افسانه هایی درباره مشاوره پیش از ازدواج

برخی بر این باور هستند که مشاوره پیش از ازدواج حلال همه مشکلات و سختی های انتخاب همسر است. این باوری است نادرست که باید آن را اصلاح کرد. با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر بدانید.
جمعه، 8 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسانه هایی درباره مشاوره پیش از ازدواج
باورهای نادرست در مورد مشاوره پیش از ازدواج، باعث بدبینی به آن شده است. 
 

افسانه هایی درباره مشاوره قبل از ازدواج

 آموزش های قبل از ازدواج در سال های اخیر رایج تر شده است. آموزش های قبل از ازدواج می تواند به دهه ۱۹۳۰ برگردد که اولین مشاوره های قبل از ازدواج توسط کلیساها ارائه می شد (دانکن و همکاران، ۲۰۱۰). در حالی که زوجین بیشتری به کمک گرفتن قبل از آغاز مشکلات علاقه نشان می دهند بسیاری از زوجین به جستجوی برنامه های آموزش مذهبی علاقه ای ندارند. به خاطر این تغییر، زوجین بیشتری درصدد مشاوره قبل از ازدواج از درمانگران می باشند.
 
دلیل دیگر برای علاقه بیشتر به مشاوره قبل از ازدواج در افرادی است که خود فرزند طلاق هستند یا پیامدهای طلاق را در زندگی دوستان و اقوام دیده اند. زوجین درصدد مشاوره از کارشناسان هستند و می خواهند ابزارهای لازم برای سالم نگه داشتن ازدواجشان را بیاموزند.
 
به خاطر این تغییر اخیر، افسانه های متعددی درباره مشاوره قبل از ازدواج و نوع کمک وجود دارد. این افسانه ها شامل ایده هایی درباره اینکه چه کسی باید مشاوره قبل از ازدواج دریافت کند و برای چرایی مشاوره بکار می رود. برای مشخص کردن برخی از این افسانه ها می خواهم تعدادی که عموما در کار خودم با آن مواجه بوده ام را مطرح کنم.
 
افسانه۱: مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین بین ۱۹ تا ۲۹ سال است.
واقعیت: زوجین از هر سنی می توانند از مشاوره قبل از ازدواج سود ببرند. مهارت های بحث شده در این کتاب بر عادات مشترک سالم تأکید دارند. افرادی که در این عادات ماهر هستند در می یابند که پیشرفت هایی در روابط از جمله در رابطه با همسر، روابط خواهر / برادران، و روابط والد / فرزندی تجربه می کنند. مشاوره مهارت طول عمری است که برای تمامی روابط مفید است.
 
افسانه ۲: مشاوره قبل از ازدواج برای زوجینی است که هرگز ازدواج نکرده اند.
واقعیت: افراد مطلقه گاهی در روابط جدید همان اشتباهات قدیمی را مرتکب می شوند. ما همگی ماجرای افرادی که ازدواج کرده اند، ازدواج مجدد داشته اند و بازهم ازدواج کرده اند را شنیده ایم. یکی از بزرگترین چالش هایی که فرد باید بعد از طلاق بر آن فائق آید این است که به گذشته بنگرد و حوزه هایی که شخصا می تواند برای روابط بهتر کار کند را بشناسد. در هر ازدواجی دو فرد وجود دارد که به سلامت یا شکست ازدواج ربط دارند. زوجینی که قبلا طلاق گرفته اند می توانند با یادگیری مهارت های سازنده، یادگیری چگونگی تعامل مؤثر، فرزندپروری مشترک با همسر جدید و برنامه ریزی عملی برای مشکلات بالقوه، از مشاوره سود ببرند.
 
افسانه ۳: مشاوره قبل از ازدواج تضمین خواهد کرد که زوجین طلاق نمی گیرند.
واقعیت: ازدواج بسیار پیچیده است. در حالی که مشاوره قبل از ازدواج به زوجین در ممانعت از طلاق کمک می کند اما این مسئله قطعی نیست. حتی در ایالاتی مثل لویزیانا که زوجین در دوره های آموزشی بیشتر شرکت می کنند، آنها میزان مشابهی از افت رضایت زناشویی را گزارش می کنند (دی ماریس، سانچز، و کریویکاس، ۲۰۱۲). درمانگران باید زوجین را هدایت کنند که برنامه بلندمدت تری برای حل مشکلات ازدواج داشته باشند. این برنامه می تواند شامل زمان ورود به درمان، دوره های غنی سازی ازدواج و حتی آماده سازی زوجین با انتظاراتی باشد مبنی براینکه ازدواج همیشه خوب نخواهد بود. برخی از بهترین توصیه هایی که قبل از ازدواجم دریافت کردم، اکنون با مراجعینم در این کتاب به اشتراک می گذارم: «در ازدواج روزهای خوب و روزهای بد وجود دارد، هفته های خوب و هفته های بد، سال های خوب و سال های بد. همه آنها را با یکدیگر حل و فصل کنید».
 
