ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش سوم)

در شماره های قبل؛ در مورد اهمیت حجاب، دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر و ثمرات حجاب در عرصه فردی صحبت کردیم. در این شماره به آثار بی حجابی در عرصه اجتماعی برای زنان خواهیم پرداخت.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش سوم)
عدم رعایت پوشش مناسب در سطح اجتماع سبب کاهش نرخ ازدواج خواهد بود.
چکیده: در شماره های قبل؛ در مورد اهمیت حجاب، دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر و ثمرات حجاب در عرصه فردی صحبت کردیم. در این شماره به آثار بی حجابی در عرصه اجتماعی برای زنان خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات: 1262 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش سوم)
حسین ابراهیمی تهرانی

آثار بی حجابی در عرصه اجتماعی

فروپاشی نظام خانواده: بهرمندی زنان از پوشش مناسب سبب می شود تا تمایلات جنسی محدود به حریم همسران شده و حس محبت و مهرورزی در خانواده تقویت و در نهایت پایه های خانواده مستحکم گردد.
قرآن کریم می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏»[1] و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان محبت و رحمت قرار داد. به یقین در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
درست در نقطه مخالف، وقتی که حجاب و حد و حدود محرم و نامحرم رعایت نشود، بی اعتمادی بین همسران حاکم شده و محبت در بین آن ها کاسته می شود. همچنین به جهت مهیا شدن بستر روابط ناسالم در روابط اجتماعی، زوجین به هم وفادار نبوده و این امر موجب فروپاشی خانواده خواهد شد.
آلودگی جامعه: همانطور که وجود اصوات نابهنجار سبب آلودگی صوتی جامعه و اختلال در عملکرد افراد می شود، آلودگی بصری جامعه نیز سبب آشفتگی افکار و روان انسان ها می گردد.
آلودگی بصری می تواند به صورت وجود نقش های ناهمگون و زننده و زشت بر در و دیوار خانه ها و خیابانها باشد و سبب آزردگی چشم و اعصاب افراد شود؛ و یا به صورت پوشش نامناسب افراد جامعه و تحریک کردن دیگران و تهدید آرامش آنان و خانواده هایشان ظاهر شود.
عدم پوشش مناسب در جامعه سبب می شود تا روحیه شهوت و ابتذال بر جامعه حاکم شده و افراد، کارایی خود را از دست بدهند. مسلما پیشرفت؛ در محیطی سالم و عاری از هیجانات جنسی رخ خواهد داد و جامعه ای بیمار، توان بهره وری نخواهد داشت.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «العفة تُضَعِف الشهوة»[2] عفت و پاکدامنی، شهوت را تضعیف می کند.
کاهش آمار ازدواج: ارضای نیاز جنسی از راه غیر شرعی و در دسترس بودن موارد متعدد، سبب تنوع طلبی و زیر بار نرفتن جوانان برای بر دوش کشیدن بار مسئولیت خانواده خواهد شد.
افزایش نرخ طلاق: خودنمایی زنان بی بند و بار در سطح جامعه سبب کاهش میل و علاقه در بین همسران و در پی آن، سست شدن بنیان خانواده و افزایش نرخ طلاق خواهد شد.
تربیت فرزندان: از آنجا که رابطه های خارج از محدوده ازدواج فقط برای ارضای نیاز جنسی صورت می گیرد، اگر اینگونه روابط منجر به به وجود آمدن فرزندی شود، یا سقط شده و یا آنکه هیچکدام از طرفین حاضر به سرپرستی او نبوده و کودک پس از تولد، محروم از نعمت پدر و مادر و در وضعیت بدی تربیت خواهد شد.
اگر هم تولد فرزند، در قالب ازدواج دو فرد لاقید صورت گیرد، مسلما افرادی لاابالی توان تربیت صحیح فرزند و انتقال ارزش های اخلاقی به او را نخواهند داشت.
افزایش آمار تجاوز و خشونت علیه زنان: تحریک مردان با آرایش و پوشش زننده سبب می شود تا امنیت خود فرد تهدید شده و نهایتا موجب آزار و اذیت و خشونت قرار گیرد.
بروز بیماری های جسمی و روحی: بروز بیماری‌های صعب‌العلاج جسمی و خاموش مانند ایدز، زگیل تناسلی، سوزاک و کلامیدیا سبب می‌شود تا فرد در روابط خود و زندگی خود دچار محدودیت‌ها و مشکلاتی شود.
همچنین بیماری های روحی مانند افسردگی، اضطراب و استرس در کمین این افراد خواهد بود.
