بیماری قلبی کرونری CHD (بخش دوم)

در بخش پیشین به معرفی بیماری قلبی کرونری پرداختیم و به برخی از عواملی که می تواند زمینه ساز این بیماری قلبی شود، اشاره شد. سبک زندگی، تیب شخصیتی A و پرخاشگری از عمده دلایل این بیماری به شمار می آید. با ما همراه باشید تا با برخی از روش هایی که می تواند از وقوع این بیماری جلوگیری کند، آشنا شوید.
يکشنبه، 9 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری قلبی کرونری CHD (بخش دوم)
تیپ شخصیتی A، استعداد بالایی در مبتلا شدن به بیماری قلبی کرونری دارد. 
 

[نقش هورمون ها در پیدایی بیماری کرونری]

گرچه مکانیزم های اصلی که عواقب مخرب خشم و خصومت را توجیه می کنند کاملا معلوم نیستند، اما پژوهشگران حدس می زنند که هورمون های استرس آدرنالین ( که اپی نفرین نیز نامیده می شود) و نورآدرنالین ( که نوراپی نفرین نیز نامیده می شود) نقش مهمی را ایفا می کنند (ملانی، ۲۰۰۱). این هورمون ها در پاسخ به استرس آزاد می شوند.
 
آنها ضربان قلب را تند می کنند و فشار خون را بالا می برند که فشار زیادی را به سیستم قلبی - عروقی وارد می آورند. با گذشت زمان، استرس مزمن یا مکرر ممکن است سرانجام سیستم قلبی - عروقی را ضعیف کند و زمینه را برای حملات قلبی، مخصوصا در افراد آسیب پذیر ، آماده سازد.
 
تولید بیش از حد هورمون های استرس می تواند بر چسبندگی عوامل لخته کننده در خون نیز تأثیر بگذارد که به نوبه خود خطر تشکیل لخته های خون بالقوه خطرناک را افزایش می دهند و باعث حملات قلبی یا سکته می شوند. افرادی که به طور مزمن متخاصم و عصبانی هستند، سطح بالاتر کلسترول خون و فشار خون نیز دارند که دو عامل خطر عمده برای بیماری قلبی کرونری و مرگ زودهنگام هستند (ایری بارن و همکاران، ۲۰۰۰؛ سائین، 2001).
 
اغلب پژوهش هایی که هیجان های منفی را با بیماری قلبی مرتبط کرده اند روی خصومت و خشم تمرکز نموده اند. اما اخیرا، پژوهشگران به نقش هیجان های منفی نیرومند دیگر مانند اضطراب و افسردگی نیز توجه کرده اند. آنها معلوم کرده اند که این هیجان های منفی با خطر بیشتر مشکلات قلبی - عروقی و مشکلات سلامتی دیگر ارتباط دارند (فراشور - اسمیت ولسپ ارانس، ۲۰۰۵؛ کی کولت - گلاسر و همکاران، ۲۰۰۲؛ آندروود، ۲۰۰۴؛ یان و همکاران، ۲۰۰۳).
 
تیپ شخصیت جدیدی وارد بحث درباره نقش هیجان های منفی در بیماری قلبی کرونری شده است - تیپ شخصیت D. «D» از حرف اول پریشان (distressed) گرفته شده است. افراد دارای تیپ شخصیت D معمولا ناخشنود، ناایمن، مضطرب، و تحریک پذیر هستند. اما این افراد از ترس اینکه مبادا چیزی بگویند که باعث شود دیگران آنها را رد کنند، احساسات منفی خود را بروز نمی دهند. شواهد متعدد از افزایش خطر بیماری قلبی کرونری و مرگ در اثر بیماری قلبی در افراد دارای تیپ شخصیت D خبر می دهند (پدرسن و همکاران، ۲۰۰۴).


فشار کار

 اضافه کار، کار خط مونتاژ، و قرار گرفتن در معرض درخواست های متضاد می توانند در بیماری قلبی کرونری دخالت داشته باشند. مشاغلی که فشار زیادی وارد می کنند و مطالبات زیادی از کارکنان دارند اما کنترل شخصی کمی به آنها می دهند، آنها را در معرض خطر زیاد قرار می دهند.
 

عادت های سالم تر برای کاهش دادن خطر بیماری قلبی کرونری

 وقتی که بیماری قلبی کرونری تشخیص داده شده باشد، چند درمان پزشکی، از جمله جراحی و دارو موجود می باشند. برای پیشگیری از بیماری قلبی کرونری می توانیم تغییرات سالمی را در رفتارها و سبک زندگی خود ایجاد کنیم. موارد زیر توصیه هایی برای اختیار کردن سبک زندگی سالم برای محافظت از قلب هستند:
 
  1. سیگار را ترک کنید، وزن خود را کنترل کنید، و رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  1. فشار خون خود را کاهش دهید. برای کاهش دادن فشار خون داروهایی وجود دارند، اما تغییرات رفتاری مانند پیروی کردن از رژیم غذایی سالم که مصرف نمک و چربی های اشباع شده را محدود می کنند، سیگار نکشیدن، و ورزش کردن منظم می توانند کمک کنند.
  1. کلسترول لیپوپروتئین کم تراکم (LDL) را کاهش دهید. برای کاهش دادن سطح مضرکلسترول LDL خون داروهایی وجود دارند. روش های رفتاری دیگر نیز مفید هستند، از جمله ورزش و کاهش دادن غذایی که مملو از کلسترول و چربی های اشباع شده هستند. کاهش دادن LDL در هر دوره زندگی، حتی در دوران پیری مفید است، حتی جوانان باید به فکر سطح LDL خود باشند، زیرا LDL بالا در جوانی می تواند الگویی را ایجاد کند که فرد را بعدها در معرض خطر بیماری قلبی- عروقی قرار دهد.
  1. رفتار تیپ A ، مخصوصا خصومت را تغییر دهید.
  1.  ورزش. برای کاهش دادن خطر بیماری قلبی کرونری نیازی ندارید ورزشکار حرفه ای شوید. پژوهشگران معلوم کرده اند که حتی ورزش ملایم، مانند پیاده روی سریع، خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونری را کاهش می دهد.

در مجموع، برای کاهش دادن خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی کرونری و دچار شدن به حمله قلبی، کارهای زیادی می توانیم انجام دهیم. حتی کسانی که بیماری قلبی دارند می توانند با تغییراتی در سبک زندگی خود مانند ترک کردن سیگار، ورزش کردن منظم، و رژیم غذایی سالم تر خطر حملات قلبی را کاهش دهند.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.