هورمون های جنسیتی، رفتارهای جنسیتی

از آن روی که در بدن زن و مرد هر کدام هورمون های خاصی ترشح می شود، این امر زمینه ساز بروز رفتارهای متفاوتی از هر کدام یک از جنس مرد و زن می شود. در این نوشتار به بیان توضیحاتی پیرامون این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 11 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هورمون های جنسیتی، رفتارهای جنسیتی
هورمون های جنسیتی، زمینه ساز رفتارهای خاصی در زن و مرد می شود. 
هورمون های جنسیتی، رفتارهای جنسیتی

هورمون ها و تفاوت های رفتاری

به نظر می رسد تأثیر کروموزوم ها و هورمون ها بیش از آن چیزی است که پیشتر تصور می شد. مطالعه اثر کروموزوم های جنسی این حقیقت را روشن تر کرده است. تأثیر هورمون ها بر رفتار انسان فراتر از تأثیر آنها بر ارگان های جنسی است.


[ترشح هورمون های جنسی]

ترشح هورمون های جنسی در دوره جنینی اساسا بر دو زمینه رفتار جنسی و رفتار پرخاشگرانه تأثیر دارد.
اثرات سازمان دهنده هورمونهای جنسی بر رفتار جنسی کاملا ثابت شده است. در یک آزمایش کلاسیک، تستوسترون به خوکچه هندی مؤنث، که بارور بود، تزریق شد. نوزادان مؤنث این خوکچه هندی، در بزرگسالی در نشان دادن رفتار جنسی مؤنث ناتوان بودند؛ زیرا تستوسترون بافت مغز (به ویژه هیپوتالاموس) را به شیوه های مردانه «سازمان» داده بود.
این فرزندان مؤنث همچنین با اندام های تناسلی مردانه به دنیا آمده بودند و بنابراین، سیستم های تولید مثل در آنها نیز در جهتی مردانه سازمان یافته بود، در بزرگسالی این خوکچه های هندی مؤنث که از لحاظ هورمونی مذکر شده بودند، رفتار بالا رفتن را نشان دادند که یک رفتار جنسی مردانه است.
وقتی به آنها در بزرگسالی تستوسترون داده شده بود، آنها تقریبا به همان اندازه نرها رفتار بالا رفتن را نشان دادند؛ بنابراین، تستوسترون تزریق شده در بزرگسالی، الگوهای رفتار جنسی مردانه را فعال سازی کرد (همان، ص۳۲۵). به نظر می رسد که تستوسترون با اثر بر نقاط خاصی از مغز که کنش جنسیتی متفاوتی دارند، باعث این تفاوت ها می شوند (هاینز، ۲۰۰۴، ص۱۱)


[تفاوت هورمونی زن و مرد]

بیان این پژوهش ها تفاوت زن و مرد را نه تنها توسط عوامل درونی مانند هورمون ها در مقابل عوامل بیرونی، مانند مسائل اجتماعی، تبیین می کند، بلکه تفاوت آنها را در دوران جنینی و سال های ابتدایی تولد، که هنوز نقش عوامل اجتماعی فرهنگی ناچیز است، برجسته می سازد.
هورمون های جنسی، در زمان بلوغ، باعث تفاوت های اساسی جسمی و روان شناختی در دختر و پسر می شوند و علایق هر جنس را نسبت به جنس دیگر تحریک می کند، اما بقای علایق جنسی بیش از هر چیزی تحت تاثیر تجربه و انتظارات فردی است تاکنش هورمونها. مطالعات زیادی در زمینه تأثیر استروژن بر خلق و خو و تأثیر تستوسترون بر پرخاشگری انجام شده است، اگر تأثیر این هورمون ها را کاملا علمی و مسلم فرض کنیم باید بپذیریم که برخی رفتارها ناخواسته و غیر ارادی اتفاق می افتد و بی ثباتی هورمون ها می تواند یکی از دلایل بی ثباتی و مشکلات رفتاری، هم در جنس مؤنث و هم در جنس مذکر، باشد (برانون، ۲۰۱۶).


 
منبع: کتاب «روان شناسی زن و مرد»
نویسنده: مسعود جان بزرگی و علی احمد پناهی

بیشتر بخوانید:
همانندی زن و مرد در ارزشمندی و کرامت 
زن و مرد در اندیشه استاد مطهری (ره) (بخش اول)
جایگاه زن و مرد از نگاه اندیشمندان اسلامی 
عقل مرد و زن و رشد و کمال در نگاه اسلام
برابری زن و مرد
تفاوت های فیزیولوژیکی زن و مرد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.