فواید فسفر برای سلامتی بدن (بخش دوم)

بدن ما برای بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند تصفیه‌ی مواد زاید و ترمیم بافت‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده به فسفر نیاز دارد. فسفر برای حفظ استحکام استخوان‌ها و حفظ سلامتی بدن لازم است و موجب شادابی جسم و عملکرد بهتر ماهیچه‌های بدن می‌شود. با ما همراه باشید.
شنبه، 29 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید فسفر برای سلامتی بدن (بخش دوم)
خواص فسفر برای تنظیم تعادل هورمون‌ها در بدن انسان حیاتی در نظر گرفته می‌شود.
 

فواید فسفر برای سلامتی بدن


1. متابولیسم پروتئین را تحریک می‌کند
فسفر یکی از مهم‌ترین عناصر برای ایجاد پروتئین است که به روند تولید مثل کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی همچنین حداکثر استفاده از پروتئین‌ها را در بدن انسان برای اطمینان از رشد مناسب سلول‌ها و درعین حال ترمیم آن‌ها در صورت لزوم تسهیل می‌کند. فسفر به همان شیوه، به بدن ما کمک می‌کند تا از کربوهیدرات‌ها و همچنین چربی‌ها استفاده کند. متابولیسم پروتئین‌ها فرایندی است که سبب می‌شود بدن به رشد خود ادامه بدهد و خود را برای سال‌های آینده سالم و قوی نگه دارد. این ماده‌ی معدنی یکی از اجزای ضروری متابولیسم بدن انسان است بنابراین اثر تحریک‌کننده‌ی آن برای سلامت کلی ما حیاتی است.

2. روند ترمیم سلولی را تقویت می‌کند
فسفر عنصر بسیار مهمی‌ در ساختار DNA است که در هسته‌ی اکثر سلول‌های بدن وجود دارد. و به همین دلیل است که این ماده‌ی معدنی در طول حاملگی اهمیت بسیار زیادی دارد. فسفر همچنین به فرایند ترمیم و نگهداری سلول‌های متفاوت بدن که از آسیب روزانه رنج می‌برند،‌ کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی تضمین می‌کند که سلول‌های بدن به درستی توسعه می‌یابند و برای سلامت کلی بدن فعال می‌مانند. شمول فسفر در این فرایند عمدتا به شکل کمک به ایجاد پروتئین و تحریک هورمون‌های درست جهت نشان دادن واکنش در همه‌ی قسمت‌های بدن برای تحریک فعالیت متابولیکی است.

3. به تعادل هورمونی کمک می‌کند
خواص فسفر برای تنظیم تعادل هورمون‌ها در بدن انسان حیاتی در نظر گرفته می‌شود. این ماده‌ی معدنی تضمین می‌کند که هورمون‌ها، به ویژه موارد لازم برای سلامت باروری، همیشه در مقادیر مناسب و در حالت تعادل هستند. فسفر این کار را به طور مستقیم با غدد درون‌ریز بدن انجام می‌دهد و به تنظیم تولید و آزاد شدن هورمون‌ها کمک می‌کند. صدها هورمون در بدن ما نقش بسیار مهمی ‌در همه‌ی مسائل بهداشتی ایفا می‌کنند و فسفر بخشی غیر قابل جایگزینی از این سیستم کنترل است.

4. متابولیسم را ارتقاء می‌دهد
فسفر با تحریک فرآیند متابولیسم مواد مغذی مختلف به فرایند تولید انرژی کمک می‌کند. علاوه بر این، به جریان انرژی و استفاده‌ی کارآمد از آن توسط سیستم ارگان‌های مختلف کمک می‌کند، که مقداری از این تاثیر به دلیل توانی است که برای جذب ویتامین‌ها به صورت موثر دارد.

5. جذب مواد مغذی را تسهیل می‌کند
فسفر به عنوان یک عامل شرکت‌کننده یا کو-فاکتور در تعدادی از واکنش‌های شیمیایی داخل بدن عمل می‌کند. همچنین، استفاده‌ی مناسب از مواد مغذی مختلف درون بدن را تسهیل می‌کند. در کل، دقت کنید که همیشه فسفر را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید، زیرا بدون آن نمی‌توانید دوام چندانی بیاورید!

کاربردهای فسفر

* مسهل: فسفات، نمک فسفر، به عنوان یک ملین در تنقیه استفاده می‌شود
* کودهای گیاهی: ترکیبات فسفر در تولید کود و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود. این ماده‌ی معدنی یکی از مهم‌ترین عناصر برای گیاهان است.
* در تولید برخی محصولات: فسفر یک ماده‌ی معدنی مهم در تولید شیشه‌های مخصوص، مواد شوینده و ظروف چینی است. فسفر قرمز در تولید کبریت و قوطی کبریت استفاده می‌شود.
 

چه مقداری فسفر باید مصرف کنیم؟

مقدار مصرف روزانه‌ی فسفر که توسط موسسه‌ی ملی بهداشت توصیه شده‌است ۴۶۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز برای کودکان و ۷۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان است. با این حال، اگر قصد اضافه کردن مکمل فسفر (یا فسفات) را به رژیم غذایی‌تان دارید، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصصان تغذیه صحبت کنید که می‌توانند نیازهای رژیمی ‌شما را بهتر توضیح دهند.
 

اثرات جانبی فسفر

اگرچه موارد زیادی در مورد آلرژی فسفر گزارش نشده‌است، اما ممکن است برخی عوارض جانبی ایجاد کند.

مصرف بیش از حد فسفر می‌تواند سبب بروز عوارض زیر شود:
* هایپرفسفاتمی که باعث بروز درد در مفاصل و عضلات می‌شود
* مشکلات مربوط به جذب ویتامین D
* بر سلامت کلیه تأثیر می‌گذارد
* ارگان‌ها و بافت‌ها را سخت می‌کند
* سبب بروز اسهال می‌شود

بیش از حد کم بودن فسفر در بدن می‌تواند سبب بروز مشکلات زیر شود:
ضعف استخوان‌ها
– از دست دادن اشتها
– سستی و کرخ شدن
– اضطراب
– رعشه
– کاهش وزن
– نقص در رشد

فسفر همچنین با داروهای خاصی تداخل دارد، روندی که موجب بروز عدم تعادل سطح فسفر در بدن می‌شود. بنابراین، هنگامی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، مهم است قبل از اضافه کردن فسفر به رژیم غذایی‌تان با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.