اشاعه فحشاء: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، جامعه بزرگی که در آن زندگی می کند، از یک نظر همچون خانه اوست و حریم آن همچون حریم خانه او محسوب می شود. پاکی جامعه به پاکی او کمک می کند و آلودگی آن سبب آلودگی او می شود. روی همین اصل، در اسلام با هر کاری که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیدا مبارزه شده است.
عظمت و قبح گناه از نظر عموم جامعه، خود سدی است در برابر اینکه جامعه به آن گناه مبتلا نشود. اما شکستن این قبح در بین مردم، سبب می شود تا انجام گناه کوچک جلوه کرده و مردم به آن مبتلا شوند.
اشاعه فحشاء اشکال مختلفی دارد:
  1. گاه به این می شود که دروغ و تهمتی را دامن بزند و برای این و آن بازگو کند.
  2. گاه به این است مراکزی که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود آورد.
  3. گاه به این است که وسائل معصیت در اختیار مردم بگذارد و یا آن ها را به گناه تشویق کند.
  4. و نهایتا گاه -مانند موضوع بحث ما- به این حاصل می شود که پرده حیا را بدرد و مرتکب گناه در ملاء عام بشود[3].
إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون[4]
به یقین کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شایع شود، برای آنان در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است و خداوند می داند و شما نمی دانید
سقوط معنوی: همانطور که اگر شخصی دستورات الهی را به کار بندد، توفیق یافته و کم کم در مسیر بندگی خداوند پیشرفت می کند، در نقطه مقابل؛ اگر کسی به گناهی اصرار ورزد آرام آرام نسبت به معنویات بی اشتها شده و لذت عبادت از او گرفته می شود. کار این اشخاص به جایی خواهد رسید که نه تنها معنویات را کنار گذاشته، بلکه در مراحل بعد دچار شک، تردید، تمسخر و در نهایت؛ به تکذیب آیات الهی می پردازند. قرآن کریم می فرماید:
ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن‏[5]
سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و پیوسته آن را مسخره می نمودند
گرفتار شدن به عقوبت گناهان: طبق آن چه گفته شد، مسلم است که بدحجابی و بی حجابی دروازه ای برای ورود به گناهان جنسی و تحریک جنس مخالف است.  به همین جهت، اسلام با آن به مخالفت پرداخته است. حال اگر جامعه ای نسبت به حجاب بی تفاوت بوده و  به دنبال آن، گناهان جنسی به آن جامعه روی آورد، عواقب زیر بر طبق روایات معصومین علیهم السلام در انتظار آن جامعه خواهد بود:
  1. فقر: امام علی علیه السلام فرمودند: «الزنا یورث الفقر» زنا، فقر به بار می آورد. و نیز امام صادق علیه السلام فرمودند: «الذنوب التی تحبس الرزق/ف الزنا» (از جمله) گناهانی که جلو روزی را می گیرد، زنا است.
  2. مرگ های ناگهانی: امام باقر علیه السلام فرمودند: «وجدنا فی کتاب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اذا ظهر الزنا من بعدی کثر موت الفجاة» در کتاب رسول خدا صلی الله علیه و آله یافتیم که چون بعد از من زنا آشکار گردد، مرگ ناگهانی زیاد شود.
  3. زلزله: امام صادق علیه السلام فرمودند: «اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل» هرگاه زنا شیوع یابد، زمین لرزه هاا پدیدار شود.
  4. از هم پاشیدن زندگی ها: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «اربع لا تدخل بیتا واحدة منهن الا خرب و لم یعمر بالبرکة: الخیانة و السرقة و شرب الخمر و الزنا» چهار چیز اسا که اگر یکی از آن ها به خانه ای وارد شود، آن را ویران می کند و آباد و بابرکت نمی شود: خیانت، دزدی، شرابخواری و زنا.
ادامه دارد.
 
پی نوشت
[1] سوره روم، آیه 21.
[2] عبدالواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم، قم: اسلامی، 1410ق، ص256، ح 5421.
[3] ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب اسلامی، 1380، ذیل آیه 19 سوره نور.
[4] سوره نور، آیه 19.
[5] سوره روم، آیه 10.

بیشتر بخوانید
چگونگی فروپاشی خانواده
علل و عوامل طلاق کدامند
تحلیل فقهی مسئله اشاعه فحشاء



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.