آنچه از اسهال مزمن در کودکان باید بدانید (بخش دوم)

اسهال نوزادان بین سنین ۶ تا ۳ سالگی ایجاد می شود و معمولا زمانی که بچه ها شروع به تحصیل می کنند، به طور خود به خود از بین می رود. نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین دارای شکر، به خصوص نوشیدنی هایی که حاوی شربت ذرت هستند و فروکتوز و سوربیتول بالایی دارند، ممکن است باعث اسهال نوزادان شود.
دوشنبه، 22 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از اسهال مزمن در کودکان باید بدانید (بخش دوم)
آلرژی غذایی، عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل فروکتوز و عدم تحمل ساکارز، علت شایع اسهال مزمن در کودکان است.
 

اسهال نوزادان

اسهال نوزادان؛ اسهال عملکردی یا اسهال نامطلوب مزمن دوران کودکی نیز نامیده می شود. این بیماری علت شایع اسهال مزمن در کودکان نوپا (سنین ۱ تا ۳ سال) و کودکان پیش دبستانی (سنین ۳ تا ۵ سال) است. کودکان مبتلا به این نوع اسهال بدون هیچ نشانه ای روزانه ۳ الی ۴ بار مدفوع شل دفع می کنند. این کودکان معمولا به خوبی رشد می کنند، وزن می گیرند و سالم هستند.

اسهال نوزادان بین سنین ۶ تا ۳ سالگی ایجاد می شود و معمولا زمانی که بچه ها شروع به تحصیل می کنند، به طور خود به خود از بین می رود. محققان معتقدند که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین دارای شکر، به خصوص نوشیدنی هایی که حاوی شربت ذرت هستند و فروکتوز و سوربیتول بالایی دارند، ممکن است باعث اسهال نوزادان شود.
 
IBS :

شایعترین علائم IBS درد، ناراحتی یا گرفتگی شکم است و همراه با اسهال، یبوست یا هر دو رخ می دهد. درد یا ناراحتی IBS معمولا با دفع مدفوع یا گاز بهبود می یابد. IBS باعث نشانه هایی مانند کاهش وزن، استفراغ یا حضور خون در مدفوع نمی شود. IBS یک علت شایع اسهال مزمن در کودکان و نوجوانان دوره ابتدایی است. پزشکان به ندرت IBS را در نوزادان تشخیص می دهند. زیرا نوزادان نمی توانند علائم IBS مانند درد یا ناراحتی شکمی را گزارش کنند.
 

آلرژی غذایی و عدم تحمل :
آلرژی غذایی، عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل فروکتوز و عدم تحمل ساکارز، علت شایع اسهال مزمن در کودکان است.
 
حساسیت غذایی :
آلرژی به شیر، محصولات شیری و آلرژی به سویا شایع ترین آلرژی های غذایی هستند که بر روی دستگاه گوارش در کودکان تاثیر می گذارند. آلرژی غذایی معمولا در اولین سال زندگی ظاهر می شود. بسیاری از کودکان بعد از سن ۳ سالگی آلرژی به شیر، محصولات لبنی و سویا را دیگر تجربه نمی کنند. آلرژی به غذاهای دیگر مانند غلات، تخم مرغ و غذاهای دریایی نیز ممکن است بر روی دستگاه گوارش در کودکان تاثیر بگذارد.
 
عدم تحمل لاکتوز :
عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع است که ممکن است پس از خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی شیر یا محصولات شیر می باشند، باعث اسهال شود. سطوح پایین لاکتاز یا فقدان وجود آن (آنزیمی که به هضم لاکتوز کمکم می کند) می تواند باعث عدم تحمل لاکتوز شود. شایع ترین نوع کمبود لاکتاز در کودکان، بعد از سن ۲ سالگی شروع می شود. این زمان زمانی است که بدن کودک شروع به تولید کم لاکتاز می کند. کودکان مبتلا به کمبود لاکتاز ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز را  تا نوجوانی یا بزرگسالی تجربه نکنند.

نوزادان طبیعی زیر سن ۱ سالگی به ندرت در معرض ناتوانی در هضم لاکتوز هستند. با این حال، نوزادان نارس ممکن است عدم تحمل لاکتوز را در مدت کوتاهی پس از تولد تجربه کنند. افراد گاهی اوقات حساسیت به شیر را که سبب اسهال در نوزادان می شوند، با عدم تحمل لاکتوز اشتباه می گیرند.
 
عدم تحمل فروکتوز :
عدم تحمل فروکتوز بیماری است که ممکن است پس از خوردن یا نوشیدن موادی که حاوی فروکتوز (قند موجود در میوه ها، آب میوه ها و عسل است) هستند باعث اسهال شود. فروکتوز به بسیاری از غذاها و نوشیدنی های غیر الکلی به عنوان یک شیرین کننده با نام شربت ذرت حاوی فروکتوز اضافه می شود. غلظت بالای فروکتوز باعث عدم تحمل فروکتوز می شود. مقدار فروکتوزی که بدن یک کودک می تواند جذب کند متفاوت است. توانایی کودک برای جذب فروکتوز با بالا رفتن سن افزایش می یابد. بعضی از کودکان با بزرگتر شدن ممکن است قادر به تحمل فروکتوز بیشتری باشند.
 
عدم تحمل ساکارز :
عدم تحمل ساکارز بیماری است که ممکن است پس از خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های حاوی سوکارز (شکر یا قند سفید) باعث اسهال شود. سوء جذب ساکارز باعث عدم تحمل ساکارز می شود. کودکانی که آنزیم هضم این قند را ندارند به عدم تحمل ساکارز مبتلا می شوند. اکثر کودکان مبتلا، با بالا رفتن سن تحمل این قند را پیدا می کنند.
 
بیماری التهابی روده (IBD) :
دو نوع اصلی IBD عبارتند از بیماری کرون و کولیت اولسراتیو. این اختلالات می توانند در کودکان در هر سنی تاثیر بگذارند. با این حال، آنها معمولا در دوره مدرسه یا دوره نوجوانی شروع می شوند.
 
رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک (SIBO) :
SIBO به معنی افزایش تعداد باکتری ها و یا تغییر در نوع باکتری ها در روده کوچک است. SIBO اغلب به بیماری هایی  مانند بیماری کرون اطلاق می شود که به سیستم گوارش آسیب می رسانند.
 

چگونه پزشکان علت اسهال مزمن در کودکان را پیدا می کنند؟

پزشکان می توانند برای پیدا کردن علت اسهال مزمن کودک، از اطلاعات پزشکی و خانوادگی کودک، معاینه فیزیکی یا آزمایشات استفاده کنند.
 
سابقه پزشکی و خانوادگی :
در این مرحله سوالات زیر پرسیده می شود:
چه مدت کودک شما اسهال دارد؟
چقدر مدفوع از بدنش خارج می شود؟
چند بار دفع دارد؟
رنگ مدفوعش چه رنگی است؟
آیا فرزند شما علائم دیگری همراه با اسهال دارد؟

دکتر در مورد غذاهایی که کودک می خورد و نوشیدنی هایی که می نوشید نیز سوال می پرسد. سابقه خانوادگی بیماری های مختلف نیز در تشخیص اهمیت دارد. برخی از بیماری هایی که باعث اسهال مزمن می شوند، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ارثی هستند.
 
معاینه بدنی :
- بررسی فشار خون و ضربان قلب
- بررسی علائم کم آبی و کمبود جذب
- گوش دادن به صدای شکم
- فشار وارد کرده روی شکم برای بررسی درد و یا حساسیت

ادامه دارد...

منبع: مجله پیام سلامت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.