گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید (بخش اول)

زندگی در شهرهای بزرگ، علاوه بر مزایایش، عیب‌هایی نیز دارد؛ از جمله آلودگی هوا. گاهی آلودگی‌ها و سم‌هایی در محیط زندگی وجود دارد که با چشم هم دیده نمی‌شوند و بسیار خطرناک هستند. در این مقاله با استفاده از تحقیقات هوای پاک ناسا، بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا را که به راحتی با فضای داخلی منزل سازگاری دارند و رنگ و زیبایی خاصی به خانه‌های تان می‌آورند، به شما معرفی می‌کنیم.
پنجشنبه، 24 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید (بخش اول)
یکی از محبوب‌ترین گیاهان تصفیه کننده هوا، سرخس برگ شمشیری است که در سبدهای آویزان، جلوهٔ خاصی به فضا می‌بخشد.
 

گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید


۱. پوتوس
پوتوس (Pothos) یا «Devil’s Ivy» یک گیاه آپارتمانی با نگهداری ساده است که به جنگ سم‌های خانگی می‌رود. پوتوس با پیچک‌های آبشاری‌اش، به خانه‌ٔ شما زیبایی خاصی می‌بخشد. این گیاه در آب، گلدان و سبدهای آویزان رشد می‌کند. مقاومت این گیاه بسیار زیاد است. سم‌هایی که از بین می‌برد: زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین.

۲. نخل ققنوس
نخل ققنوس که با نام‌های «Dwarf Date Palm» و «Pygmy palms» نیز شناخته می‌شود، درخت‌هایی کوتاه از خانوادهٔ نخل هستند. رشد آنها در سایه و آفتاب غیرمستقیم امکان‌پذیر است. بلندی این گیاه به ۱۸۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متری می‌رسد و ریشهٔ آن نیز تا حدود ۱۸۰ سانتی‌متر رشد خواهد کرد. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و زایلین.

۳. گل چمچه‌ای
یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا گل چمچه‌ای از خانواده گل شیپوریان است که با نام «Spathiphyllum» نیز شناخته می‌شود. این گیاهان به مراقبت زیادی نیاز ندارند. برگ‌های درخشان سبز آنها در نور کم نیز به هر خانه‌ای زیبایی و جلا می‌بخشد. هفته‌ای یک‌بار آنها را آبیاری کنید. می‌توانید در فصل بهار از این گیاه تکثیر کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: بنزن، کربن مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و زایلین.

۴. فیلودندرون
فیلودندرون (Philodendron) شکل‌قلبی، گیاهی جذاب برای محیط‌های داخلی است. نگهداری از فیلو کار آسانی است و تنها به مقدار مناسبی آب و نور غیرمستقیم نیاز دارد. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید.

۵. گیاه عنکبوتی
گیاه عنکبوتی (Spider Plant) یا «Chlorophytum comosum» یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هواست و برای کسانی که به‌ تازگی به نگهداری از گل و گیاه علاقه‌مند شده‌اند، انتخاب مناسبی خواهد بود. آنها در نور غیرمستقیم رشد می‌کنند و تقریبا در هر محیطی دوام می‌آورند. گیاه عنکبوتی در دمای ۲ درجه هم از خود مقاومت نشان می‌دهد. گیاه مادر، ساقه‌های بلند و رونده‌ای تولید می‌کند که دسته‌های کوچک برگ دارد و به‌راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و زایلین.

۶. گل داودی
از دیگر گیاهان تصفیه کننده هوا که با گل‌هایشان زیبایی خاصی به محل زندگی شما می‌آورند، می‌توان به گل داودی (Chrysanthemums) اشاره کرد. گل داودی از هوای تازه، نور غیرمستقیم خورشید و آبیاری با آب گرم لذت می‌برد. فراموش نکنید که به خشک بودن خاک در میان فواصل آبیاری توجه کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: آمونیاک، بنزن، فرمالدهید و زایلین.

۷. فیکوس
این گیاه همیشه‌سبز در اصل از هند می‌آید و گیاه مقاومی است که عاشق روشنایی، نور فیلترشده و آبیاری هفتگی در تابستان و آبیاری دو هفته یک بار در زمستان است. فیکوس (Ficus elastic) یا «Rubber plants» قابلیت رشد در گلدان‌های کوچک یا بزرگ در خانه را دارد. حتی می‌توان فیکوس را مستقیم در باغچه کاشت. سم‌هایی که از بین می‌برد: زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین.

۸. سرخس برگ شمشیری
یکی از محبوب‌ترین گیاهان تصفیه کننده هوا، سرخس برگ شمشیری (Boston Fern یا Nephrolepis Exaltata) است که در سبدهای آویزان، جلوهٔ خاصی به فضا می‌بخشد. این گیاه در محیط مرطوب رشد می‌کند و به رطوبت مدام نیاز دارد. با مرطوب‌کردن منظم برگ‌ها و خاک‌شان و قرار دادن آن نزدیک پنجره، بالکن یا پاسیو و نور غیرمستقیم، گیاهی سرحال خواهید داشت. در فصل زمستان، برگ‌ها را حدود ۵ سانتی‌متر کوتاه کنید تا گیاه‌تان جانی دوباره بگیرد و در ماه‌های گرم‌تر رشد بهتری داشته باشد. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و زایلین.

۹. نخل هندی یا آرکا
از گیاهان تصفیه کننده هوا که مناسب فضاهای بزرگ است می‌توان به نخل آرکا (Areca palms یا Chrysalidocarpus lutescens) اشاره کرد. این نخل از گیاهان تصفیه کننده هواست که برای سگ و گربه هم غیرسمی است. آرکا در تابستان تقریبا به آبیاری زیادی نیاز دارد (چند بار در هفته) اما در زمستان این‌طور نیست. سم‌هایی که از بین می‌برد: بنزن، کربن مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و زایلین.

۱۰. درخت آناناس
در تحقیق جدیدی که ناسا منتشر کرده، مشخص شده که درخت آناناس با خروپف مقابله می‌کند. درخت آناناس خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را ندارد، اما ناسا ادعا می‌کند که این گیاه توانایی تولید اکسیژن دارد و کیفیت هوا را در شب‌ها بالا می‌برد که باعث افزایش کیفیت خواب و از بین‌ رفتن خروپف می‌شود. این گیاه سرسخت با آب کم هم دوام می‌آورد. فراموش نکنید که درخت آناناس رابطه خوبی با سرما ندارد.

ادامه دارد...

منبع : سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.