چگونگی برخورد با مشکلات خانواده

هر خانواده ممکن است مشکلاتی را تجربه کند. این مشکلات ممکن است در قالب های مختلف و برای هر کدام از اعضای خانواده رخ دهند. اما هر چه قدر هم مشکل بوجود آمده فردی باشد، بر عملکرد کل خانواده تأثیر گذار خواهد بود. پس مشکل هر فرد در خانواده در حقیقت مشکل کل خانواده است. در این مقاله بر آنیم به برخی راهکارها در جهت حل مشکلات خانواده اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 20 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برخورد با مشکلات خانواده
با اندکی صبر و تدبیر می توانید از پس مشکلات خانوادگی بر آیید. 
 
چکیده: هر خانواده ممکن است مشکلاتی را تجربه کند. این مشکلات ممکن است در قالب های مختلف و برای هر کدام از اعضای خانواده رخ دهند. اما هر چه قدر هم مشکل بوجود آمده فردی باشد، بر عملکرد کل خانواده تأثیر گذار خواهد بود. پس مشکل هر فرد در خانواده در حقیقت مشکل کل خانواده است. در این مقاله بر آنیم به برخی راهکارها در جهت حل مشکلات خانواده اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1074/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونگی برخورد با مشکلات خانواده

مقدمه

مرگ، اعتیاد، مشکلات مالی، بیماری های روانی، جدایی و طلاق هر کدام به نحوی برای تمام اعضای خانواده خساراتی به دنبال دارند. وقتی حوادثی در خانواده رخ می دهد که از جهاتی به شدت استرس زا هستند، ممکن است کنترل وضعیت کار ساده ای به نظر نرسد. این اوضاع ممکن است در برخی موارد به روابط خصمانه، تنش و در نهایت دلخوری مبدل گردد. تعارض های خانوادگی می توانند بر کارکرد تمام اعضای خانواده تأثیر بگذارند. با آموختن مهارت های مؤثر حل مسأله، خواهید توانست بر مشکلات خانوادگی فائق آیید.
 

1. مانند یک گروه دور هم نشسته و با یکدیگر گفتگو کنید

مواجهه و حل مشکلات خانوادگی در برخی مواقع ممکن است غیر ممکن به نظر برسد. اما اگر اعضای خانواده کنار یکدیگر باشند، حل مشکلات خانوادگی، شدنی تر به نظر خواهد رسید. گام اول برای حل مشکل این است که همه بپذیرند چنین مشکلی در خانواده وجود داشته و حل آن در اولویت است. سپس وقتی خشم ها تا حد زیادی فروکش کرد، باید همه دور هم نشسته و برای حل مشکل راه حال ها و راهبردهای خود را ارائه دهند.
  • وقتی را برای جلسه هم اندیشی انتخاب کنید که شرکت در آن برای همه راحت باشد. همه اعضای خانواده را از هدف تشکیل جلسه مطلع کرده و از آن ها بخواهید با پیشنهاد و راه حل در جلسه حاضر شوند.
  • حواستان باشد که ممکن است فرزندان خردسال مزاحم جلسه خانوادگی شما باشند. اگر فکر می کنید بحث جدی و حساس است و شلوغکاری آن ها ممکن است موجب ناراحتی و عصابنیت بقیه شود، آن ها را در یک اتاق دیگر به نحوی مشغول کنید.
  • درمانگران پیشنهاد می دهند که جلسات خانوادگی را به صورت منظم برگزار کنید. این تاکتیک و راهبرد موجب می شود مشکلات قبل از اینکه خیلی حاد و جدی شوند، در این جلسات مطرح شده و راه حلی مناسب برای آن ها پیدا شود. همچنین برگزاری منظم این جلسات ارتباطات میان اعضای خانواده را تقویت خواهد نمود.

2. بر موضوع پیش رو تمرکز کنید

 وقتی مشکلی در خانواده ایجاد شد، معمولاً افراد سعی می کنند هر موضوع حل نشده ای را مطرح کرده و دق و دلی خود را بر روی اعضای خانواده درآورند. چنین بحث هایی باعث می شود بحث اصلی به انحراف کشیده شده و در نتیجه حل نشده باقی بماند.
  • با تمام توان برای حل مشکل کنونی تلاش کنید. مطرح کردن مشکلات مربوط به گذشته هیچ کمکی به حل مشکلی فعلی شما نخواهد نمود.

