مقدمه
نظر اسلام درباره کفویت
شرط ایمان :
بهترین نمونه و داستان برای کافی بودن شرط ایمان و اخلاق در ازدواج، داستان عجیب جویبر و ذلفا است که پیامبر اکرم(ص)، جویبر را با وجود فقر، تنگدستی و نداشتن چهرهای زیبا، سفارش به ازدواج با ذلفا نمود؛ درحالیکه ذلفا از خانوادۀ بسیار ثروتمند و جویبر از فقیران مدینه بود. اما چون این دختر، از ایمان بالایی برخوردار بود، سفارش پیامبر اکرم(ص) را پذیرفت. حضرت نیز به پدر دختر فرمودند: کفو (همتای) زن مؤمن، مرد مؤمن است و شرط دیگری نگذاشتند. همچنین فرمودند: «وَ مَا أَعْلَمُ یا جُوَیبِرُ لِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَیکَ الْیوْمَ فَضْلًا إِلَّا لِمَنْ کَانَ أَتْقی لِلَّهِ مِنْکَ وَ أَطْوَعَ. [2]
نکته: ازدواج یک خرید ساده نیست که بتوانید از سوپر مارکت سر کوچه خودتان تهیه کنید، بلکه صحبت یک عمر زندگی و آبرو است که نمیشود با تصمیمات و انتخاب های احساسی و گاهاً هوس آلود آن را تباه سازید. باید همسری را که به عنوان یار و همدم انتخاب می کنید از لحاظ دینی هم کفو شما باشد تا جلوی بسیاری از مشکلات گرفته شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «زن را برای زیبایی اش به همسری مگیر; چون ممکن است جمال زن باعث پستی و سقوط اخلاقی اش بشود. همچنین به انگیزه مالش، با او پیوند زناشویی برقرار مکن; زیرا مال می تواند موجب طغیان او گردد، بلکه به سرمایه دینی اش متوجه باش و با زن با ایمان ازدواج کن.»[3]
اخلاق نیکو ثمره ایمان به خدا و پیامد معرفت و بصیرت دینی و نتیجه دینداری واقعی است. با زن زشت رو می توان زندگی کرد، اما با زن زیبا روی اما، بد اخلاق بی آزرم هرگز. به همین خاطر در انتخاب همسر، محاسن اخلاقی وی نیز می باید مورد توجه و بررسی کامل قرار گیرد تا مبادا زن زیبا و به ظاهر دیندار، ترشرو و بی آزرم، پرتوقع و کینه جو، خودخواه و از خود راضی، نزد دیگران بی مقدار و با شوهر خویش ناسازگار باشد.
اگر همسری را که شما انتخاب کردید از اخلاق نیکو بهرهمند باشند، محیط خانواده شما تبدیل به بهشتی سرور انگیز خواهد شد و چنانچه همسری را انتخاب کردید که ظاهری زیبا و اما اخلاق بدی دارد و با بداخلاقی خو گرفته باشد، همواره خود را در جهنّمی سوزان گرفتار خواهید کرد. مردی در این زمینه با امام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور.[4]
مراد از حسن خلق چیست؟
نکته پایانی و ارزشمند
پی نوشت :
[1] ابوالقاسم پاینده، نهج الفصاحه، قم: سازمان انتشارات جاویدان، ح247.
[2] اصول کافی، دارالحدیث، جلد ۱۰، صفحه ۶۱۳.
[3] ملامحسن فیض کاشانی، محجه البیضاء، جلد 3، صفحه 85.
[4] وسائل الشیعه، ج 14، صفحه 54.