فواید کدو مسما سبز و زرد (بخش دوم)

آنفولانزا و سرماخوردگی بیماری‌های شایعی هستند که معمولا آدم‌هایی را که دارای دستگاه ایمنی ضعیف هستند یا بنیه‌ی ضعیفی دارند مبتلا می‌کنند. کدو مسما حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که نقش قابل ملاحظه‌ای در تقویت دستگاه ایمنی بدن، به ویژه، در پیشگیری از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی ایفا می‌کند.
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کدو مسما سبز و زرد (بخش دوم)
کدو مسما نیز درست مانند سایر میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به خوبی به کاهش وزن و حفظ سلامتی بدن کمک کند.

خواص کدو مسما برای سلامتی


۱. پیشگیری از بیماری اسکوربوت
اسکوربوت نوعی بیماری است که در اثر کمبود ویتامین C و داخل دهان ایجاد می‌شود. این بیماری باعث ورم و خونریزی لثه می‌شود و می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. کدو مسما حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که می‌تواند نیاز بدن را به این ویتامین تامین، و از بروز بیماری اسکوربوت پیشگیری کند.
 
2. حفظ سلامت پوست
چه چیزهایی بهتر از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به درخشندگی پوست‌تان کمک کنند؟ کدو مسما حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از اثرات رادیکال‌های آزاد روی پوست پیشگیری کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث بروز مشکلات پوستی و حتی سرطان پوست شوند. مصرف کدو مسما می‌تواند به حفظ سلامتی و جوانی پوست کمک کند. برخی انواع کدو مانند کدو کابوچا نیز در تهیه‌ی ماسک صورت و حفظ زیبایی و جوانی پوست صورت کاربرد دارند.
 
3. تقویت دستگاه ایمنی بدن
تقریبا تمام انواع کدو دارای این خاصیت هستند. کدوها حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که می‌توانند به تقویت کارکرد دستگاه ایمنی بدن، و به ویژه، به مبارزه علیه بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک کنند.
 
4. پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی
آنفولانزا و سرماخوردگی بیماری‌های شایعی هستند که معمولا آدم‌هایی را که دارای دستگاه ایمنی ضعیف هستند یا بنیه‌ی ضعیفی دارند مبتلا می‌کنند. ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌تواند باعث شود ویروس‌ها و باکتری‌ها به آسانی وارد بدن شوند. کدو مسما حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که نقش قابل ملاحظه‌ای در تقویت دستگاه ایمنی بدن، به ویژه، در پیشگیری از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی ایفا می‌کند.
 
5. پیشگیری از کم خونی
کدو مسما حاوی برخی مواد معدنی مهم نظیر آهن و مس است که نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از بیماری کم خونی (وضعیتی که در اثر کمبود گلبول‌های قرمز خون در بدن ایجاد می‌شود) ایفا می‌کند.
 
6. حفظ قدرت استخوان‌ها
برخی انواع کدوها حاوی کلسیم، منیزیوم، آهن، و مس هستند که می‌توانند به حفظ سلامتی و قدرت استخوان‌ها کمک کنند. کلسیم نقش مهمی در حفظ توده‌ی استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند.
 
7. حفظ سلامتی پروستات
کدو مسما حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌توانند از بزرگ شدن پروستات در مردان که به عنوان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH شناخته می‌شود، پیشگیری کنند. این بیماری باعث بروز مشکلاتی در دفع ادرار و کارکرد جنسی می‌شود.
 
8. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی
منگنز به عنوان مکمل موثری برای درمان سندرم پیش از قاعدگی شناخته می‌شود. این ماده می‌تواند گرفتگی‌های معده و هم‌چنین درد ناشی از این سندرم را کاهش دهد. طبق نتایج یک مطالعه، مصرف کدو مسما، به خاطر منگنز موجود در این میوه، می‌تواند به خلاصی از وضعیت ناخوشایند در طول دوره‌ی قاعدگی کمک کند.
 
9. کمک به کاهش وزن
کدو مسما نیز درست مانند سایر میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به خوبی به کاهش وزن و حفظ سلامتی بدن کمک کند. مصرف کدو مسما می‌تواند باعث ایجاد حس سیری و جلوگیری از گرسنگی‌های مکرر شود.
 

نحوه‌ی خرید و نگهداری از کدو مسما

الف. فقط کدوی تازه بخرید؛ کدویی که دارای پوستی سالم و بافتی سفت باشد.
ب. از خرید کدویی با بافت نرم و کپک زده خودداری کنید؛ زیرا این وضعیت نشانه‌ای فاسد شدن کدو است.
پ. هم‌چنین، می‌توانید در باغچه‌ی خانه‌تان کدو پرورش دهید و از مصرف کدوی تازه در فصل تابستان و زمستان لذت ببرید.
ت. وقتی کدو را پوست گرفته‌اید و آن را خرد کرده‌اید، حتما در ظرفی داخل یخچال نگهداری کنید. فقط ۳ الی ۵ روز می‌توانید از این کدو در یخچال نگهداری کنید و پیش از این زمان باید آن را مصرف کنید.
ث. فقط قبل از مصرف کدو آن را بشویید.
ج. کدو را می‌توانید منجمد کنید؛ این یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری از این میوه برای طولانی مدت است.
چ. برای مصرف کدو مسما الزاما نباید پوست آن را جدا کنید. از کدو مسما (با پوست یا بی پوست) می‌توانید در آشپزی استفاده کنید.
 

نحوه‌ی استفاده از کدو

بسته به نوع کدو می‌توان از راه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از فواید آن برای سلامتی و لذت بردن از طعم دلپذیرشان استفاده کرد. هیچ گونه شاهدی مبنی بر عوارض جانبی مصرف کدو یا خطرناک بودن مصرف این میوه برای سلامتی گزارش نشده است. بنابراین، مصرف کدو از راه‌های مختلف کاملا بی‌خطر به نظر می‌رسد.

برای لذت بردن از طعم دلپذیر کدو می‌توانید از برخی روش‌ها استفاده کنید :
الف. از برخی انواع کدو نظیر کدو بلوطی، کدو گردویی، کدو تنبل، کابوچا و غیره می‌توان در تهیه‌ی دسرهای شیرین استفاده کرد. کدو را بپزید و مقداری شیره درخت افرا به آن بیفزایید تا طعم‌ دلپذیرتری پیدا کند.

ب. یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از کدو در رژیم غذایی، افزودن آن به سالاد است. کدو مسما، یکی از انواع کدوهای تابستانی است که افزودن آن به سالاد می‌تواند طعم سالاد را بسیار دلپذیرتر کند. هم‌چنین، از کدو می‌تواند برای تهیه‌ی سایر غذاهای نظیر سوشی یا غذاهای جانبی نیز استفاده کرد.

پ. هم‌چنین، از کدو مسما می‌توانید در تهیه‌ی خورش و سوپ نیز استفاده کنید. به علاوه، از برخی دیگر از انواع کدوها می‌تواند در تهیه‌ی کیک و مافین استفاده کرد.

اکنون که از فواید مهم کدو مسما برای سلامتی باخبر شده‌اید، باید آن را خریداری و مصرف کنید. کدو مسما نه تنها دارای طعم دلپذیری است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی‌ نیز به همراه دارد. بنابراین، از فواید این ماده‌ی غذایی بی‌بهره نمانید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.