قبل از ازدواج باید این مهارت‌ها را بیاموزید (بخش دوم)

مهارت حل تعارضات، روش صحیح ارتباط با همسر، ارتباط زناشویی و تفاوت روان شناختی زن و مرد چهار مهارت اصلی ست که اگر افراد آنها را آموزش ببینند و به آن عمل کنند، در زندگی موفق خواهند بود. در این مطلب به مهارت های لازم قبل از ازدواج پرداخته ایم.
پنجشنبه، 10 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قبل از ازدواج باید این مهارت‌ها را بیاموزید (بخش دوم)
توانایی ابراز محبت و صمیمی بودن که از نشانه های رشد و بلوغ عاطفی جوان است، باید قبل از ازدواج حاصل شده باشد.
 

قبل از ازدواج باید این مهارت‌ها را بیاموزید


شناخت نقش ها و مسئولیت ها
همان طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، شناخت نقش ها و مسئولیت ها نیز بسیار کارساز است. برخی از مردها و یا زن ها هستند که آگاهی بسیار کم و ناچیزی نسبت به وظایف و مسئولیت های خویش دارند. در واقع از مهم ترین آمادگی های لازم برای آغاز زندگی مشترک، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری است. با شروع زندگی مشترک زن و مرد عنوان و جایگاه جدیدی پیدا می کنند و باید نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی را پذیرا باشند و بهترین زمان آموختن این حقوق و تکالیف همان سنین آستانه ازدواج است.

آمادگی عاطفی– هیجانی
عواطف و هیجانات، بخش مهمی از شخصیت انسان را شکل می دهند و در تصمیم گیری ها و رفتارهای انسان به ویژه در ارتباط با زندگی مشترک نقش مهمی دارند. از جمله این آمادگی ها تحقق بلوغ عاطفی در زوجین است. بلوغ عاطفی، قابلیت درک احساس دیگران یا همدلی است و در این بین به جهت نیاز عاطفی بیشتری که در جنس زن نهفته است، مسئولیت مرد در برآورده ساختن این نیاز به مراتب بیشتر خواهد بود.
 

مهارت ها

صاحب نظران معتقدند کسب مهارت ها از جمله آمادگی های لازم برای ازدواج است که به دست آوردن بخش مهمی از آن (مانند مهارت های ارتباطی، عاطفی و رفتاری) پیش از ازدواج کاملاً ضروری است. گرچه کسب برخی مهارت ها مثل مهارت ارتباطی، عاطفی، مدیریتی، مهارت حل اختلاف و تعارض و... پیش از ازدواج لازم است، اما ناگفته نماند که تحقق کامل این مهارت ها با مرور زمان و کسب تجربیات در خلال زندگی میسر می گردد، اما در عین حال باید توجه داشت که حد نصابی از این موارد قبل از آغاز زندگی مشترک باید در فرد حاصل شود.

مهارت ابراز صمیمیت
توانایی ابراز محبت و صمیمی بودن که از نشانه های رشد و بلوغ عاطفی جوان است، باید قبل از ازدواج حاصل شده باشد و جوان آماده ازدواج، باید به اهمیت این موضوع واقف باشد که یکی از مهمترین سرمایه های او برای زندگی موفق، رسیدن به همین رشد و توانمندی است. چه بسا دختر و پسرهایی که از امکانات مالی و مادی فراوانی برخوردار هستند، اما از آنجا که بستر تربیتی خانواده و نوع رفتار پدر و مادر، محبت کردن و عشق ورزیدن را به آنها یاد نداده است، بعد از مدت کوتاهی چون قادر به تحمل طرف مقابل خود نیستند و نمی توانند پاسخگوی نیازهای عاطفی او باشند، به راحتی پیوندشان به جدایی و زندگی مشترک شان به شکست منتهی می گردد.

مهارت ارتباطی
آموختن مهارت های ارتباطی جدید و مؤثر در رسیدن به هماهنگی، رضایت و آرامش نقش قابل توجهی دارد. در واقع بخشی از مهارت های ارتباطی در خوب گوش دادن، خوب حرف زدن و خوب تجزیه و تحلیل کردن صحبت های دیگران نهفته است.

مهم ترین مهارت؛ مهارت های حل اختلاف
بروز اختلاف و تفاوت بین افراد، امری کاملاً عادی و طبیعی است، اما مهم تر ازآن این است که افراد باید نسبت به حل این اختلافات اشراف داشته و بتوانند اختلاف یا سوءتفاهمات خود با دیگران را به گونه ای منطقی و مسالمت آمیزحل کنند. گوش دادن فعال به سخنان همسر، سعی در درک و پذیرش احساسات او و استفاده از راهکارهای کاهش ناراحتی ها (شوخی و مزاح ، عوض کردن موضوع بحث ، قدم زدن و تفریح و...) می تواند در حل اختلاف مؤثر باشد و باید دختر و پسر آماده ازدواج در به کار بردن این روش ها توانمند باشند.

مهارت تصمیم گیری و اراده
تصمیم گیری و به دنبال آن داشتن اراده ای مصمم، نیاز به مهارت دارد. انسان ها به شکل های مختلفی تصمیم گیری می کنند؛ برخی در تصمیم گیری کاملاً مستقل عمل می کنند و هیچ گونه مشورت و همفکری با دیگران ندارند و برخی دیگر تصمیم گیری شان مطیعانه است و از خود هیچ اراده و عزمی ندارند. سبک تصمیم گیری مطیعانه، می تواند صدمه زیادی به موضوع تصمیم و یا به عنوان مثال، به ازدواج فرد، وارد کند. در تصمیم گیری مطیعانه، دیگران برای شخص تصمیم می گیرند بدون آن که فرد، نقشی در این تصمیم گیری داشته باشند.
 

کلاس های آموزشی پیش از ازدواج

در مراکز مختلف کلاس های آموزشی کسب مهارت پیش از ازدواج برگزار می شود. در این کلاس ها تلاش می شود چند مهارت اصلی را به زوجین آموزش دهند. در واقع مطالبی که عنوان شد زیرمجموعه همین مهارت ها گنجانده می شود. مهارت حل تعارضات، روش صحیح ارتباط با همسر، ارتباط زناشویی و تفاوت روان شناختی زن و مرد چهار مهارت اصلی ست که اگر افراد آنها را آموزش ببینند و به آن عمل کنند، در زندگی موفق خواهند بود.

با تمام آنچه گفته شد به نظر می رسد از عـوامل مهمی که سبب موفقیت در زندگی زناشویی می شود، حس تعهد و فداکاری است. دستیابی به زندگی مـطلوب مسـتـلزم فـداکاری ها، ازخودگذشتگی های زیـاد و تـلاش بســیار بوده و اساس آن بر مبنای تعهد به یکدیگر و نهاد خانواده است. خوشبخت ترین زوج ها کسانی هستند کـه زنـدگیـشان را بـا یـکدیـگر بـه اشتراک گذاشته و ارزش ها و منافع یکسان و همسویی دارند. و این به معنی عدم وجود اختلاف نظر در بین زوجین نیست؛ بلکه در سایه محبت و در نتیجه ایثار و گذشت، هر زندگی مشترکی تداوم می یابد.

منبع: سایت پرسمان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.