نقش انتظار نابجا و باورهای غلط در روابط همسران(بخش دوم)

چکیده: در شماره گذشته به بیان نقش انتظارات نابجا و باورهای غلط در روابط همسران پرداخته و چند نمونه مهم از انتظارات غلطی که معمولا در خانواده ها رخ می دهد را معرفی نمودیم. در این شماره به بیان چند نمونه دیگر از توقعات نابجا خواهیم پرداخت.
يکشنبه، 23 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
نقش انتظار نابجا و باورهای غلط در روابط همسران(بخش دوم)
دوست داشتن، تنها برای خوشبختی در زندگی مشترک کافی نیست.
چکیده: در شماره گذشته به بیان نقش انتظارات نابجا و باورهای غلط در روابط همسران پرداخته و چند نمونه مهم از انتظارات غلطی که معمولا در خانواده ها رخ می دهد را معرفی نمودیم. در این شماره به بیان چند نمونه دیگر از توقعات نابجا خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات: 1164 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
نقش انتظار نابجا و باورهای غلط در روابط همسران(بخش دوم)
حسین ابراهیمی تهرانی

7- همسرم به جهت نیاز به رابطه جنسی با من ازدواج کرده است.

اگرچه نیاز به رابطه جنسی یکی از علل گرایش به جنس مخالف و ازدواج خواهد بود و خداوند متعال این نیاز را به جهت بقاء نسل در انسان ها قرار داده است. اما مسلما علت اصلی گرایش به ازدواج، تنها برقراری ارتباط جنسی نیست و بلکه به جهت نیاز به همدم، تامین نیازهای عاطفی، آرامش و علاقه افراد درصدد ازدواج برمی آیند. در غیر این صورت، عاقلانه نیست که فقط برای برقراری ارتباط جنسی، فردی کوله باری از مسئولیت و محدودیت را بخواهد بر دوش بکشد. قرآن کریم می فرماید:
«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون[1]»
و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان محبت و رحمت قرار داد. به یقین در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
اما باید توجه داشت که برقراری یک رابطه جنسی صحیح و خوب، زمینه ساز یک رابطه صمیمی و محبت آمیز میان زوجین خواهد بود. چنانچه سرچشمه و علت اصلی اختلافات بسیاری از همسران در عدم توجه به کیفیت رابطه جنسی میان آن ها برمی گردد. امام صادق(ع) فرمودند: « مَا تَلَذَّذَ النَّاسُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ بِلَذَّةٍ أَکْثَرَ لَهُمْ مِنْ لَذَّةِ النِّسَاءِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ‏ إِلَى آخِرِ الْآیَةِ[2] ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ مَا یَتَلَذَّذُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْجَنَّةِ أَشْهَى عِنْدَهُمْ مِنَ النِّکَاحِ لَا طَعَامٍ وَ لَا شَرَاب‏»[3] مردم در دنیا و آخرت به چیزی بالاتر از لذت جنسی، لذت نبرده اند. سپس امام (ع) به آیه 13 سوره آل عمران استشهاد نمودند که در بیان شهوات گوناگون، علاقه به زن مقدم شده است.

8- اگر ما در کنار هم باشیم، دیگر نیازی به ارتباط با خویشاوندان نداریم.

این باور غلط زمینه ساز ارتباط کمتر یا قطح ارتباط با خویشاوندان خواهد شد. همچنین، سبب می شود تا زن یا شوهر از اینکه همسرش با خانواده خود در ارتباط است، احساس نارضایتی کند. مسلم است که ارتباط با اقوام یک واجب الهی می باشد. امام علی (ع) فرمودند: «إِنَّ صِلَةَ الْأَرْحَامِ لَمِنْ مُوجِبَاتِ الْإِسْلَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى أَمَرَ بِإِکْرَامِهَا وَ إِنَّهُ تَعَالَى یَصِلُ‏ مَنْ‏ وَصَلَهَا وَ یَقْطَعُ مَنْ قَطَعَهَا وَ یُکْرِمُ مَنْ أَکْرَمَهَا»[4] صله ارحام از واجبات اسلام بوده و خداوند متعال دستور به تکریم خویشاوندان داده است. همانا خداوند متعال به کسی که صله رحم نماید، توجه و عنایت می کند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، توجه خویش را از او صلب می کند.
لذا اگر این باور اصلاح نگردد، رابطه زوجین با یکدیگر و رابطه آنها با خویشاوندان را با مشکل مواجه خواهد نمود.

9- اگر به یکدیگر علاقمند باشیم، همین برای خوشبختی ما کافی است.