3. هر کس باید خواسته خود را واضح بیان کند

 تعامل و گفتگوی مستقیم برای حل مؤثر تعارضات، ضروری است. هر کدام از اعضای خانواده باید با استفاده از ضمیر "من" صریحاً نیازها، خواسته ها و نگرانی های خود را مطرح نماید.
  • به خاطر داشته باشید قصد شما این است که مناقشه و تعارض را تشنج زدایی نموده و برای رسیدن به یک راه حل منطقی تلاش کنید. استفاده از ضمیر "من" به همه این امکان را می دهد تا اظهارات و احساسات خود را بیان کرده و همچنین این فرصت را برای دیگر اعضای خانواده فراهم می کند تا با گوش دادن، احترام خود به او را نشان دهند. همچنین استفاده از ضمیر "من" این امکان را برای فرد فراهم می کند که خود را مالک احساساتش بداند و راه حل خود را برای حل مشکل پیش رو اعلام نماید.
  • مثلاً ممکن است اینچنین بگوید: "من نگرانم که خدای ناکرده اعضای خانواده از هم جدا شوند و خانواده از هم بپاشد، دوست دارم همه در کنار هم باشیم و مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنیم." و یا بگوید "وقتی برادرم مواد مصرف می کند با رفتارهای غیر عادیش باعث ترس در خانه می شود، کاش می شد کاری می کردیم مواد را ترک کند".

4. بدون تفسیر کردن گوش دهید

یکی از بایسته های رسیدن به توافق در تعارضات خانوادگی، گوش دادن است. تنها از طریق گوش دادن فعالانه به هر کدام از اعضای خانواده، قادر خواهید بود احساسات و افکار آن ها را دریابید. گوش دادن فعال این است که علاوه بر کلام به تن صدا و زبان طرف مقابلتان دقت کرده و اجازه دهید بدون وقفه و بی آنکه تفسیر کنید کلامش را به پایان برساند، سپس آنچه از حرفها و احساساتش فهمیده اید را بازخورد داده تا هم شما و هم او اطمینان یابید که منظورش را به درستی درک کرده اید.
  • با گوش دادن مؤثر و فعال، افراد از اینکه حرفشان شنیده شده حس خوبی پیدا می کنند و از سویی انگیزه می یابند که خودشان با دقت به حرف های دیگران گوش دهند.

5. به نقطه نظرات هر کدام از اعضای خانواده احترام بگذارید

احترام گذاشتن به این معناست که به طرف مقابلتان نشان دهید که حرفهایش را درک کرده اید، برای آن ها ارزش قائلید و افکار، نظرات و باورهایش را می پذیرید. البته ممکن است نظر شما تا حد زیادی متفاوت باشد، اما با این کار نشان می دهید که برای طرف مقابلتان، به عنوان یک انسان، ارزش و احترام زیادی قائل هستید.
  • با استفاده از عباراتی مانند "واقعاً خوشحالم که آنقدر احساس راحتی می کنی که نظراتت را با من به اشتراک گذاشته ای." و یا "تلاشت برای یافتن راه حل را واقعاً تحسین می کنم."، نشان دهید که طرف مقابل برایتان ارزشمند است. 

6. با کمک یکدیگر به یک راه حل نهایی برسید

وقتی همه ی اعضای خانوداه، نیازها، خواسته ها و نگرانی های خود را بیان کردند، برای رسیدن به یک راه حل نهایی تلاش کنید. برای پیدا کردن راه حل لازم است تمام پیشنهادات را مد نظر قرار داده و با توجه به همه آن ها راه حلی بیابید. باید راه حال به گونه ای باشد که تمام افراد حاضر خوشحال شوند که به نظرشان توجه شده است. در صورت لزوم، نحوه مدیریت مسأله را در قالب یک توافق نامه و یا قرار داد بنویسید.
 

7. از مشاوره تخصصی بهره ببرید

 اگر خودتان از پس حل مشکلتان بر نمی آیید، به یک خانواده درمانگر مراجعه کنید. یک خانواده درمانگر متخصص، خواهد توانست راهکارهایی عملی ارائه داده تا با کمک آن ها از بحران بوجود آمده در خانواده، عبور کنید.
 

منبع: سایت «ویکی هاو»


مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
مهارت های زندگی - مهارت مدیریت بحران
راه برون‌رفت از بحران گسست خانواده (1)
مذاکره در خانواده با چند راهکار موثر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.