مواد غذایی برای تقویت چشم (بخش اول)

در این مطلب، فهرستی از مواد غذایی برای تقویت چشم در اختیارتان می‌گذاریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سلامت قوه بینایی تان را به خوبی حفظ کنید. جهت اطلاع از این مواد غذایی با ما در این نوشتار همراه باشید.
سه‌شنبه، 11 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی برای تقویت چشم (بخش اول)
یک یا دو تخم‌ مرغ کامل را مصرف کنید تا چشم‌های‌ تا همیشه سالم بمانند. تخم‌ مرغ پخته یا نیمرو بهترین هستند.
 

مقدمه

توانایی دیدن این دنیا، نعمت بزرگی است. چشم‌ها مهم‌ترین ارگان‌های حسی هستند که به شما کمک می‌کنند تجربه کنید و احساسات خود را بدون لمس، توسعه بدهید. به همین دلیل است که باید به خوبی از آن‌ها محافظت کنید. البته سن، ژنتیک و وسایل الکترونیک بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما مواد غذایی که مصرف می‌کنید نیز می‌توانند به جلوگیری از صدمات نور آفتاب و حفظ سلامت شبکیه و قرنیه کمک کنند.
 

ماده غذایی برای تقویت چشم و قوه بینایی


۱. هویج
هویج یک گیاه خوراکی بسیار مغذی و سلامتی‌بخش است. این ریشه بسیار پرکاربرد است و به هر غذایی رنگی فوق العاده می‌دهد. هویج به میزان فراوانی بتا کاروتن دارد، نوعی آنتی‌اکسیدان و پیش‌ماده‌ی ویتامین A. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف هویج دید در شب را بهبود می‌بخشد و می‌تواند از تحلیل رفتن قوه‌ی بینایی جلوگیری کند. هویج در عین حال به جلوگیری از بروز آسیب اکسیداتیو و التهاب – دو دلیل عمده‌ی مشکلات بینایی- کمک می‌کند.
شما می‌توانید چندین و چند دستورالعمل برای تهیه‌ی سوپ هویج در اینترنت پیدا کنید. این ریشه‌ی خوراکی خوش رنگ را به خوراک‌ها اضافه کنید یا آن را همراه با انواع سبزیجات دیگر میل کنید. هویج خام بیش‌ترین مواد مغذی را به بدن‌تان می‌رساند چرا که پختن آن تا حدی از میزان مواد مغذی‌اش می‌کاهد. می‌توانید گاهی هویج را به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید. یا آن را به سالاد اضافه کنید اما به یاد داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین یادتان باشد که هویج را به میزان بیش از حد مصرف نکنید زیرا ویتامین A در دوزهای بالا می‌تواند سمی باشد.
 
۲. ماهی چرب
ماهی‌های چرب غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. و امگا ۳ با تراز کردن نسبت امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا -۶ به کاهش التهاب کمک می‌کند. هنگامی که سطح التهاب پایین است، عملکرد بدن و مغز شما بهبود می‌یابد، بنابراین سیستم ایمنی شما نیز به خوبی تقویت می‌شود. به علاوه، منطقه‌ی نزدیک به شبکیه پر از DHA است، یک نوع اسید چرب امگا ۳. بنابراین مصرف ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی برای سلامتی چشم مفید است. اگر چندان اهل خوردن ماهی نیستید، پس از صحبت با پزشک‌ تان می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. بهترین راه برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف ماهی‌های چرب است. البته یادتان باشد که سرخ کردن ماهی می‌تواند ارزش غذایی آن را کاهش دهد.
 
۳. اسفناج
اسفناج غنی از ویتامین E، A، B و C است، و مواد معدنی مانند آهن و روی و مواد مغذی مانند لوتئین و زآگزانتین به میزان فراوانی در این گیاه خوراکی یافت می‌شود. کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. از این رو مصرف مقدار مناسبی از اسفناج به طور روزانه می‌تواند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک کند. از آن‌جایی که اسفناج حاوی روی است، می‌تواند به سالم نگه داشتن قرنیه نیز کمک شایانی کند. یک دسته اسفناج سبز را به اسموتی‌هایی که درست می‌کنید بیفزایید. شما می‌توانید میوه هم به اسموتی اسفناج‌تان اضافه کنید تا هر گونه طعم تلخی آن از بین برود. سس یا سوپ اسفناج هم طعم و مزه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد! حتی می‌توانید اسفناج را به ساندویچ‌ها یا پاستای خامه‌ای‌تان اضافه کنید تا کمی حالت تردی به آن‌ها بدهید.
 
۴. تخم‌ مرغ
این ماده‌ی خوراکی به میزان فراوانی اسید آمینه‌های ضروری و همین‌طور ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی دارد. اگرچه کلسترول زرده‌ی تخم‌مرغ کمی بالا است، اما منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین (عامل زرد بودن رنگ آن) محسوب می‌شود. یک یا دو تخم‌مرغ کامل را مصرف کنید تا چشم‌های‌تا همیشه سالم بمانند. تخم‌مرغ پخته یا نیمرو بهترین هستند و می‌توانند به غذاهای دیگر اضافه شوند و طعم خوبی به آن‌ها بدهند.
 
۵. لبنیات
شیر و ماست برای بهبود سلامت چشم عالی هستند. این مواد خوراکی به غیر از کلسیم و فسفر، به میزان فراوانی روی و ویتامین A دارند. ویتامین A به محافظت از قرنیه کمک می‌کند، و روی کمک می‌کند تا ویتامین A از کبد به چشم انتقال پیدا کند. روی همچنین به بهبود دید در شب کمک می‌کند و مانع بروز آب مروارید می‌شود. شما می‌توانید شیر ارگانیک را صبح‌ها یا شب که به رختخواب می‌روید بخورید. ماست هم پس از ناهار یا به عنوان یکمیان‌وعده‌ی مغذی، عالی است.
 
۶. آجیل
آجیل منبع خوبی از چربی‌های سالم و ویتامین E است که به کاهش التهاب کمک می‌کند. تحقیقات نیز تایید کرده‌اند که مصرف آجیل غنی از ویتامین E می‌تواند به جلوگیری از تشکیل آب مروارید مرتبط با سن کمک کند. شما باید هر روز به اندازه‌ی یک مشت از چند نوع مغز را برای کمک به بهبود و محافظت از قدرت بینایی‌تان میل کنید. با این حال، نسبت به مصرف این ماده‌ی غذایی بسیار مغذی دقت زیادی به خرج بدهید زیرا مغزها خوشمزه هستند و ممکن است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید.
 
۷. کلم کالی
کلم کالی نیز مانند اسفناج ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و لوتئین فراوانی دارد. لوتئین به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور و آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند و از چشم‌ها در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن محافظت می‌کند. حدود ۱۰۰ گرم کلم کالی می‌تواند به بدن‌تان ۱۱ میلی‌گرم لوتئین برساند. شما می‌توانید کلم بروکلی را به سالادها، سوپ‌ها، خوراک‌ها و ساندویچ‌ها اضافه کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.