خوش گفتاری با دیگران (با استفاده از آیات قرآن کریم)

قرآن کریم روشنگر راه زندگی انسان برای رسیدن به سعادت است. برخی از این دستورات به تنظیم روابط میان انسان ها می پردازد. در این نوشتار به بیان آداب سخن گفتن در معاشرت با دیگران پرداخته شده است. با ما همراه باشید تا با انس با آیات الهی راه درست زیستن را بیاموزیم.
جمعه، 30 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
خوش گفتاری با دیگران (با استفاده از آیات قرآن کریم)
سخن نیکو و نرم گفتن با دیگران، موجب ارزشمندی انسان در نزد دیگران است. 
 
چکیده: قرآن کریم روشنگر راه زندگی انسان برای رسیدن به سعادت است. برخی از این دستورات به تنظیم روابط میان انسان ها می پردازد. در این نوشتار به بیان آداب سخن گفتن در معاشرت با دیگران پرداخته شده است. با ما همراه باشید تا با انس با آیات الهی راه درست زیستن را بیاموزیم.

تعداد کلمات 1388 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
خوش گفتاری با دیگران (با استفاده از آیات قرآن کریم)
محبوبه وحید

مقدمه

 قرآن سرچشمه تمام معارف ونیازهای بشر وبعنوان معجزه جاوید خاتم الانبیاء مطرحست.ضیافتی ست که همه مردم را به سوی خود فرا می خواند، برای تمام اعصار وتمام نسل ها شفا و درمان است، اما شرط استفاده از خود را تطهیر قلب وروح حق پذیر می داند.بهترین دستور العمل زندگی درآیات حق یافت می شود کلامی که هرگز تحریف نشده وازسرچشمه زلال وحی جرعه نوش است، به ریزترین نکات رفتاری توجه فرموده یک نگاه جامع به زندگی متعالی ارائه داده ست. یکی از مهمترین آداب معاشرت و وسیله ارتباط بادیگران، تکلم وسخن گفتن با دیگران است. قرآن کریم که سخن حق ست در سراسر آیاتش حیا و وقار وکلام محکم دیده می شود، در آیات بسیاری آداب سخن گفتن را به ما یادآور می شود. در این مجال کوتاه به گوشه ای از اداب سخن گفتن  از منظر قرآن می پردازیم.
 

آداب سخن گفتن

«وَ هُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى‏ صِراطِ الْحَمیدِ؛[1] و بسوى سخنان پاکیزه هدایت مى‏شوند، و به راه خداوند شایسته ستایش، راهنمایى مى‏گردند. [2]»

کلام باید پاکیزه باشد.

علامه طباطبایی (ره) ذیل آیه می فرماید:«قول طیب» کلامى است که در آن خبائث نباشد. و«کلام خبیث» به معناى کلامى است که یکى از اقسام باطل در آن باشد...پس معناى اینکه فرمود«به سوى قول طیب هدایت شدند« این است که خداوند وسیله را براى چنین سخنى برایشان فراهم نمود. و هدایتشان به صراط حمید- حمید یکى از اسماء خداست- این است که از ایشان جز افعال پسندیده سر نزند، هم چنان که جز کلام طیب از دهان ایشان بیرون نمى‏آید.[3]
خبائث در کلام می تواند ناسزا، تهمت، بدگویی وهر سخن نسنجیده ای باشد که پروردگار هستی آن را از مومن نپسندد.


«وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا ...؛[4] با مردم با خوش زبانى سخن گویید.»[5]

کلام باید نیکو باشد.

شیخ طبرسی در مجمع البیان در تفسیر آیه می گوید: «جابر از امام باقر(علیه السلام)در تفسیر این جمله نقل کرده که منظور این است :  بگوئید به مردم بهترین چیزى را که دوست دارید به شما گفته شود زیرا که خداوند مبغوض می دارد کسى را که ناسزا می گوید و نفرین می کند و بر مردم مسلمان طعن میزند و از ناسزا گفتن و شنیدن باک ندارد و در سؤال لجاجت و ستیزه می کند و دوست می دارد کسى را که بردبار و با عفت و پارسا بوده باشد.»[6]
اگر انسان خودش را میزان محک قرار دهد وآنچه را برای خود می پسندد برای خلق هم بپسندد به درستی صاحب کلام طیب ونیکو گشته ست.


«فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یخَشى؛[7] پس گفتارى نرم گفتار به او گویید، امید است که هوشیار شود و [آیین حق را بپذیرد] یا بترسد.»

