ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش چهارم)

در شماره های قبل؛ در مورد اهمیت حجاب، دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر، ثمرات حجاب در عرصه فردی و آثار بدحجابی در عرصه اجتماعی صحبت کردیم. در این شماره به علل رواج بدحجابی خواهیم پرداخت.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش چهارم)
فقر فرهنگی و غربزدگی، از علل رواج بدحجابی می باشند.
چکیده: در شماره های قبل؛ در مورد اهمیت حجاب، دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر، ثمرات حجاب در عرصه فردی و آثار بدحجابی در عرصه اجتماعی صحبت کردیم. در این شماره به علل رواج بدحجابی خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات: 858 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش چهارم)
حسین ابراهیمی تهرانی

علل رواج بدحجابی

وقتی که علت صدور عملی از شخصی برای ما روشن شود، می توان به تحلیل عمل پرداخته و از نقطه ضعف او آگاهی یافت و به او در جهت اصلاح ضعفش کمک نمود. برخی از علل شیوع بدحجابی از این قرار است:
ارضاء نیاز خودنمایی: همانطور که گفته شد، نیاز فطری زنان به خودنماایی که باید در راستای تحکیم خانواده و جلب محبت همسر قرار گیرد، در مسیر غلط جلب توجه نامحرمان قرار گرفته است.
جبران کمبودها: فردی که هنر و توانایی در خور توجهی را نتوانسته برای مطرح کردن خود در اجتماع کسب کند، از ابزار نمایش بدن خود برای جلب توجه دیگران و مطرح ساختن خود استفاده می کند. یعنی به نوعی بدن نمایی را جبرانی برای ناتوانی ها و بی هنری خود قرار می دهد.
فقر فرهنگی: فردی که هویت فرهنگی، ملی و دینی او به خوبی شکل نگرفته باشد، به راحتی دستخوش تبلیغات و سمپاشی دشمنان قرار گرفته و داشته های خود را بی ارزش تلقی می کند. با نگاهی به سبک زندگی گذشته ایرانیان و نوع پوشش آنان در می یابیم که حجاب از گذشته در میان ایرانیان رواج داشته و پس از اسلام نیز بصورت تکامل یافته ادامه داشته است. اما فردی که هویت اجدادی خود را نشناخته و یا دچار فقر فرهنگی باشد، به راحتی تمدن چندین هزار ساله سرزمین خود را پس زده و زرق و برق تمدن حدود یکصد ساله غرب، او را می فریبد.
تقلید فرهنگ بیگانه: متاسفانه هجوم فرهنگ بیگانه از طریق ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی سبب تقلید کورکورانه برخی، از مدل ها و الگوهای غربی؛ و بازی کردنشان در زمین دشمن شده است، غافل از آنکه دشمن در کار خود بسیار حساب شده عمل می کند.
امپریالیسم فرهنگی؛ نوعی نفوذ اجتماعی است که به وسیله آن، یک کشور تصورها، ارزش ها، هنجارها، رفتارها و سبک زندگی خود را به کشورهای دیگر تحمیل می کند. لذا، نحوه کارکرد این رسانه ها به نوعی طبق سیاست های از پیش تعیین شده است که آثار و نشانه های آن را با نگاهی به جامعه ایرانی مشاهده می‌کنیم که از آن جمله: تغییر سبک حجاب، هنجار شکنی های بی حجابی، درخواست حجاب اختیاری، پوشیدن شلوارهای پاره، نگه داری سگ و گربه و ... ارزش‌های کاذبی هستند که در سبک زندگی غربی به عنوان یک هنجار شناخته می‌شوند و در حال گسترش به زندگی مردم ما می‌باشد.
امروزه دگرگونی و تغییر در هویت فرهنگی و ارزش های پذیرفته شده یک نظام سیاسی، بسیار اهمیت یافته است. زیرا در کنار تغییر هویت ملی و فرهنگی، کشور مهاجم بدون منازعه و تهاجم؛ ارزش‌ها و هویت‌های مورد نظر خود را بر یک ملت تحمیل می‌کند. در تهدید سخت، هدف تخریب و حذف فیزیکی حریف و تصرف و اشغال سرزمین است که با عکس العمل کشور مقابل همراه خواهد شد. در حالی که در تهدید نرم، هدف تأثیرگذاردن بر انتخاب‌ها، تصمیم گیری ها و الگوهای رفتاری و سلب هویت‌ها و ارزش‌های فرهنگی است؛ و به دلیل غیر عینی بودن، عکس‌العمل سریع و روشنی ندارد. امروزه گسترش فناوری ارتباطات و به دنبال آن توسعه شبکه های اجتماعی مجازی به صورت مهم‌ترین ابزار تهدیدات نرم بر علیه افراد، گروه‌ها و کشورهای هدف درآمده‌اند.
ضعف اعتقادات و ایمان: نتیجه ضعیف بودن اعتقاد فرد به خداوند و وعده های الهی این است که در عین اینکه می داند معاد و روز واپسینی نیز وجود دارد و در دادگاه الهی برای کارهایش مواخذه خواهد شد، ولی به نافرمانی ادامه می دهد.
ثمره ایمان قوی و محکم این است که انسان را از انجام معصیت و گناه حفظ می کند. همانطور که شما وقتی به وجود آتش در جایی یقین داشته باشید، در آنجا وارد نمی شوید چون یقین داریم آسیب می بینید، اگر یقین به مجازات عمل حرام داشته باشید، مطمئنا مرتکب آن نخواهید شد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش وسائل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی در جامعه، کمتر کسی دیده می شود که از ضرورت حجاب و وجوب آن بی خبر باشد. اما غفلت، ضعف ایمان، هجوم فرهنگ بیگانه و تبلیغات مسموم آن سبب دور شدن تدریجی مردم از فرهنگ دینی و تمدن غنی خودشان شده است.
راهکار مهم خنثی کردن برنامه های دشمن، انس بیشتر با معارف دینی و تقویت پایه های اعتقادی می باشد. تا با ایمانی راسخ و مستحکم، ارزش های واقعی خود را شناخته و نقشه های شوم شیطان را نقش بر آب نماید.

منابع

قرآن کریم
نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج8،
حسام الدین هندی، علامه علاء الدین، کنزالعمال، ج16، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1419ق.
هاشمی خویی، میرزاحبیب الله، منهاج البراعة، ج 4، مترجم: محمدباقر حسن زاده آملی، تهران: اسلامی، 1400ق.
حائری شیرازی، محیی الدین، مثل ها و پندها، ج3. پیام محراب، 1396.
رحمانی، حجت اللّه، "اعجاز رنگ سیاه، چرا چادر مشکی"، نشریه فیضیه، 7 آذر 1379.
اردوباری، احمد، آیین بهزیستی اسلام، ج 2، (خود آرایی، رنگ پوشاک).
تمیمی آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم، قم: اسلامی، 1410ق.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب اسلامی، 1380.
 

بیشتر بخوانید
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی چیست؟
سینما و تهاجم فرهنگی
عوامل موثر بر فرهنگ، تبادل و تهاجم فرهنگی
برنامه های ماهواره و تهاجم فرهنگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.