یکی از آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره میجوید، این است که حجاب به زن یک هویت الهی میبخشد.
مقدمه
دین مقدس اسلام که کاملترین و جامعترین دین در میان ادیان دیگر میباشد بیشترین توجه را برای رسیدن انسان به عزت و رشد و تکامل مبذول داشته است،به گونه ای که تک تک احکام نورانی اسلام، برای سعادت بشر برنامه ریزی شده است و اگر شخصی خودش را ملتزم و پایبند به این دستورات کند رستگاری او را تضمین میکند. در این میان به زن که دارای وجودی ممتازو پر اهمیتی میباشد توجهی خاص نموده و برای حفظ کرامت او احکام لازم او را ارائه داده است که یکی از آنها مسئله پر اهمیت حجاب میباشد. زن در صدف حجاب میتواند گوهر عفت خود را حفظ کند و امروز جهان به خاطر آزادی مطلق و بی بند و باری حاکم از زن به عنوان کالای تجاری کم مصرف بهره وری میکند و به گونهای اجازه فکر کردن را از آنان گرفته است و آنها را درگیر به ظواهر کرده و از مسیر اصلی گمراه شان کرده است.
ارزش انسان
آیا ارزش زن فقط به زیبا جلوه دادن خودش است؟
اگر زن در یک جامعه ارزشش فقط به زیبایی هایش باشد، آن وقت این مال یک دوره محدودی است. یک دختر مگر چند سال آن زیبایی را همراه دارد. اگر فقط ارزش او به زیبایی اش باشد، هروقت که زیبایی اش کم شد، احترامش نیز کم می شود و نیاز پیدا می کند که خودش را به مردان نشان دهد که من هنوز زیبا هستم. در اسلام ارزش انسان به خودش و روح اوست. این طور نیست که اگر زیبایی اش کم شد ارزشش نیز کم شود. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.[1]
سابقه پوشش و حجاب به چه زمانی بر میگردد؟
پوشش، سابقه اى به اندازه حیات بشریت دارد و غیر از پیروان یکى از مکاتب که بر لزوم برهنه زیستى پای می فشارد همه جامعه بشریت به نوعی رعایت می کنند. [2 ]
آیا حجاب به زن، هویت میدهد؟
یکی از آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره میجوید، این است که حجاب به زن یک هویت الهی میبخشد، برخلاف تفکر و فرهنگ غرب که از زن استفاده ابزاری و تجاری مینماید و او را کالای فروش تبلیغاتی خود مینماید، اسلام برای زن هویت الهی و عرشی معرفی مینماید که در زندگی دنیایی خود وظیفه دارد در حفظ و صیانت از آن تمام همت خود را بگمارد. این حریم نگه داشتن یکی از وسایل مرموز در حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد است.[3]
در واقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی که در وجود تمام افراد بخصوص زن نهاده شده کمک دو چندان مینماید و به دیگران اجازه نمیدهد که با جنس زن به مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید(در غرب ازن به عنوان ابزار جنسی و یک کالا در منظر عموم استفاده میکند و ارزش او تا زمانی است که بتواند بهره جنسی بدهد، در غیر این صورت ارزشی ندارد اما اسلام برای زن ارزش قائل شده و با رعایت حجاب به او هویت داده): کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی مینماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛ بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است»[4]
در واقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی که در وجود تمام افراد بخصوص زن نهاده شده کمک دو چندان مینماید و به دیگران اجازه نمیدهد که با جنس زن به مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید(در غرب ازن به عنوان ابزار جنسی و یک کالا در منظر عموم استفاده میکند و ارزش او تا زمانی است که بتواند بهره جنسی بدهد، در غیر این صورت ارزشی ندارد اما اسلام برای زن ارزش قائل شده و با رعایت حجاب به او هویت داده): کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی مینماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛ بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است»[4]
پوشش زنان ایران در قدیم چگونه بوده؟
در مورد پوشش زنان ایران باستان مطالب زیادی وجود دارد که در این مطلب نمی توانیم به همه آنها اشاره کنیم. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و این که حجاب بسیار سختی دربین آنان رایج بوده است، می گوید: ( زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان برجای مانده، صورت هیچ زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد).[5]
نکته پایانی : خداوند حجاب را برای زنان واجب نموده تا از چشم بیماردلان در امان بمانند. زنان به مثابه جواهری گرانبها، نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسل های آینده را برعهده دارند لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت آنان را فراهم نموده است. در مقابل این تفکر الهی، یک تفکر غربی و شیطانی وجود دارد که ارزش زن را در ابزار جنسی قرار میدهند و هدف شان عریان کردن این گوهر گرانبها است.
پی نوشت :
[1] قرآن کریم، سوره مبارکه حجرات، آیه 13.
[2] سید جواد مصطفوى، انسانیت از دیدگاه اسلامی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، سال چاپ 1366، چاپ اول، صفحه ۱۲۹.
[3] برای اطلاع بیشتر پیرامون آثار حجاب رجوع شود: مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، ص 78، 95، و به کتاب مقدم های بر روانشناسی زن، ص 197، 203.
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه حجرات، آیه 53.
[5] ویلیام جیمز دورانت ، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام و دیگران، تهران: اقبال، 1389، صفحه 434.
نکته پایانی : خداوند حجاب را برای زنان واجب نموده تا از چشم بیماردلان در امان بمانند. زنان به مثابه جواهری گرانبها، نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسل های آینده را برعهده دارند لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت آنان را فراهم نموده است. در مقابل این تفکر الهی، یک تفکر غربی و شیطانی وجود دارد که ارزش زن را در ابزار جنسی قرار میدهند و هدف شان عریان کردن این گوهر گرانبها است.
پی نوشت :
[1] قرآن کریم، سوره مبارکه حجرات، آیه 13.
[2] سید جواد مصطفوى، انسانیت از دیدگاه اسلامی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، سال چاپ 1366، چاپ اول، صفحه ۱۲۹.
[3] برای اطلاع بیشتر پیرامون آثار حجاب رجوع شود: مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، ص 78، 95، و به کتاب مقدم های بر روانشناسی زن، ص 197، 203.
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه حجرات، آیه 53.
[5] ویلیام جیمز دورانت ، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام و دیگران، تهران: اقبال، 1389، صفحه 434.