8 خاصیت شگفت انگیز تخم گشنیز

در طبیعت گیاهان بی شماری وجود دارد که هر کدام از آن ها ممکن است مزایای زیادی برای انسان داشته باشند. یکی از این گیاهان خوش عطر و بو گشنیز است که مصرف آن در بسیاری از کشورها رایج است. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی خواص بی نظیر و شگفت انگیز بذر این گیاه که به تخم گشنیز شهرت دارد، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
8 خاصیت شگفت انگیز تخم گشنیز
تخم گشنیز چندین آنتی اکسیدان را در خود جای داده است که می توانند از تخریب سلولی پیشگیری کنند.
 

مقدمه

بسیاری از مردم در سرتاسر جهان از این گیاه به عنوان یک ادویه و طعم دهنده غذا استفاده می کنند. علاوه بر تخم گشنیز، برگ های آن نیز به عنوان یک سبزی معطر و پر خاصیت درتهیه غذاهای مختلف کاربرد دارند. در ادامه به برخی خواص بی نظیر تخم گشنیز اشاره می کنیم با ما همراه باشید.
 

1. کمک به کاهش قند خون

بالا بودن سطح قند خون با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. تخم، عصاره و روغن گشنیز می توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. در واقع افرادی که مشکل پایین بودن قند خون دارند و یا به خاطر ابتلا به دیابت دارو مصرف می کنند، باید در مصرف تخم گشنیز احتیاط کنند، زیرا تخم گشنیز در پایین آوردن قند خون بسیار مؤثر است.
 
مطالعاتی که به روی حیوانات انجام شده نشان داده که تخم گشنیز با تقویت فعالیت برخی آنزیم ها به دفع قند از خون کمک می کند. مطالعه ای که بر روی موشهای مبتلا به چاقی و قند خون بالا انجام شد نشان داد که مصرف عصارۀ گشنیز می تواند به اندازل قرص گلی بن کلامید در پایین آوردن قند خون مؤثر باشد.
 

2. سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی

تخم گشنیز چندین آنتی اکسیدان را در خود جای داده است که می توانند از تخریب سلولی پیشگیری کنند. همچنین تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان های موجود در تخم گشنیز می تواند با التهابات موجود در بدن مقابله کند.
 
تخم گشنیز حاوی ترپینن ، کوئرستین و توکوفرول است که این ترکیب می تواند خاصیت ضد سرطانی داشته، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به محافظت از سیستم عصبی کمک می کند.
 
مطالعه ای دریافت آنتی اکسیدان های موجود در عصاره تخم گشنیز می توانند التهابات را کاهش داده و سرعت رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات و سینه را کند کنند.
 

3. کمک به حفظ سلامت قلب

برخی مطالعات نشان داده مصرف تخم گشنیز می تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. از جمله این عوامل خطر می توان به پرفشاری خون و کلسترول بالا اشاره کرد.
 
تخم گشنیز گیاهی ادرار آور است که می تواند به دفع سدیم و آب اضافل بدن کمک کند. همین دفع موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.
 
برخی مطالعات نشان داده اند که تخم گشنیز می تواند سطح کلسترول خون را پایین آورد. مطالعه ای دریافت موش هایی که تخم گشنیز مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل کاهشی معنادار در کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب را تجربه کردند.
 
از سویی مطالعات مختلفی نشان داده مصرف گیاهان و ادویه های تند مانند تخم گشنیز می تواند به کاهش سدیم دریافتی کمک نموده و به همین جهت از بیماری های قلبی پیشگیری نماید.
 
در جوامعی که تخم گشنیز را به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می دهند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی کاهش قابل ملاحظه ای می یابد. در حالی که ابتلا به بیماری های قلبی در رژیم های غربی که بیشتر شکر و نمک مصرف می کنند، بالاتر است.
 

4. کمک به حفظ سلامت مغز

بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز از جمله پارکینسون، آلزایمر، ام اس با التهاب ارتباط دارند. همانطور که در بالا اشاره شد، تخم گشنیز خاصیت ضد التهابی دارد و احتمالاً می تواند از ابتلای فرد به این بیماری ها پیشگیری کند.
 
