میگرن در کودکان و درمان آن

بسیاری فکر می‌کنند سردرد و حملات میگرنی تنها مختص به بزرگسالان است، اما سردرد در کودکان هم جزو موارد نسبتا شایع در مراجعه به مراکز درمانی است. یکی از شایع‌ترین دلایل این سردردها نیز میگرن است. بنابراین ضروری است که خانواده‌ها در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان آن آگاهی لازم را داشته باشند.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میگرن در کودکان و درمان آن
والدین باید تلاش نمایند از ایجاد شرایط تنش زا در منزل جلوگیری نمایند زیرا شرایط تنش زا می تواند سبب تشدید میگرن گردد.
 

مقدمه

بیماری میگرن در کودکان کمتر از 2 سال بندرت رخ می دهد. با بالا رفتن سن، میزان بروز این بیماری ناخوشایند نیز افزایش می یابد، به طوری که تصور می شود تا سنین دبستان از هر 1000 کودک 50 نفر به نوعی به این بیماری  مبتلا شوند. قبل از سن بلوغ تعداد پسرانی که به میگرن مبتلا می شوند دو برابر دختران است ؛ اما پس از بلوغ این تعداد کاهش می یابد و به تعداد دخترانی که به میگرن مبتلا می شوند افزوده می شود؛ به طوری که در سنین بزرگسالی زنان از ابتلا به بیماری میگرن بسیار رنج می برند. این تغییر در بروز بیماری ارتباط زیادی با دگرگونی های هورمونی دوران بلوغ دارد.
 

علت ابتلا به بیماری میگرن

تصور می شود که میگرن به علت تغییراتی که در واکنش های رگ های خونی مغز ایجاد می شود، بوجود می آید. بدین ترتیب که این رگ ها تنگ و کوچک می شود و مقدار خونی که باید به قسمت خاصی از مغز برسد، کاهش می یابد. حالت دیگری که ممکن است رخ دهد این است که رگ های خونی گشاد شود و مقدار خونی که باید به بخش خاصی از مغز برسد افزایش یابد. بنابراین ممکن است رگ های خونی متفاوتی در مواقع مختلف به این حالت دچار شود . به همین دلیل علائم بروز این بیماری بسیار متفاوت است.
تغییراتی که در رگ های خونی بوجود می آید ناشی از محرک های مختلف و متعدد است. این محرک ها عبارت است از استعداد ژنتیکی فرد برای ابتلا به بیماری، حساسیت به بعضی از غذاها ، عدم توازن هورمونی ، همچنین واکنش هایی که بدن در مقابل عفونت های ویروسی نشان می دهد.
غذاهایی که اغلب اوقات بیشترین اثر را در تشدید میگرن دارد عبارت است از پنیر و شکلات و در درجه سوم پرتقال. پنیر و شکلات دارای تیرامین، است. تیرامین رگ های خونی را گشاد می کند.
لبنیات، تخم مرغ و غذاهایی که دارای گلوتن است (گلوتن در گندم و فرآورده های آن یافت می شود) گاهی اوقات تسریع کننده حملات میگرنی است. این غذاها احتمالا تسریع کننده بیماری های دیگری نیز هست؛ مثل بیماری سلیاک که به علت حساسیت به گلوتن به وجود می آید.
 

تدابیر درمانی بیماری میگرن

بسیاری از حملات میگرن در کودکان یا بزرگسالان با یک ساعت دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت کاهش می یابد. بهتر است این کار قبل از آنکه حمله میگرن شدید شود، صورت گیرد. کودکان مبتلا به میگرن از وقوع حملات آن آگاهند. والدین و آموزگاران دلسوز (بویژه آنهایی که خود به میگرن مبتلا هستند) در این گونه مواقع کودک را به دراز کشیدن تشویق می کنند.
مسکن ها  مثل ترکیبات پاراستامل، در صورتی که بموقع مصرف شود و همراه با دراز کشیدن باشد می تواند در کوتاه کردن مدت حمله میگرن موثر واقع شود.
کودکان مبتلا به میگرن حاد که به طور متناوب استفراغ می کنند، می توانند مرتباً از یک نوع داروی ضد تهوع مصرف کنند. این نوع درمان بویژه در دورانی که کودک تحت فشارهای روحی است و استفراغ و سردرد به طور مرتب و یکنواخت روی می دهد، بسیار مفید است.
بسیار مهم است که والدین در برخورد با کودک مبتلا به میگرن عقل سلیم را بکار گیرند. تاکید زیاد بر بیماری میگرن سبب می شود که کودک به بیماری خود بیشتر توجه کند و عصبی تر گردد و در نتیجه حملات میگرن بیشتر شود. والدین کودکان مبتلا به میگرن باید هنر برقراری توازن بین رفتار دلسوزانه و درک موقعیت کودک را بیاموزند.
 

نکاتی برای والدین در ارتباط با بیماری میگرن

والدین باید در رژیم غذایی فرزند خود غذاهایی را که سبب تشدید میگرن می گردد به کلی حذف نمایند، غذاهایی چون تخم مرغ، پرتقال  سایر غذا هایی که در بالا ذکر شد.
والدین باید تلاش نمایند از ایجاد شرایط تنش زا در منزل جلوگیری نمایند زیرا شرایط تنش زا می تواند سبب تشدید میگرن گردد.
 

پیامد بیماری میگرن

بیماری میگرن خوشبختانه با بالا رفتن سن، هم از نظر شدت و هم از نظر تواتر، رو به کاهش می گذارد. اما این مسئله تا میانسالی ممکن است طول بکشد. سال های نوجوانی و 20 سالگی و 30 سالگی جزء سال هایی است که این بیماری هنوز وجود دارد، ولی تجربه به مبتلایان به این بیماری می آموزد که چگونه از شدت حملات میگرن بکاهند یا چگونه جلوی بروز آنها را بگیرند.

منبع:
پی شلوو، استیون(1392) کتاب جامع سلامت کودک(ترجمه دکتر سید احمد سیادتی) انتشارات طبیب
کلایگمن، مارکدانت(1393) مبانی طب کودکان نلسون(ترجمه اساتید دانشگاه علوم پزشکی) انتشارات ارجمند
تبوتی،بهنام، (1393) دانستی پزشکی خانواده انتشارات طبیب
والمن، برنارد(1379) مراقبت از کودک(ترجمه دکتر فاطمه شاداب) انتشارات ققنوس


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.