کلام باید نرم وگوارا باشد نه تند وتیز

خداوند به موسی نبی امر می فرماید که با فرعون که دشمن خدا ومومنین است با نرمی سخن بگو، چرا که احتمال تاثیر ونفوذ در کلام نرم هست  نه کلام تند. درتفسیر نمونه آمده است: «خدا مى‏فرماید براى اینکه بتوانید در او نفوذ کنید و اثر بگذارید، با سخن نرم با او سخن بگوئید، شاید متذکر شود یا از خدا بترسد (فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى‏)» فرق میان" یتذکر" و" یخشى" در اینجا این است که: اگر با سخن نرم و ملایم با او روبرو شوید و در عین حال مطالب را با صراحت و قاطعیت بیان کنید یک احتمال اینست که او دلایل منطقى شما را از دل بپذیرد و ایمان آورد؛ احتمال دیگر اینکه لا اقل از ترس مجازات الهى در دنیا یا آخرت و بر باد رفتن قدرتش، سر تسلیم فرود آورد و با شما مخالفت نکند.»[8]


«مَا أَنَا مِنَ المْتَکلَّفِین؛[9]و من از متکلّفین نیستم! (سخنانم روشن و همراه با دلیل است!)»[10]

عدم پیچیدگی سخن

 (من از متکلفین نیستم) یعنی سخنانم مقرون به دلیل و منطق است، و هیچگونه تکلفى در آن وجود ندارد، عباراتم روشن و سخنانم خالى از هر گونه ابهام و پیچیدگى است.[11]
 


«وَ لَقَدْ وَصَّلْنَا لهَمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُون؛[12]ما آیات قرآن را یکى پس از دیگرى براى آنان آوردیم شاید متذکّر شوند!»[13]

کلام نیکو، پیوسته  ومتصل

«کلمه «وَصَّلْنا» از «وصل»، به معناى ارتباط دادن و متّصل کردن است. مراد از این اتّصال یا پى در پى بودن تذکّرات است و یا هماهنگى و هم‏سویى مطالبى که ارائه مى‏شود. از سنّت‏هاى خداوند، هدایت انسان‏هاست که لحظه‏اى قطع نمى‏شود. در تربیت باید تذکّرات، تدریجى، گام به گام، مکرّر و متنوّع باشد. «وَصَّلْنا» (آرى با یک یا دو تذکّر مختصر نباید انتظار اصلاح و تربیت داشت)[14]انسان، موجودى فراموشکار است و نیاز به تذکّر دارد. «یَتَذَکَّرُونَ»



آیات در مورد خوش گویی

علاوه برآنچه در خصوص آداب سخن گفتن ذکر، آیاتی درخصوص خوش گویی نازل شده که در ادامه می آید.

«یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلًا سَدِیدًا؛[15] اى کسانى که ایمان آورده‏اید! تقواى الهى پیشه کنید و سخن حق بگویید.»[16]
قول «سدید» از ماده «سد» به معنى «محکم و استوار» و خلل ناپذیر و موافق حق و واقع است، سخنى است که همچون یک سد محکم جلو امواج فساد و باطل را مى‏گیرد، و اگر بعضى از مفسران آن را به معنى «صواب» و بعضى به معنى «خالص بودن از کذب و لغو» یا «هماهنگ بودن ظاهر و باطن» و یا «صلاح و رشاد» و مانند آن تفسیر کرده‏اند همه به معنى جامع فوق برمى‏ گردد.[17]
 

«فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّیْسُورًا؛[18] با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو!»[19]
«میسور» از ماده «یسر» به معنى راحت و آسان است، و در اینجا مفهوم وسیعى دارد که هر گونه سخن نیک و برخورد توأم با احترام و محبت را شامل مى‏شود.[20]
 

«قُل لَّهُمْ فىِ أَنفُسِهِمْ قَوْلَا  بَلِیغًا؛[21] و با بیانى رسا، نتایج اعمالشان را به آنها گوشزد نما!» [22]

کلام باید بلیغ، روشن ورسا باشد.

 

«وَ أَخِى هَرُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنىّ‏ لِسَانًا؛[23] و برادرم هارون زبانش از من فصیح تر است.»

کلام باید فصیح وروشن باشد.

 

«وَ قُل لِّعِبَادِى یَقُولُواْ الَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ  إِنَّ الشَّیْطَنَ یَنزَغُ بَیْنهَمْ؛ [24] به بندگانم بگو: «سخنى بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد مى ‏کند»».[25]
دراین آیه خداوند به مومنان امر می کند که بهترین کلام را برزبان بیاورند چراکه ابلیس به کمین نشسته وبدنبال ایجاد دشمن بین انسانهاست وبهترین وسیله برای ایجاد کینه ودشمنی، کلمات نازیباست که ممکنست بین افراد ایجاد دشمنی کند.
 