مطالعات حیوانی نشان داده مصرف عصاره تخم گشنیز می تواند از تخریب سلول های عصبی پیشگیری کند. این تأثیر به خاطر وجود آنتی اکسیدان موجود در این گیاه است. همچنین مطالعات نشان داده تخم گشنیز به کاهش اضطراب کمک می کند.
 
همچنین پژوهش های حیوانی نشان داده تأثیر عصاره تخم گشنیز بر کاهش اضطراب چیزی به اندازه داروی دیازپام است.
 
با این حال باید توجه نمود بررسی ها و پژوهش های انسانی بیشتری در این زمینه لازم داریم.
 

5. کمک به تقویت دستگاه گوارش و سلامت روده ها

روغن به دست آمده از تخم گشنیز می تواند به تقویت و سلامت دستگاه گوارش انسان کمک کند. مطالعه ای 8 هفته ای و بر روی 22 نفر از مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف 30 قطره از روغن تخم گشنیز و روزی سه بار می تواند دردهای شکمی، نفخ و برخی ناراحتی های گوارشی دیگر را تا حدود زیادی کاهش دهد.
 
عصاره تخم گشنیز در طب سنتی ایرانی برای افزایش اشتها استفاده می شود. پژوهش های حیوانی این موضوع را به خوبی تأیید نموده اند.
 

6. مبارزه با عفونت ها

تخم گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که می تواند با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از مصرف برخی مواد غذایی، مبارزه کند. دئودنال یکی از ترکیبات موجود در تخم گشنیز، می تواند با باکتری هایی همچون سالمونلا، کخ یکی از سموم غذایی مرگبار بوده و سالانه 1.2 میلیون نفر را در آمریکا از پای در می آورد، مبارزه کند.
 
همچنین مطالعه ای دیگر نشان داد تخم گشنیز می تواند با یک باکتری که موجب عفونت دستگاه ادراری می شود، مبارزه کند.
 
مطالعه ای دیگر نشان داد روغن تخم گشنیز به دلیلی فرمول ضد باکتریایی اش می تواند با بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی و عفونت های بیمارستانی، مبارزه کند.
 

7. محافظت از پوست

تخم گشنیز مزایای زیادی برای پوست دارد. مثلاً تخم گشنیز در درمان راش های خفیف پوستی مانند درماتیت ها، مؤثر است.
 
در مطالعه ای عصاره تخم گشنیز نتوانست به تنهایی بثورات پوستی نوزاد در اثر استفاده از پوشک را درمان کند، اما به عنوان یک درمان کمکی در کنار دیگر داروها، مؤثر واقع شد.
 
مطالعه ای دیگر نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره تخم گشنیز ممکن است به جلوگیری از تخریب سلول های پوست کمک نموده و از سرعت پیری پوست بکاهد. همچنین مصرف آن می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید از جمله اشعه فرابنفش محافظت نماید.
 

8. افزودن آن به رژیم غذایی آسان است

تخم گشنیز را می توان به بسیاری از غذاها از جمله، ادیه ها، غذاهای سرخ کردنی، سبزیجات سرخ شده و انواع سوپ اضافه نمود. تخم گشنیز وقتی در معرض حرارت قرار می گیرد عطر و بویش بیشتر شده و در نتیجه غذای شما را معطر خواهد نمود.
 
از سویی علاوه بر تخم گشنیز، برگ آن نیز معطر بوده و می توان آن را به تنهایی و یا با ترکیب نمودن با سبزی های دیگر استفاده کرد.
 

سخن پایانی

تخم گشنیز گیاهی معطر و سرشار از آنتی اکسیدان بوده که استفاده های فراوانی در آشپزی داشته و مصرف آن مزایای زیادی برای سلامت جسمی و روانی شما به همراه دارد.
 
تخم گشنیز می تواند قند خون شما را کاهش دهد، با عفونت ها مبارزه کند و از قلب، مغز، پوست و دستگاه گوارش شما محافظت نماید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.