تفاوت های شکر سفید و شکر قهوه ای

شاید شما هم این روزها از خواص بی شمار شکر قهوه ای و مضرات فراوان شکر سفید شنیده باشید. در این مقاله سعی نموده ایم درستی و یا نادرستی این باور را بررسی کنیم. ضمناً برخی خصوصیات، ویژگی ها و طرز تهیۀ این دو نوع شکر را خدمت شما خوانندۀ عزیز راسخون ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 13 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
تفاوت های شکر سفید و شکر قهوه ای
تفاوت عمدۀ شکر سفید و قهوه ای عمدتاً در رنگ و مزه است.

مقدمه

شکر ماده ای طبیعی بده که هزاران سال است بخشی از رژیم غذایی ما انسان ها را به خود اختصاص داده است. همانطور که می دانید شکر انواع و اقسام مختلفی دارد که مهم ترین، پر مصرف ترین و در عین حال مشهورترین آن ها شکر سفید و شکر قهوه ای هستند. در این مقاله تلاش نموده ایم به مقایسۀ این دو نوع شکر پرداخته تا به شما کمک کنیم بهترین و مناسبت ترین شکر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 

تفاوت های تغذیه ای (تفاوت از منظر ارزش غذایی)

از آنجا که شکر سفید و قهوه ای هر دو از یک محصول کشاورزی (نیشکر یا چغندر قند) تهیه می شود، خیلی به هم شباهت دارند.

در واقع بیشتر شکرهای قهوه ای موجود، ترکیبی از شکر سفید و ملاس هستند. ملاس عصاره ای تیره و چسبناک و محصولی جانبی در روند تهیه شکر از چغندرقند است. ملاس موجب تغییر رنگ شکر و افزایش نسبی ارزش غذایی آن می شود.
 
بیشترین تفاوت غذایی بین این دو نوع شکر این است که شکر قهوه ای دارای مقدار بیشتری کلسیم، آهن و پتاسیم است. گفته می شود میزان مواد معدنی و ویتامین های موجود در شکر قهوه ای آنچنان قابل توجه نیست، بنابراین نمی توان این مادۀ غذایی را منبعی کافی برای هیچ یک از ویتامین ها و مواد معدنی دانست.
 
همچنین شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید کالری کمتری دارد، بنابراین تا اینجا تفاوت چشمگیری میان این دو نوع شکر دیده نشد. یک قاشق چایخوری (4 گرم) شکر قهوه ای حدود 15 کالری برای بدن فراهم می کند و این در حالی است که همین میزان شکر سفید می تواند 16.3 کالری تولید کند.

جدای از این تفاوت های اندک، تقریباً می توان گفت این دو نوع شکر از لحاظ ویژگی های تغذیه ای به هم شباهت داشته و تفاوت اصلی شان در مزه و رنگشان است.
 

تفاوت در نحوۀ تولید

شکر در مناطقی با آب و هوای گرمسیری تولید می شود، زیرا چغندر قند و نیشکر در این نوع آب و هوا رشد می کنند. هر دوی این گیاه ها با یک فرآوری مشابه به هم به شکر تبدیل می شوند. با این حال روش هایی که برای تهیۀ شکر سفید و قهوه ای استفاده می شود، متفاوت است.
 
اول از همه آب شکر را از هر دو محصول گرفته، تصفیه نموده و حرارت می دهند تا تبدیل به شربتی قهوه ای و غلیظ به نام ملاس شود. سپس بوسیلۀ دستگاه های سانتریفیوژ کریستال های شکر از ملاس جدا می شوند.

در مرحلۀ بعد باز هم شکر سفید فرآوری می شود تا ملاس های اضافه از آن خارج شده و کریستال های کوچک شکر تولید شود. سپس در آخرین مرحله این کریستال ها از یک سیستم فیلتراسیون که از نوعی زغال و یا استخوان های شکستۀ حیوانات تشکیل شده، عبور نموده تا شکر سفید تولید شود.

شکر قهوه ای دقیقاً همان شکر سفید است که دوباره ملاس به آن اضافه شده است. البته شکر قهوه ای تصویه نشدۀ خوب، شکری است که ملاس ها مانند شکر سفید از آن کاملاً جدا نشده باشد.
  