 

نتیجه گیری

کلام وزبان مهمترین وسیله ارتباطی بین انسان ها می باشد. تاثیر کلمات والفاظ بر روح وروان آدمی غیر قابل انکارست. بخصوص اینکه زبان به عنوان یکی از مهمترین اعضایی ست که می تواند موجبات بهشتی شدن یا دوزخی شدن انسان را فراهم کند. قرآن کریم، کلام نیکو را سخنی عاری از خبائث می داندوسخنی که بلیغ، نیکو و مودبانه باشد، موجبات دشمنی را ایجاد نکند، نرم ونافذ باشد تا تاثیر گذار شود. کلام در عین نرمی باید قاطع ومحکم باشد وپیوسته باشد نه آنی، یابریده بریده. اینها گوشه ای ازآداب سخن گفتن در قرآنست.
 
پاورقی:

[1] .حج/24.
[2] .ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[3] . محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، مترجم: سیدمحمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه  قم، پنجم، 1374، ج‏14، ص 510.
[4] . بقره/ 83.
[5]. ترجمه شیخ حسین انصاریان.
[6]. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مترجم: گروه مترجمان،تهران، انتشارات فراهانى، اول، 1360، ج‏1، ص 239.
[7] . طه/ 44.
[8] . ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، اول، 1374.
[9] .ص/86
[10] ترجمه آیت الله مکارم.
[11]. ناصر مکارم شیرازی، ج‏19، ص 351.
[12] . قصص/51
[13] ترجمه آیت الله مکارم.
[14]. محسن قرائتی، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درس هایى از قرآن،یازدهم، 1383، ج‏9، ص 71.
[15] .احزاب/70.
[16] همان، ص427.
[17] .ناصر مکارم شیرازی، ج‏17، ص 447.
[18] .اسراء/28
[19] همان، ص285.
[20] .ناصر مکارم شیرازی، ج‏12، ص 90.
[21] . نساء/ 63
[22] همان، ص88.
[23] . قصص/ 34
[24] .اسراء/ 51
[25] همان، ص 287.



 
منابع
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، مترجم: سیدمحمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه  قم، پنجم، 1374.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مترجم: گروه مترجمان،تهران، انتشارات فراهانى، اول، 1360.
قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درس هایى از قرآن،یازدهم، 1383.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، اول، 1374.


 

بیشتر بخوانید:
آداب معاشرت با مردم (بخش اول)
آداب معاشرت با مردم (بخش دوم)
راه های رسیدن به آرامش روانی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
play_arrow
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
ربات انسان‌نمای پیشرفته چینی معرفی شد
play_arrow
ربات انسان‌نمای پیشرفته چینی معرفی شد
حادثه برای دختر وزنه‌بردار ایران
play_arrow
حادثه برای دختر وزنه‌بردار ایران
رکورد طولانی‌ترین پرش اسکی شکسته شد
play_arrow
رکورد طولانی‌ترین پرش اسکی شکسته شد
بازدید نیروهای امنیتی ایران از مقرهای گروهک دموکرات در کردستان عراق
play_arrow
بازدید نیروهای امنیتی ایران از مقرهای گروهک دموکرات در کردستان عراق
حملات خمپاره‌ای گردان های قدس علیه صهیونیست‌ها
play_arrow
حملات خمپاره‌ای گردان های قدس علیه صهیونیست‌ها
تصاویر جدید از شکست سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک یمنی
play_arrow
تصاویر جدید از شکست سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک یمنی
لحظه هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان(۱۵+)
play_arrow
لحظه هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان(۱۵+)
هشدار افسر بازنشسته ارتش آمریکا به اسرائیل درباره اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران
play_arrow
هشدار افسر بازنشسته ارتش آمریکا به اسرائیل درباره اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران
سرقت بزرگ
play_arrow
سرقت بزرگ
تصاویر دیده نشده از یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و صالح العاروری
play_arrow
تصاویر دیده نشده از یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و صالح العاروری
جزئیات الزام بیمه‌ها به پرداخت خسارت افت قیمت
play_arrow
جزئیات الزام بیمه‌ها به پرداخت خسارت افت قیمت
ما به بشار اسد توصیه‌های زیادی کردیم اما او از شنیدن آن‌ها امتناع کرد
play_arrow
ما به بشار اسد توصیه‌های زیادی کردیم اما او از شنیدن آن‌ها امتناع کرد
دوبله زنده سریال خاطره‌انگیز جومونگ پس از یک دهه در شبکه سه
play_arrow
دوبله زنده سریال خاطره‌انگیز جومونگ پس از یک دهه در شبکه سه