مزایای مشاوره پیش از ازدواج

پیچیدگی انتخاب همسر، امروزه یکی از دغدغه هایی است که دختران و پسران آن را بیان می کنند. از همین روی لازم است از مشاوره پیش از ازدواج بهره برد. در این نوشتار به بیان مزایای مشاوره پیش از ازدواج خواهیم پرداخت.
جمعه، 8 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایای مشاوره پیش از ازدواج
آموزش چگونگی ارتباط مؤثر، حل تعارض و افزایش رضایت از رابطه از جمله مواردی است که در مشاوره پیش از ازدواج، از آن سخن به میان آورده می شود. 
 

نقش درمانگر در مشاوره قبل از ازدواج

مراجعین ممکن است دلیل واضحی برای ازدواج نداشته باشند. هرچند این وظیفه ما نیست که زوجین را متقاعد کنیم تا از ازدواج اجتناب کنند. وظیفه ما این است که برای مراجعین بهترین پیامدهای احتمالی در ازدواج را بدون توجه به اینکه آنها از نظر ما باهم جور هستند یا خیر فراهم کنیم.
 

تلاش درمانگران

به لحاظ تاریخی، درمانگران معمولا سعی می کردند به زوجین درباره واقعیت های ازدواج آموزش دهند و پندهای صادقانه ای با توجه به آموخته هایشان در مورد زوجین درباره احتمال موفقیت ازدواجشان ارائه کنند. مشکل این نقش این است که معمولا زوجین تصمیم خودشان برای ازدواج با یکدیگر را گرفته اند. از هر زوج بپرسید چه کسی درباره ازدواجشان هشدار داده و آیا این هشدار منجر به تغییر برنامه آنها شده یا خیر. احتمالا این هشدارها برنامه را تغییر نمی دهد. پول غذا پرداخت شده است لباس خریداری شده است. ماه عسل برنامه ریزی شده است. این زوج آماده ازدواج هستند!
 
توصیه می کنیم که نقش آموزگار و راهنما داشته باشید. زوجین نزد شما می آیند تا درباره چگونگی ازدواجشان از شما جواب بگیرند. آنها یکدیگر را دوست دارند، قبلا برای ازدواج متعهد شده اند و اکنون گامی مهم برای آماده سازی یک ازدواج خوب برداشته اند (پارکر- پاپ، ۲۰۱۰).
 

شما به عنوان مشاور چه کاری باید بکنید؟

نقش شما ارائه واضح ترین و صحیح ترین دیدگاه درباره چگونگی ازدواج و داشتن ازدواج ثابت و سالم است. جز زمانی که موقعیت خطر برای فرد یا دیگران وجود داشته باشد (خشونت همسر، اختلال روانی درمان نشده یا چیزی که در حال حاضر به همسر صدمه می زند، مانند کارهای مخفیانه) وظیفه شما این نیست که به زوج بگویید ازدواج کنند یا نه.
 
وقتی به روابط زوجین در ۲۰ سال گذشته می نگریم، آنها همگی به طور کامل شروع نکرده اند و در صدد این امر هم نبوده اند. یکی از مضامین کتاب جان گاتمن (1995) به نام چرا ازدواج موفق می شود یا شکست می خورد این است که به درمانگران می آموزد زوجین از همه نوع ازدواج های موفقی دارند.
 
در واقع زوج ها باشرایط و موقعیت های متفاوت می توانند ازدواج رضایت بخشی را تجربه کنند. بر آموزش بهترین عادات ممکن به زوجین تمرکز کنید. از طریق این دانش، به زوجین در اتخاذ بهترین تصمیمات درباره ازدواج با رابطه بلند مدتشان اعتماد کنید.
 

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

مزایای زیادی در مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد. زوجینی که در آماده سازی ازدواج شرکت می کنند (کارول و دورتی، ۲۰۰۳)، در زمینه بهبود ارتباط و مهارت های مدیریت تعارض، تعهد بیشتر به همسر، مثبت بودن بیشتر در ازدواج و کاهش بی ثباتی ازدواج، ۷۹ درصد بهتر از افرادی هستند که شرکت نکرده اند (دانکن، چایلدز، و الارسون، ۲۰۱۰، ص.623).
 
ما در کار بالینی به تنوع وسیعی از ابزارها برای آموزش چگونگی ارتباط مؤثر، حل تعارض و افزایش رضایت از رابطه به زوجین دسترسی داریم. در این کتاب، مهارت های متعددی معرفی می شود که به زوجین در عمل کمک کرده اند، اما همچنین شما را تشویق می کنم که مهارت هایی را وارد کنید که مراجعینتان از آنها سود برده اند.
 
علاوه بر مهارت های خاص، این کتاب به درمانگران می آموزد که چگونه درمانشان را برای مطرح کردن مسائل خاص هر زوج متناسب سازند. تحقیقات کنونی مطرح می کنند درمانگرانی که درمان خود را برای هر زوج متمایز می کنند، پیامدهای بهتری را تجربه می کنند (دانکن و همکاران ۲۰۱۰). در حالی که اغلب برنامه های مشاوره قبل از ازدواج معمولا به زوجین مهارت های حل مسئله و ارتباطی بهتری را می آموزند، تأکید بیشتر باید بر نیازهای خاص زوجین متمرکز شود. این مسائل می تواند شامل تفاوت در ارزش های اخلاقی و مذهبی، فقدان برنامه ریزی مالی یا ناتوانی در تنظیم مرزهای خوب با افراد خارج از ازدواج باشد. در فصل ۷، درمانگران یاد خواهند گرفت که چگونه درمان قبل از ازدواجشان را برای مطرح کردن نگرانی های خاص مذکور تعدیل نمایند.
 
نهایتا، شما به عنوان درمانگر از ارائه مشاوره قبل از ازدواج سود خواهید برد. زوجینی که مشاوره قبل از ازدواج را انتخاب می کنند میزان طلاق پایین تر و سطوح بالاتر کیفیت زناشویی را دارا هستند. خوب است بدانیم که کار با زوجین به طور بالقوه از طلاق جلوگیری می کند. بعلاوه، شما معمولا این گروه مراجعین را بسیار باانگیزه برای یادگیری و بسیار گشوده نسبت به ایجاد تغییرات در رابطه می یابید. بخشی از دلیل این امر این است که زوجین در ابتدای رابطه نسبت به هم شکیبایی بیشتری دارند. این امر ارائه توصیه برای تغییر را آسان می کند.
 
نویسنده: آنجلا اسکورتو
 
منبع: کتاب «مشاوره قبل از ازدواج» (راهنما برای درمانگران)


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.