استفاده در آشپزی

شکر سفید و قهوه ای می توانند استفاده های مختلفی در شیرینی پزی و آشپزی داشته باشند. هر چند می توان در برخی موارد آن ها را به جای یکدیگر به کار برد، اما در بیشتر مواقع می تواند بر روی رنگ، طعم و حتی بافت محصول نهایی تأثیرگذار باشد.
 
ملاس های موجود در شکر قهوه ای رطوبت را در خود نگه می دارند بنابراین برای کیک هایی که می خواهیم بافت نرم تری داشته باشند، استفاده از شکر قهوه ای گزینۀ مطلوب تری خواهد بود.
 
مثلاً کلوچه هایی که با شکر قهوه ای تولید می شوند، داری رطوبت بیشتر و بافت متراکم تری هستند اما اگر همین کلوچه را با شکر سفید تولید نمایید، هوای بیشتری در بافت کلوچه وارد شده و در نتیجه نرم تر و سبک تر خواهد شد.
 

تفاوت در مزه و رنگ

تفاوت اصلی شکر سفید و قهوه ای در رنگ و مزه آن هاست. در برخی دستورهای آشپزی استفاده از شکر قهوه ای به جای شکر سفید توصیه شده تا محصول نهایی دارای رنگ قهوه ای و یا به عبارتی کارامل روشن شود.
 
در مقابل استفاده از شکر سفید موجب می شود محصولتان دارای رنگی روشن باشد. بنابراین انتخاب شما در نوع شکر بستگی به رنگی دارد که دوست دارید محصول نهایی تان داشته باشد.
 
همچنین شکر قهوه ای و سفید هر کدام طعم و مزه ای منحصر به فرد دارند. شکر قهوه ای طعمی شبیه کارامل یا تافی دارد و این طعم به خاطر همان ملاسی است که با آن اضافه شده است. به همین خاطر است که شکر قهوه ای در پخت کیک ها و کلوچه های شکلاتی می تواند نتیجۀ بهتری را برای شما به همراه داشته باشد.
 
از سویی دیگر، شکر سفید شیرین تر است، بنابراین با نسبت به شکر قهوه ای می توانید با مقداری کمتر، به شیرینی دلخواه دست یابید. از سویی شکر سفید در مقایسه با شکر قهوه ای مزۀ خاصی ندارد، بنابراین در کیک های میوه ای و یا محصولات مشابه آن، طعم را تغییر نمی دهد.
 

کدام شکر را انتخاب کنیم؟

 ممکن است هر شخصی بنابر مزه و یا رنگ شکر سفید و یا قهوه ای یکی از آن ها را بر دیگری ترجیح دهد. زیرا همانطور که گفته شد تفاوت اصلی و عمدۀ این دو نوع شکر بیشتر در مزه و رنگ خود را نشان می دهد.
لازم است این نکته را مد نظر قرار دهید که شکر، از هر دو نوعش، یکی از عوامل مهم چاقی مفرط و علت اصلی بیماری دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است.
 
به همین دلیل است که توصیه می شود بیش از 5 تا 10 درصد کالری مورد نیاز بدن در روز را از شکر تأمین نکنید. با این حال اگر مشکل و یا بیماری خاصی دارید، باید مصرف همین میزان شکر را نیز متوقف کنید.

در هر صورت اگر می خواهید برای همین مصرف محدود، میان شکر سفید و قهوه ای یکی را انتخاب کنید، اجازه دهید ترجیح فردی شما تصمیم نهایی را بگیرد، زیرا تأثیر هر دوی آن ها بر سلامتی شما تقریباً یکسان است.
 

سخن پایانی

شکر سفید و قهوه ای رایج ترین انواع شکر محسوب می شوند. در حالیکه این دو نوع شکر با روش های نسبتاً متفاوتی تولید می شوند، مزه، رنگ و استفادۀ منحصر به فردی می توانند داشته باشند.
 
شکر قهوه ای در حقیقت از اضافه کردن ملاس به شکر سفید تولید می شود. بر خلاف باور رایج، این دو نوع شکر از لحاظ ارزش غذایی تفاوت چندانی با هم ندارند.

منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.