علاقه و دوست داشتن یکدیگر، یک اصل مهم برای ادامه زندگی و پایه و اساس زندگی مشترک محسوب می شود. اما همه چیز در دوست داشتن خلاصه نمی گردد. بلکه هر کدام از زن و شوهر باید مهارتهای ارتباطی و زناشویی خود را در زندگی مشترک افزایش داده و خصوصیات و نیاز های یکدیگر را بشناسند. چه بسا ممکن است زن یا شوهر، به خاطر اینکه همسر خود را دوست دارد، اما از مهارت های زندگی و روحیه همسر خود آگاهی نداشته و هر روز عملی را به جهت ابراز علاقه انجام دهد، ولی همسر او از این عمل متنفر باشد. مثلا مرد برای اینکه همسر خود را سرگرم کند و با این کار ابراز علاقه به همسر خود کرده باشد هر روز با او مچ بیندازد! این کار ناشی از عدم آشنایی با روحیه و نیاز عاطفی زنان است. زیرا زن دوست دارد تا به او توجه شده و ابراز محبت و علاقه شود نه اینکه با او زورآزمایی صورت گیرد. امام علی (ع) فرمودند:« فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ، وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة»[5] زن مانند گل ظریف است نه پهلوان خشن.

10- اگر من را دوست داشته باشد، باید بداند من چه نیازی دارم.

این باور غلط سبب می شود تا فرد در مورد نیازهایش با همسرش صحبت نکرده و در عین حال از او توقع داشته باشد تا نیازهای او را برآورده کند!. اگر هم نیازش برآورده نشد، ناراحت و عصبانی شود. واقعیت این است که همسران باید با یکدیگر صحبت کرده و به تبادل نظرات بپردازند و نیز از نیازهای یکدیگر باخبر شوند. زیرا همسران هرچقدر هم که همدیگر را دوست داشته باشند، این برای آن ها قدرت ذهن خوانی نخواهد آورد.

11- گذشته همسرم به من مربوط است و باید از آن اطلاع پیدا کنم.

یکی از مقدمات ازدواج، تحقیق در مورد همسر آینده و خانواده اوست. اگر قرار بود بر روی گذشته همسر تحقیقی صورت بگیرد، این برای قبل از ازدواج بوده و این امر نباید به بعد از ازدواج موکول شود. زیرا انتخاب صورت گرفته و زندگی مشترک آغاز شده است و بر هم خوردن آن به هر دلیلی، سبب متضرر شدن هر دو طرف خواهد شد. لذا نه تنها زن و شوهر نباید در مورد مسائل گذشته همسرشان کنجکاوی داشته باشند، بلکه باید سعی کنند در مورد گذشته خود صحبتی به میان نیاورند که همسرشان را حساس کرده و اثر منفی بر ذهن او باقی گذارند. صداقت در زندگی مشترک خوب است ولی هر چیز راست را نباید بر زبان آورد.

نتیجه گیری

انتظارات، چشم داشت روحی یا ذهنی ما از کسی یا چیزی بر اساس شناخت ما از آن است. آن چه مسلم است، این است که شناخت های انسان نسبت به جهان پیرامون و ویژگی ها و حالات انسان ها بسیار اندک، ناچیز و ناقص است. لذا برای داشتن روحی آرام و زندگی شاد و بانشاط، بهتر است سطح انتظارات خود را در مورد همسرمان و دیگران تعدیل کرده تا کمترین رنجش و آزردگی خاطر از این ناحیه نصیب ما گردد. همچنین هرکدام از زوجین باید نسبت به شناخت روحیات و تفاوتهای فردی همسر خود اطلاعات کافی را کسب نمایند.
پی نوشت
[1] سوره روم، آیه 21.
[2]  آل عمران، 13.« وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ»
[3] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، اسلامی، ج5،  1407ق، ص321.
[4] علی بن محمد لیثی، عیون الحکم و المواعظ، قم: دارالحدیث، 1376، ص156.
[5] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، قم: دارالحدیث، ج11، 1429ق، ص170.
منابع
قرآن کریم
تمیمی آمدی، عبدالواحد، غررالحکم، قم: دارالکتب اسلامی، ج3، 1410ق.
مجلسی، محمدباقر ، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج75، 1403ق.
درایتی، مصطفی ، تصنیف غرر الحکم، قم: دفتر تبلیغات، 1366.
لیثی، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، قم: دارالحدیث، 1376.
کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، قم: دارالحدیث، ج11، 1429ق.
کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، تهران، اسلامی، ج5،  1407ق.

بیشتر بخوانید
ازدواج و تامین نیاز جنسی
شناخت تفاوت های فردی
آرامش در خانواده از نگاه اسلام



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.