ساله

روده ها

 بطور کلی مانند کودک ۵ ساله است، بدین معنی که عمل دفع یک بار در روز و بعد از نهار صورت می گیرد. اکنون کودک تمایل دارد در نیمه اول روز عمل دفع را انجام دهد. بعضی از کودکان نیز قبل از صبحانه تا بعد از ساعت خواب برای این کار به توالت می روند. گاهی کودک دو بار در روز عمل دفع را انجام می دهد، اما این دو بار از نظر مقدار برابر با یک بار است چرا که کودک مدت زیادی در توالت نمی ماند تا تخلیه و دفع کامل با یک بار صورت پذیرد. مادرش باید در این کار نظارت داشته و او را کمک کند و کودک را تا پایان کارش در توالت نگاه دارد.
بطور معمول این دفع وقت کمی می گیرد، در واقع اگر کودک تا پایان بعد از ظهر صبر کرده باشد، این عمل آنچنان با سرعت انجام می شود که کودک مجبور می شود بسرعت بطرف توالت بدود. در مورد بعضی از کودکان ، دفع رودهای ظاهرا بصورت غیر ارادی ، پیش از آنکه بتواند جلوی این کار را بگیرد، انجام می شود. اینچنین مواردی بیش از کودکان بر والدین تأثیر گذار است. گاهی کودک احساس شرم می کند و به گوشه ای پناه می برد اما غالبا با عوض کردن شلوارش و شستن خود، در صدد جبران آن بر می آید. والدینش نیز در چنین مواردی شرمنده می شوند، حتی از صحبت کردن درباره این موضوع با پزشک خانواده هم پرهیز می کنند. برای کودکان کمتر از ۸ سال، معمولا رفتن به توالت در مدرسه کار ساده ای نیست، به همین دلیل است که برای کودک ۶ ساله در بازگشت به خانه، اتفاقاتی رخ می دهد، البته اگر والدینش به سراغش نیایند و او را مستقیما به خانه بازنگردانند با این امکان را در وقت نهار پیش بینی نکرده باشند. زدن ضربه ای با کف دست به پشت کودک با او را بطرز ناشایستی شرمنده و خجل کردن، روشهای درستی نیستند.
 

[تنها رفتن کودک به توالت]

اکثر کودکان به تنهایی به توالت می روند بدون اینکه قبل یا بعد از عمل دفع کسی را خبر کنند، بعضی از آنها اهمیت بیشتری به این موضوع می دهند و موشکافی می کنند مانند آنچه که در گذشته انجام می دادند و می خواهند به اندازه و شکل و تعداد و نوعشان پی ببرند. بر عکس، بعضی دیگر در توالت را قفل می کنند و خود را حبس می نمایند. در این سن ناسزاها و حرف های زشتی که کودک بر زبان می آورد به این عمل مربوط می شود. کثافت کوچک، واژه ای است که غالبا استفاده می کنند که از تجربه شان در این زمینه حاصل می شود. یک کودک5/5 یا ۶ ساله هنگامی که خشمگین است احتمالا فریاد می زند: «تو، توی شلوارت ادرار می کنی»
 

مثانه

 اکنون دیگر اتفاقات اینچنینی به ندرت اتفاق می افتد، چه در شب و چه در روز، کودک مانند ۵ سالگی می تواند خیلی صبر کند و مجبور نشود با سرعت به طرف توالت بدود. غالبا برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی، باید به کودک یادآوری کنیم که به توالت برود. مثلا قبل از اینکه برای بازی کردن از خانه خارج شود یا قبل از اینکه به گردش برود. بعضی از کودکان شلوارشان را خیس می کنند مانند آنهایی که به یکباره دچار تحریک روده می شوند، آنها از خودشان ناراضی و ناراحت هستند وغالبا می گویند: «نمی دانم چه وقت این کار را کردم». می توان با یادآوری به کودک در ساعات معینی از چنین حوادثی جلوگیری کرد. در هنگام شب این حوادث به ندرت اتفاق می افتد، اما در مواردی که کودک سرما خورده است با بیش از حد احساس گرما یا سرما می کند، این حوادث رخ می دهد. بسیاری از کودکان هنوز مجبورند از خواب بیدار شوند و به توالت بروند، آنها به هیچ کمکی نیاز ندارند و بدون اینکه کسی مطلع شود به بستر خود باز می گردند. این عمل با صدایی که از این عمل بوجود می آید باعث میشود که دو کودک در چنین سنی یکدیگر را مسخره کنند با باعث آزار هم شوند.
اینکه کودک در این سن به تنهایی به توالت برود، طریقه خوبی است و کنترل غیر مستقیم والدین در این حالت، جای کنترل مستقیم را می گیرد.
 

حمام و شستشو

حمام

 برخی از کودکان بویژه پسرها در این سن باحمام کردن هنگام شب مخالفند، کودک ممکن است بگوید که برای حمام کردن خیلی خسته است. بهانه ای که تا حدی حقیقت دارد، چرا که والدین می توانند کودک را ساعت (۵) حمام کنند بدون اینکه با مخالفتی از جانب او روبرو شوند و به او وعده بدهند که غذایش را در تختش صرف خواهد کرد.
کودک راحت تر می پذیرد یک شب در میان حمام کند، بعضی از کودکان دوست ندارند به تنهایی خود را بشویند، برخی دیگر سعی می کنند خود را بدون کمک دیگران کاملا بشویند. عده ای تلاششان را در زانوها و پاها متمرکز می کنند، تقریبا همگی نیاز دارند که کسی شیر دستشویی را برایشان باز کند و در شستشوی صورت و گردن نظارت نماید. غالبأ حمام کردن با پدر را بهتر از با مادر قبول می کنند. بازی کردن در وان حمام امری عادی است و بیرون آوردن کودک از آب مشکل است! زمان حمام کردن را می توان با روشی ساده کاهش داد، مثلا تا (۱۰) بشمارید و با کسی که زودتر حمام کند، قول بازی کردن بدهید یا نوید کار جالبی را برای زمان خواب به کودک بدهید.
اکثر کودکان در این سن، دستها و صورت خود را خیلی خوب می شوند، اما این کار را بصورت کامل انجام نمی دهند. برای آنها «صورت» ، یعنی «نوک بینی !» است. بسیاری از کودکان ۶ ساله وقتی شخص کثیفی را می بینند خود را از این بابت ناراحت نمی کنند ولی وقتی خودشان کثیف می شوند، از اینکه کس دیگری آنها را بشوید، امتناع می ورزند و قبول می کنند کسی آنها را در انجام این کار کمک نماید. اگر مرتبا از او بخواهند که صورتش را بشوید، زندگی در خانه برایش آسان تر می شود. وقتی که مادر خودش را سرزنش می کند و می گوید: «خدای من! فراموش کردم به تو بگویم دستهایت را بشور!» کودک احساس آرامش می کند، چرا که می فهمد دیگران نیز می توانند مرتکب اشتباه شوند.



 
منبع: کتاب «روانشناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ

 
 

بیشتر بخوانید:
خواب کودک شش ساله 
نغذیه کودک شش ساله 
از پوشک گرفتن کودک 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.