افسانه 4: درمانگران مسئول آموزش همه چیزهایی هستند که زوجین درباره ازدواج باید بدانند.
 واقعیت: این مسئولیت شما است که به آنها بهترین دانش موجود را ارائه کنید. این کتاب چهارچوبی برای چگونگی آموزش این دانش ارائه می کند. نهایتا، زوجین مسئول بازیابی اطلاعات و اعمال آنها در ازدواجشان می باشند. وظیفه شما راهنمایی آنها و تشویق برای ادامه رشد است، بقیه به عهده آنها است. شما مسئول طلاق زوجین در آینده نیستید.
 

درباره این کتاب

 شما ۵ عادت که روابط سالم را ارتقاء می دهد، یاد خواهید گرفت. این عادات از سال ها تحقیق در زمینه خانواده درمانی و ازدواج ریشه گرفته اند. ازدواج به عنوان مجموعه ای نگریسته می شود که هر فرد نقشی در آن بازی می کند (واتزلاویک، ۲۰۱۱). فرد در فضای دربسته قرار ندارد، لذا نمی توان بدون تأثیر بر فرد دیگر تصمیمی گرفت. از این نظریه سیستمی، درمانگران ابزارهایی برای کمک به عملکرد مناسب سیستم ارائه کرده اند.
 
درمانگران می توانند دروس یاد گرفته شده را برای ارائه مشاوره قبل از ازدواج به روش مناسب بکار گیرند. راهنمای گام به گامی برای چگونگی ایجاد برنامه قبل از ازدواج فراهم شده که هم آموزنده است و هم نیازهای فردی زوجین را طی مشاوره مطرح می کند. همچنین این کتاب بر تجربه و تخصص درمانگر برای شناسایی و توجه به زوجین که نیاز به درمان بیشتر دارند، تکیه دارد. این کتاب وارد مسائل خاصی مثل خشونت همسر، سوء مصرف مواد یا سایر رفتارهای مضر بالقوه نشده است. اگر رابطه ای به نظر شما به عنوان درمانگر نیاز به بیش از ۸ جلسه پایه مطرح شده در این کتاب دارد، به خوبی قضاوت کرده و منابع بیشتری را ارائه دهید.
 
این کتاب فهم پایه ای از عادات لازم برای رابطه سالم همراه با مهارت های خاص جهت آموزش به مراجعین برای تکمیل این عادات فراهم می کند. عادات بحث شده آموزنده هستند و درمانگران را تشویق به ادغام مهارت های آموخته شده از سایر مدل های درمانی می کند. خلاصه، این کتاب مدلی است که از آن درمانگران می توانند برنامه های قبل از ازدواج خودشان را بسازند.
 
ترتیب کتاب به این صورت نوشته شده است: سنجش و برنامه ریزی درمان (جلسه ۱)، ۵ عادت سالم (جلسه ۲ تا6)، فصلی درباره مشکلات فردی شده (جلسه ۷) و خاتمه درمان (جلسه 8). هرچند فصول در این کتاب می توانند بدون ترتیب طبق نیاز زوجین خوانده و اعمال شود.
 
برای برخی درمانگران، مهارت های ارائه شده در این کتاب شامل مروری از مواردی است که از قبل می دانستند، برای درمانگران جدیدتر، مهارت ها شامل رویکردهایی منحصر به فرد و جدید برای چگونگی آموزش عادات فهرست شده به مراجعین است. برای همه درمانگران، این کتاب قالبی برای آموزش دروسی درباره ازدواج های سالم فراهم خواهد کرد. ازدواج سیستمی از عادات است: زوجین می توانند با تمرین، رابطه بلند مدت رضایت بخش و سالمی را کسب کنند.
 
نویسنده: آنجلا اسکورتو
 
منبع: کتاب «مشاوره قبل از ازدواج» (راهنما برای درمانگران)


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.