چرا نباید زیاد شکر بخوریم؟ (بخش اول)

رژیم غذایی و به عبارتی آنچه که می خوریم، با سلامت جسم و روان ما ارتباط مستقیم دارد. یکی از مواد غذایی مضر که زیاده روی در مصرف آن می تواند سلامت شما را به شدت تهدید کند، شکر است. در این مقاله شما را با برخی از مضرات شکر (قند) آشنا می سازیم.
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا نباید زیاد شکر بخوریم؟ (بخش اول)

مقدمه

امروزه شکر در انواع و اقسام مواد غذایی از سس گرفته تا کره بادام زمینی و حتی بسیاری از مواد غذایی که فکرش را هم نمی کنید، استفاده می شود.
 
برخی افراد به خاطر سبک زندگی خود، به مصرف غذاهای فرآوری شده و انواع اسنک روی می آورند. از آنجا که معمولاً این مواد غذایی سرشار از نمک و یا شکر هستند، دریافت شکر توسط این افراد به شدت افزایش می یابد.
 
در آمریکا، شکر حدود 17 درصد از کالری دریافتی بزرگسالان و 14 درصد کودکان را به خود اختصاص داده است.
 
متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که کالری روزانه دریافتی از شکر باید کمتر از 10 درصد باشد.
 
متخصصان بر این باورند که مصرف شکر یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله دیابت نوع 2 است. در ادامه به برخی عوارض زیاده روی در مصرف شکر اشاره می کنیم.
 

اضافه وزن

نرخ چاقی در سرتاسر جهان رو به افزایش است و یکی از متهمان اصلی این مشکل شکر، خصوصاً شکری است که به نوشدینی ها اضافه می شود.
 
نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه و حتی چای شیرین، سرشار از فراکتوز هستند. فراکتوز یک نوع قند ساده محسوب می شود.
 
مصرف فراکتوز احساس گرسنگی و در نتیجه تمایل برای مصرف گلوکوز بیشتر را افزایش می دهد. گلوکوز قند اصلی موجود در غذاهای نشاسته ای است.
 
بعلاوه زیاده روی در مصرف فراکتوز، مقاومت در برابر لپتین را افزایش خواهد داد. لپتین هورمونی مهم است که احساس گرسنگی در بدن را تنظیم می کند.
 
به عبارت دیگر، نوشیدنی های قندی، گرسنگی شما را کاهش نمی دهند، بلکه تنها باعث دریافت کالری بیشتر می گردند. در نتیجه وزن شما افزایش خواهد یافت.
 
تحقیقات زیادی نشان داده است افرادی که نوشیدنی های قندی مانند نوشابه های گازدار و آبمیوه مصرف می کنند، بیش از دیگران وزن می گیرند.
 

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی

مصرف افراطی شکر با افزایش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، ارتباطی تنگاتنگ دارد.
 
شواهد نشان می دهند که رژیم های سرشار از قند، می توانند به چاقی، التهاب، تری گلیسرید بالا، قند خون و فشار خون بالا که همه این ها از عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی هستند، منجر شود.
 
بعلاوه، مصرف زیاد قند، خصوصاً از طریق نوشیدنی ها، با آترواسکلروز (تصلب شرایین)، ارتباط دارد. مطالعه ای که بر روی 30 هزار نفر انجام شد، دریافت افرادی که 17 تا 21 درصد مالری را از شکر دریافت می کنند، تا 38 درصد بیش از افرادی که تنها 8 درصد ار نیاز کالری خود را این طریق به دست می آورند، در اثر ابتلا به بیماری های قلبی می میرند.  
 
یک قوطی نوشابه گازدار، حاوی 52 گرم قند است که بیش از 10 درصد از نیاز ما به کالری را تأمین می کند ( بر این اساس که روزانه به 2000 کالری نیاز داشته باشیم).
 
این بدان معناست که با نوشیدن یک قوطی نوشابه گازدار، در واقع بیش از میزان توصیه شده شکر را در طول یک روز مصرف کرده ایم.
 

ایجاد و افزایش آکنه

یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تسویه شده، شامل غذاها و نوشیدنی های حاوی قند، با افزایش احتمال بروز آکنه ارتباطی مستقیم دارد.
 
غذاهایی با شاخص گلوکز بالا، مانند شیرینی های فرآوری شده، نسبت به غذاهای با شاخص گلوکز پایین، قند خون را با سرعت بیشتری افزایش می دهند.
 
غذاهای قندی به سرعت قند خون و سطح انسولین را افزایش می دهند و به تبع آن ترشح آندورژن، تولید چربی و التهاب افزایش خواهد یافت. همه این موارد نقشی کلیدی در ایجاد آکنه دارد.
 
مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی گلوکز کمتر با خطر کاهش احتمال بروز آکنه مرتبط هستند.
 
همچنین برخی پژوهش ها دریافته اند افراد جوامع روستایی که بیشتر، غذاهای سنتی و غیر فرآوری شده می خورند، نسبت به افراد جوامع شهری و با درآمد بالاتر، بیشتر دچار آکنه می شوند.
 

افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع2

در طول 30 سال گذشته، شیوع بیماری دیابت در سرتاسر جهان بیش از دو برابر شده است.
 
هر چند که این پدیده ممکن است علل مختلفی داشته باشد، اما ارتباطی آشکار میان مصرف زیاد شکر و احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد.
 
از سویی چاقی که یکی از مشکلات مرتبط با مصرف شکر است، به عنوان قوی ترین عوامل ابتلا به دیابت، شناخته می شود.
 
از سویی مصرف زیاد شکر، در دراز مدت مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید شده و سطح قند خون را تنظیم می کند.
 
مقاومت به انسولین موجب بالا رفتن قند خون شده و این امر به شدت با ابتلا به دیابت مرتبط است.
 

افزایش احتمال ابتلا به سرطان

زیاده روی در مصرف شکر ممکن است احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش دهد.
 
یک رژیم غذایی سرشار از غذاها و نوشیدنی ها حاوی قند، می تواند به چاقی بیانجامد و از سویی، چاقی احتمال ابتلا به سرطان را به شدت افزایش می دهد.
 
بعلاوه، رژیم های غذایی سرشار از قند، التهابات بدن را افزایش داده و ممکن است موجب مقاومت به انسولین شوند و این هر دو مورد می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
 
مطالعه ای که بر روی 430 هزار نفر انجام شد، نشان داد که مصرف زیاد شکر با افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری و سرطان روده کوچک، ارتباطی مستقیم دارد.
 

افزایش خطر ابتلا به افسردگی

همانطور که رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند خلق انسان را بهبود بخشد، یک رژیم غذایی سرشار از قند و غذاهای فرآوری شده ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را به شدت افزایش دهد.
 
مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، خصوصاً تولیدات سرشار از قند، مانند انواع کیک و کلوچه و نوشیدنی های مختلف، با احتمال ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد.
 
محققان بر این باورند که نوسانات قند خون، موجب به هم خوردن توازن انتقال دهنده های عصبی و التهاب خواهد شد و همین عوامل می توانند سلامت روان فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهند.
 
مطالعه ای که بر روی 8000 نفر و به مدت 22 سال انجام شد، نشان داد مردانی که روزانه بیش از 67 گرم شکر مصرف می کنند، نسبت به مردانی که کمتر از 40 گرم از این ماده مضر مصرف می کنند، تا 23 درصد کمتر احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوند.

ادامه دارد...

منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.