رفتارهای که سبب تکریم دیگران می شود

با رفتارهای ساده می توانید به دیگران احترام بگذارید و محبت آنها را جلب کنید. رفتار ‌شما نشانه شخصیت شماست پس خودتان را با شخصیت جلوه دهید و دیگران را تکریم کنید چون با این کار مورد تکریم قرار می گیرید.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
رفتارهای که سبب تکریم دیگران می شود
اگر به دنبال استوار ترین راه برای جلب محبت دیگران می گردید، باید گشاده رو باشید. 
 

مقدمه 

احترام گذاشتن دیگران و مورد احترام قرار گرفتن از طرف آنها یک نیاز روحی انسانها است و کسی که به دیگران بیشتر احترام کند، مورد تکریم و تعظیم خداوند قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم قدر نعمت های را که خداوند به ما داده را بدانیم باید در مسیر درست از آنها استفاده کنیم، تا هم مورد تکریم و رحمت خداوند قرار بگیریم و هم مورد احترام دیگران باشیم. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پاداش بالایی برای کسی که به دیگران احترام بگذارد بیان مرده: هر کس برادر مسلمانش را با کلمه ای لطف امیر بنوازد و گرفتاری و اندوه را از او برطرف کند، تا زمانی که چنین کند، پیوسته در سایه گسترده رحمت خداوند است. [1] 

نکته: همه ما دوست داریم تا مورد رحمت خداوند باشیم، برای رسیدن به این مهم باید رفتارهای خودمان را نسبت به دیگران اصلاح کرده و بهترین شیوه را انتخاب کنیم. بسیاری از رفتارهای ساده هستند که می‌تواند راه نفوذی باشند برای جلب محبت دیگران و رضایت خداوند، اما مورد بی مهری ما قرار می‌گیرند و ما در مواجهه با دیگران این رفتارها را دریغ می کنیم.
 

رفتارهایی که سبب تکریم شما و دیگران می شود


1.گشاده رو و خوش خلق باشید
یک خصوصیتی که محبت دیگران جذب می‌کند، گشاده رو بودن است. هنگامی که با مردم برخورد کردید چهره خودتان را در هم نکشید و اخمو نباشید چون سبب می‌شود مردم از اطراف شما دور شوند. برای اینکه اطراف شما پر شود از آدم‌های خوب باید چهره خودتان را بشاش و اخلاق خود را نیکو گردانید همانگونه که پیامبر خدا رفتار داشتند شما هم همانگونه باشید. 

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ... به هر کس برخورد مى ‏نمودند، از بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر، سلام مى‏ کردند و اگر به جایى حتى براى خوردن خرمایى خشک دعوت مى ‏شدند، آن را کوچک نمى‏ شمردند. زندگی شان کم هزینه بود، بزرگ طبع، خوش معاشرت و گشاده رو بودند، بى آن‏که بخندند، همیشه متبسم بودند، بى ‏آن‏که اخمو باشند، محزون بودند، بى ‏آن‏که از خود ذلّتى نشان دهند، متواضع بودند، مى ‏بخشیدند ولى اسراف نمى‏ نمودند، دل نازک و نسبت به تمام مسلمانان مهربان بودند.[2]  اگر به دنبال استوار ترین راه برای جلب محبت دیگران می گردید، باید گشاده رو باشید. 

نکته: اخمو بودن یعنی شما با خداوند مشکل دارید و امواج منفی تولید می کنید، شما هر چقدر اخمو باشید مشکلات هم بیشتر به سراغ شما خواهد آمد. برای نجات از سختی ها سعی کنید چهره گشاده و اخلاق نیکو داشته باشید. این را بدانیم که صورت ما حالت مشاع دارد یعنی حالت عمومی دارد و همه از آن تاثیر می پذیرند. دیگران که گناهی مرتکب نشده اند که صورت اخمو ما را در خیابان ببینند، گشاده رو باشید. 
 
2. جا گشودن برای دیگران
یکی از راه‌های که سبب می‌شود تا دیگران نسبت به شما مهربان تر شوند، معاشرت کردن و هم مجلس شدن شما است. هنگامی که دوست و آشنایی شما وارد مجلسی شده برای او جا باز کنید و به او احترام بگذارید چون با این روش محبت او را جذب می کنید و خداوند هم شما را مورد رحمتش قرار می‌دهد. 

ای اهل ایمان، هرگاه شما را گفتند که در مجالس خود جای را (بر یکدیگر) فراخ دارید، جای باز کنید (و برای نشستن مکان بالاتر و نزدیک‌تر به پیغمبر تنازع و تزاحم مکنید) تا خدا بر توسعه (مکان و مقام و منزلت) شما بیفزاید و هرگاه گفتند که از جای خود (برای توسعه مجلس یا کار خیر دیگری) برخیزید، برخیزید، تا خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است. [3]
 
3. دست و دل باز باشید (سخاوتمند باشید) 
مشکلات با کسی تعارف ندارند و احتمال دارد بی گمان به سراغ شما هم بیایند. معمولا برای رفع نیازهای خود با انسان های دیگر ارتباط داریم و اگر مشکل ما را حل کنند، محبت آنها در قلب ما قرار می‌گیرد و مورد رحمت خداوند هم قرار می‌گیرند. 

اگر فردی برای رفع نیاز خودش از شما کمک بخواهد و شما توانایی انجام دادن آن را داشته باشید و انجام ندهید، از چشم او خواهید افتاد. این را بدانید که سخی بودن یک نعمتی است که خداوند، هر کسی را دوست دارد به او می‌بخشد. امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: سخاوت و شجاعت خصلت‏ هاى والایى هستند که خداوند سبحان آن دو را در وجود هر کس که دوستش داشته و او را آزموده باشد مى‏ گذارد.[4] 
 
4. بد زبان نباشید
با زبان تند و گزنده نمی‌توانید در قلب کسی ماندگار شوید. مردم نیاز دارند با شما صحبت و درد و دل کنند تا آرام شوند و اگر شما زبان گزنده داشته باشید، درد او را درمان نمی‌کنید بلکه درد او را دو چندان می کنید. زبان بد دوستان را دور می‌کند و اطراف شما خلوت می‌شود. 

توجه: اطمینان داشته باشید با گفتن کلمات و جملات بد به دیگران، به هدف خود نخواهید رسید بلکه محبوبیت خود را در بین افراد و اقوام نزدیک خود از دست می‌دهید. پس برای حفظ محبوبیت و تأثیرگذاری خود شیوه عملی و گفتاری خود را تغییر دهید تا دیگران شما را دوست داشته باشند. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) در نکوهش بد زبانی فرمود: بی ‏گمان بدترین مردمان از نظر جایگاه در روز قیامت کسى است که [مردم] از زبانش یا شرّش بترسند».[5]

پی نوشت :
[1] شیخ کلینی، اصول کافی، جلد 2 ،صفحه 206
[2] ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1، ص 115
[3] قرآن کریم ،سوره مبارکه مجادله، آیه 11 
[4] تصنیف غررالحکم و دررالکلم، صفحه 375 ، ح 8443
[5] کنزالعمال، جلد 3، صفحه 552


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.